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MARGINALIA #30

by Yucef Merhi 11/01/2017 – 11/30/2017

The body of work gathered in this selection goes through two decades of interception and representation of data. Doing a brief historical recount, in 1998 I achieved to enter the server of the biggest telecommunications company of Venezuela, CANTV, and to obtain the data base of all the users subscribed to the internet service. This way I produced Seguridad, a mural in which, from a lines flow, visual and semantic intersections, names, last names, identity numbers, room addresses, user names, passwords, bank accounts and more, belonging to the members of the most used Internet server in Venezuela.

With Seguridad I introduced an aesthetic form I named datagram. This is a spatial-planning system from the intersection and appropriation of sensible data. The obtained information is unencrypted, printed and organized, applying a mathematical-geometrical pattern that smothers the exhibition support with a thick textual mass.

That same year I started the recollection of data for another project I named Máxima Seguridad, an immersive installation that reveals the emails of the deceased ex-president of Venuezuela, Hugo Rafael Chávez Frías. The interception was made throughout more than five years (1998-2004) and has been shown in exhibition spaces and museums of Los Angeles, New York, London, Amsterdam, and other cities. Máxima Seguridad was ahead of Wikileaks for almost a decade.

In 2006 I presented Mínima Seguridad. For that I got access to the data base of Venezuela’s national ID system (previously known as ONIDEX) and recollected the card numbers—or identity numbers—of all the Venezuelans born in February 4, during the past 100 years. I chose this day in allusion to the first coup d’état conducted by Hugo Chávez in 1992. With the same data base I made net art pieces such as Supernumerarios and, in 2010, I showed Divina Seguridad, standing out all the Venezuelans born the same day Chávez did, to say, July 8, 1954. For my surprise (or amazement), that day exactly 666 people were born. Chávez’s card number is the only one featured as a red-color print.

In the past decade I’ve included new methods of digital visualization and used international data bases. In 2013, before the Kingpin list (Presidency, Congress, and Department of the Treasury of the United States) became popular, I started producing datagrams of criminal organizations’ leaders in Latin America. Then, in 2016, I presented a group of projects in Lima, that approach the political scenario of Perú. The starting point was the electronic correspondence of a minister of Humala’s government, who, eventually, was accused of corruption. I named the body of works that emerged from that data Seguridad Interior.

Among the most recent works there is Seguridad Desalmada (2017), a series of pieces that expose the names and ID numbers of all the officials that form part of the National Bolivian Police, agency managed by Maduro’s government. The NBP has distinguished for being part of one of the major blocking forces of the civic will and the re-establishment of democracy in Venezuela. This “police force”, along with the National Bolivian Guard, is responsible for the massacre of 157 people who protested—from April to August this year—against Nicolás Maduro’s government.

Yucef Merhi
http://yucef.com

El cuerpo de obras reunido en esta selección transita por dos décadas de interceptación y representación de datos. Haciendo un breve recuento histórico, en 1998 logré entrar en el servidor de la empresa de telecomunicaciones más grande de Venezuela, CANTV, y obtener la base de datos de todos los usuarios suscritos al servicio de Internet. De esa manera produje Seguridad, un mural en el que se despliegan, a partir de un fluir de líneas, de entrecruces visuales y semánticos, los nombres, apellidos, números de identidad, direcciones de habitación, nombres de usuario, claves, cuentas bancarias y más, de los afiliados al proveedor de Internet más usado en Venezuela.

Con Seguridad introduje una forma estética que denominé ‘datagrama’. Se trata de un sistema de ordenamiento espacial a partir de la interceptación y apropiación de datos sensibles. La información obtenida es desencriptada, impresa y organizada, aplicando un patrón matemático-geométrico que colma el soporte expositivo de una densa masa textual.

Ese mismo año inicié la recopilación de datos para otro proyecto que titulé Máxima Seguridad, una instalación inmersiva en la que se revelan los correos electrónicos del fallecido ex-presidente de Venezuela, Hugo Rafael Chávez Frías. La interceptación fue realizada por más de un lustro (1998-2004) y ha sido expuesta en espacios expositivos y museos de Los Ángeles, Nueva York, Londres y Ámsterdam, entre otras ciudades. Máxima Seguridad se adelantó por casi una década a los Wikileaks.

En 2006 presenté Mínima Seguridad. Para ello obtuve acceso a la base de datos del sistema de identificación nacional de Venezuela (antiguamente conocido como ONIDEX) y recopilé los números de cédula —o números de identidad— de todos los venezolanos que nacieron el 4 de febrero en los últimos 100 años. Escogí ese día en alusión al primer golpe de Estado realizado por Hugo Chávez en 1992. Con esa misma base de datos elaboré obras de net art como Supernumerarios y, en 2010, expuse Divina Seguridad, evidenciando a todos los venezolanos que fueron dados a luz el mismo día que Chávez, es decir, el 8 de julio de 1954. Para mi sorpresa (o estupor), ese día nacieron exactamente 666 personas. El número de cédula de Chávez es el único que se presenta impreso en color rojo.

En esta última década he incorporando nuevos métodos de visualización digital y empleado bases de datos internacionales. En 2013, antes de hacerse popular la lista Kingpin (Presidencia, Congreso y Departamento de Tesoro de los Estados Unidos), empecé a producir datagramas de cabecillas de organizaciones criminales en Latinoamérica. Luego, en 2016, presenté un conjunto de proyectos en Lima que abordaron el panorama político del Perú. El punto de partida fue la correspondencia electrónica de un ministro del gobierno de Humala que, eventualmente, fue acusado de corrupción. El cuerpo de obras que se desprendió de esos datos lo titulé Seguridad Interior.

Entre los trabajos más recientes está Seguridad Desalmada (2017), una serie de piezas en las que se exponen los nombres y números de identificación de todos los funcionarios que conforman la Policía Nacional Bolivariana, organismo controlado por el gobierno de Maduro. La PNB se ha distinguido por ser una de las mayores fuerzas obstaculizadoras de la voluntad cívica y de la re-instauración de la democracia en Venezuela. Este “cuerpo policial”, junto con la Guardia Nacional Bolivariana, es responsable de la masacre de 157 personas que protestaron —entre abril y agosto del presente año— contra el gobierno de Nicolás Maduro.

Yucef Merhi
http://yucef.com

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