Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Issue 4 : Wild Researchers

Issue 4 : Wild Researchers

October 12 — December 14, 2015

Growing societal regimentation on the global level has normalized cultural practices that were once informal and vernacular, yet paradoxically, this goes hand-in-hand with increasingly acute economic de-regularization.

That said, recent technological evolution has lent unprecedented visibility to alternative methodologies and ways of thinking, opening up new spaces for knowledge exchange. Today’s art world is situated at a crossroads where the radical professionalization of the artistic vocation and its educational industry converges with the power of the market, as well as with alternative initiatives whose roles grow ambiguous, split between a search for integration and the will to respond.

Artists have come out of the studio, but only to confront other fields of specialization with which they must negotiate their own specificity and “authority,” thus becoming more or less empirical researchers who act from within the fault-lines and fissures of the interdisciplinary.

How then can we take advantage of these methodological movements, specifically in terms of how art is taught and spoken of? What new tools and what past legacies can we use to consolidate that flexibility and freedom, as a means of reinventing the artist’s vocation? Through reflection on periods and key historical figures, interviews and fiction, Terremoto’s fourth issue seeks to look into the figure of the “wild researcher” that the artist of our times could be.

12 de octubre — 14 de diciembre de 2015

La creciente reglamentación de las sociedades a nivel global ha normalizado prácticas culturales informales y vernáculas; paradójicamente, al tiempo se ha dado paso a una des-regularización económica cada vez más fuerte.

Por otro lado, los desarrollos tecnológicos recientes han concedido una visibilidad sin precedente a metodologías y modos de pensamiento alternos, abriendo así nuevos espacios de intercambio de conocimiento. El mismo campo del arte se ubica hoy en el entrecruce de la extrema profesionalización del quehacer artístico —y su industria educativa—, el poder del mercado e iniciativas alternativas cuyos papeles se tornan ambiguos, divididos entre la búsqueda de integración y la voluntad de contestación.

Los artistas se han salido del estudio, pero solo para enfrentarse a otros campos de especialización, con los cuales tienen que negociar su propia especificidad y su “autoridad”, convirtiéndose así en una especie de investigadores empíricos, que operan desde las fallas y grietas de la interdisciplinariedad.

¿Cómo aprovechar entonces estos movimientos, específicamente desde la manera en que se enseña el arte y se habla de él? ¿Qué nuevas herramientas y qué legados del pasado podemos utilizar para consolidar esa flexibilidad y esa libertad respecto a la investigación, y así re-inventar el quehacer artístico? Por medio de reflexiones sobre períodos y figuras históricas puntuales, entrevistas y ficción, la cuarta edición de Terremoto busca investigar sobre la figura del “investigador salvaje” que puede ser el artista de nuestra época.

A Museum, a School

Two versions of the 15th salones regionales de artistas in Colombia, zona centro.

Dos versiones de los 15 salones regionales de artistas en Colombia, zona centro.

— by TRansHisTorIA (Maria Sol Barón y Camilo Ordóñez)

Turbo intensity

A conversation with Inés Katzenstein about pedagogy, art and the Artist Program at Instituto di Tella in Buenos Aires.

Una conversación con Inés Katzenstein sobre pedagogía, arte y el Programa de Artistas del Instituto Di Tella en Buenos Aires.

— by Juan Canela

Ways of doing: actions from TEOR/éTica

The history of TEOR/éTica, its role as an experimental center for art and politics in Central America, and its relation to academia.

La historia de TEOR/éTica, su rol como centro experimental de arte y política en América Central, y su relación con la academia.

— by Lola Malavasi

Can we build something out of nothing?

An account of the mission of The New Centre for Research & Practice and its intellectual enquiry towards the transdisciplinarity of philosophy, arts and sciences.

¿Podemos construir algo a partir de nada? Un recuento de la misión de The New Centre for Research & Practice y su interés por abrir un debate intelectual sobre la transdisciplinariedad de la filosofía, el arte y la ciencia.

— by Mohammad Salemy

TEMPLE [or charged gift]

An interview with Ariel Schlesinger that delves into his experience of learning artisanal crafts and the influence of that training in his work.

Una entrevista con el artista Ariel Schlesinger que aborda su experiencia como aprendiz de oficios artesanales y la influencia de esta formación en su trabajo.

— by Rivet (Sarah Demeuse & Manuela Moscoso)

“The Exactness of Mistake”, Elena Damiani.

A conversation between Brazillian curator Kiki Mazzucchelli and Peruvian artist Elena Damiani, discussing Damiani's research methodology.

Una conversación entre la curadora brasileña Kiki Mazzucchelli y la artista peruana Elena Damiani sobre la metodología de la investigación en el trabajo de Damiani.

— by Kiki Mazzucchelli

Painting is not an autistic activity

Sandra Sánchez analyzes the work of young mexican painters Christian Camacho, Allan Villavicencio and Cristóbal Gracia, and their relation to the medium through the lens of the legacy left by the artist generation that rose to prominence in the 90s.

Sandra Sánchez analiza el trabajo de los jóvenes pintores mexicanos Christian Camacho, Allan Villavicencio y Cristóbal Gracia y su relación con el medio, a través del lente del legado de la generación de artistas prominentes en los 90s.

— by Sandra Sanchez

Radicalizing the archive: potential histories in Latin America

Fabiola Iza tackles the ambiguities and potentialities of the use of archives in recent exhibitions dealing with alternative histories of art in Latin America: Losing the Human Form: A Seismic Image of the 1980s in Latin America at Museo Reina Sofía in Madrid in 2012 and Arte ≠ Vida: Actions by Artists of the Americas, 1960–2000 at Museo del Barrio in NYC in 2008.

Fabiola Iza reflexiona sobre las ambigüedades y potencialidades del uso de archivos en dos exposiciones recientes que trazan historias alternas del arte en América Latina: Perder la Forma Humana: Una imagen sísmica de los 80s en América Latina en el Museo Reina Sofía in Madrid in 2012 y Arte ≠ Vida: Acciones de Artistas de las Américas, 1960–2000 en el Museo del Barrio en Nueva York en 2008.

— By Fabiola Iza

Fitzcarraldo

Errata

Picture Puzzle Pattern Control

Unsettled Landscapes