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All the water under the bridge, the moon and the stars

Alejandro Almanza Pereda

Galería CURRO Jalisco, México 11/17/2016 – 01/20/2017
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Exhibition view: A glass of fruit, 2016. HD Video. Courtesy of Galería CURRO.

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Exhibition view, 2016. Courtesy of Galería CURRO.

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Tinkertoy (Eggs and Balls), 2016. Archival pigment print. 31.8 x 23.42 in. (81 x 59.5 cm).

Alejandro Almanza Pereda (1977) creates sculpture, photography, video, public art and art installations which emphasize our affective bonds with objects through artwork that may seem unstable, immaterial or in the apex of disaster.

In All the water under the bridge, the moon and the stars Almanza Pereda presents a new series of sculptures whose artistic discourse has evolved into a deeper consideration regarding the monument and the issues it withholds. He offers a physical confrontation that permeates into the symbolic. A confrontation between spectator and monument, exacerbating its intimidating nature through the materials and physical fragility of these sculptures opposed to the ideological fragility of the referenced monumentality.

In his new series of sculptures Almanza Pereda also strengthens his “enemy of the object” status. He enjoys pushing his structures to the limit and taking them out of their comfort zone, thus forcing them to theatricalize the eternal promise of an oncoming disaster, in an almost sadistic way.

During the past few years he has also shown fascination for classical paintings, specifically those depicting still lifes, leading him to investigate them through their reinvention under the precariousness of the frail structures he’s grown accustomed to explore.

New rules exist in this case, rules that are imposed by composing the images underwater. The artist offers an investigation of the common object and how artists throughout history have represented it, especially by those in the mid XVI-XVII centuries such as Caravaggio or Juan Sánchez Cotán, who he references directly.

This is not disconnected from the rest of the work presented in All the water under the bridge, the moon and the stars. The baroque aesthetic that Alejandro seeks in his work is overwhelming in his videos as well as his photographs and sculptures. The composition of the “impossible” balances he obtains show intentional formal similarities as well. Almanza inverts objects to create a central tension impossible not to relate directly with Caravaggio’s compositional decisions on his Basket full of fruit. Doing this the artist disables the objects he uses by stripping them from their original raison d’être, turning them into mere pawns lined up to accomplish his hubristic intentions.

http://www.galeriacurro.com/

 

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Exhibition view: A glass of fruit, 2016. HD Video. Courtesy of Galería CURRO.

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Exhibition view, 2016. Courtesy of Galería CURRO.

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Tinkertoy (Eggs and Balls), 2016. Archival pigment print. 31.8 x 23.42 in. (81 x 59.5 cm).

Alejandro Almanza Pereda (1977) produce escultura, fotografía, video, obra en espacio público e instalaciones que enfatizan nuestros vínculos afectivos con los objetos a través de piezas que podrían parecer inestables, inmateriales o en la cúspide del desastre.

Para All the water under the bridge, the moon and the stars Almanza Pereda presenta una nueva serie de esculturas cuyo discurso ha evolucionado a una reflexión más profunda en torno al monumento y las problemáticas que este conlleva. Propone una confrontación física que permea en lo simbólico. Una confrontación entre espectador y monumento exacerbando la intimidante naturaleza de éste a través de los materiales y la fragilidad física de estas esculturas contrapuesta a la fragilidad ideológica de la monumentalidad referenciada.

Es también en esta nueva serie de esculturas que Almanza Pereda robustece su estatus de “enemigo del objeto”. Disfruta de una manera casi sádica empujar sus estructuras hasta el límite sacándolas de su zona de confort y obligándolas a teatralizar una eterna promesa de un desastre venidero.

En los últimos años también ha demostrado una fascinación por pinturas clásicas, específicamente por aquellas representando naturalezas muertas, lo que le ha llevado a investigarlas a través de una reinvención bajo la precariedad de las frágiles estructuras que acostumbra explorar.

En este caso existen nuevas reglas que son impuestas al componer las imágenes bajo el agua. El artista propone una investigación del objeto común y cómo ha sido representado por artistas a lo largo de la historia y especialmente por aquellos de mediados de los siglos XVI y XVII como Caravaggio o Juan Sánchez Cotán a quienes referencia directamente.

Esto no está desconectado del resto de las piezas presentadas en All the water under the bridge, the moon and the stars. La estética barroca que tanto procura Alejandro en su trabajo es abrumadora tanto en el video como en las fotografías y esculturas. La composición de los balances “imposibles” que logra también muestran similitudes formales intencionales. Almanza invierte los objetos para lograr una tensión central que sería imposible no relacionar directamente a las decisiones compositivas de Caravaggio y su Basket full of fruit. Al hacer esto el artista inutiliza los objetos que utiliza despojándolos de su raison d’être convirtiéndolos en meros peones enfilados a lograr sus propósitos hubrísticos.

http://www.galeriacurro.com/

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