Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Resistir el paraíso

Curaduría por Marina Reyes Franco

:Pública San Juan, Puerto Rico 06/09/2019 – 07/06/2019

Resisting Paradise (2019). Installation view. Image courtesy of apexart

Joiri Minaya, Siboney, 2014, Video, 10 min (still). Image courtesy of apexart

Joiri Minaya, Siboney, 2014, Video, 10 min (still). Image courtesy of apexart

Resisting Paradise is an exhibition featuring Jamaican and Dominican artists creating work at the intersections of tourism, sexuality, gender, environmental concern, music, and the internet. The exhibition consists of existing and commissioned work resulting from an examination of preconceived notions of paradise, and tourism as a new means of colonization. Through their work in painting, photography, sculpture, video, graphic design, and installation, these artists reference shared histories of invasion, slavery, and economic exploitation of natural resources, and how these forces translate into the commodification of their own bodies in the Western imagining of paradisiacal tourist destinations. The show’s title draws inspiration from a book by Bahamian writer Angelique V. Nixon, which discusses the perils of living in such a crafted, imagined paradise, and also the powerful ways in which cultural workers resist and transform those given narratives.

The shared Caribbean experience of the plantation-to-resort economic development model makes evident the transition from slavery to service economy under tourism. The exhibition explores what happens when the tourism economy also applies to bodies—when sex and desire are also a currency. The project of colonialism and empire have left an undeniable mark on culture by shaping the way we relate to ourselves, each other, and to nature itself. Through transgression and appropriation, these artists envision new paradigms of life in the region and its diaspora by challenging preconceived notions of what it means to be Caribbean: a colonial, sexualized subject.

Marina Reyes Franco (b. 1984) is an independent curator living and thinking from San Juan, Puerto Rico. She is co-founder and former director of La Ene, a museum in Buenos Aires, Argentina. Recent projects include: Watch your step / Mind your head, ifa-Galerie Berlin; The 2nd Grand Tropical Biennial in Loíza, Puerto Rico; Calibán, MAC in Santurce, Puerto Rico; C32: Sucursal, MALBA in Buenos Aires, and numerous exhibitions at La Ene. Her research interests include the work of Esteban Valdés, artistic and literary manifestations on the frontier of political action, new museology, and the impact of tourism in cultural production.

Artists

Deborah Anzinger, Leasho Johnson y Joiri Minaya

apexart’s program supporters past and present include The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, The Buhl Foundation, Bloomberg Philanthropies, The Greenwich Collection Ltd., William Talbott Hillman Foundation/Affirmation Arts Fund, Spencer Brownstone, the Milton and Sally Avery Arts Foundation, the Fifth Floor Foundation, the Consulate General of Israel in New York, the Kenneth A. Cowin Foundation, the Trust for Mutual Understanding, and public funds from the New York City Department of Cultural Affairs in partnership with the City Council and the New York State Council on the Arts with the support of Governor Andrew M. Cuomo and the New York State Legislature.

http://publicaespacio.org

Resisting Paradise (2019). Installation view. Image courtesy of apexart

Joiri Minaya, Siboney, 2014, Video, 10 min (still). Image courtesy of apexart

Joiri Minaya, Siboney, 2014, Video, 10 min (still). Image courtesy of apexart

Resistir el paraíso es una exhibición con artistas de Jamaica y la República Dominicana haciendo trabajo sobre la intersección del turismo, sexualidad, género, preocupaciones ambientales, la música e Internet. La muestra consiste en trabajo existente y comisionado que examina las nociones preconcebidas del paraíso y el turismo como un nuevo medio de colonización. A través de su trabajo en pintura, fotografía, escultura, video, diseño gráfico e instalación, estos artistas hacen referencia a historias compartidas de invasión, esclavitud y explotación económica de los recursos naturales. Estos, a su vez, se traducen en la mercantilización de sus cuerpos en una imaginación occidental de destinos turísticos paradisíacos. El título de la exhibición es tomado del libro de la escritora bahameña Angelique V. Nixon, que analiza los peligros de vivir en un paraíso imaginado tan elaborado, y también las formas poderosas en que los trabajadores culturales se resisten y transforman esas narrativas.

La experiencia caribeña compartida del paso del modelo de desarrollo económico de la plantación al resort hotelero, hace evidente la transición de la esclavitud a la economía de servicios bajo el régimen turístico. Esta exhibición explora lo que sucede cuando la economía del turismo también se aplica a los cuerpos; cuando el sexo y el deseo también son una moneda. El proyecto de colonialismo e imperio ha dejado una marca innegable en la cultura al configurar la forma en que nos relacionamos con nosotros mismos, con los demás y con la naturaleza misma. A través de la transgresión y la apropiación, estos artistas imaginan nuevos paradigmas de la vida en la región y su diáspora, al desafiar las nociones preconcebidas de lo que significa ser caribeño: un sujeto colonial y sexualizado.

Marina Reyes Franco (n. 1984) es una curadora independiente que vive y piensa en San Juan, Puerto Rico. Es cofundadora de La Ene, un museo itinerante y colección fundada en Buenos Aires, Argentina en 2010. Los proyectos recientes incluyen: Watch your step / Mind your head, ifa-Galerie Berlin; La 2a Gran Bienal Tropical en Loíza, Puerto Rico; Calibán, MAC en Santurce, Puerto Rico; C32: Sucursal, MALBA en Buenos Aires, y numerosas exposiciones en La Ene. Sus intereses de investigación incluyen el trabajo de Esteban Valdés, las manifestaciones artísticas y literarias en la frontera de la acción política, la nueva museología y el impacto del turismo en la producción cultural.

Artistas

Deborah Anzinger, Leasho Johnson y Joiri Minaya

Los auspiciadores del programa de apexart, pasados y presentes, incluyen The Andy Warhol Foundation para las Artes Visuales, The Buhl Foundation, Bloomberg Philanthropies, The Greenwich Collection Ltd., William Talbott Hillman Foundation / Affirmation Arts Fund, Milton y Sally Avery Arts Foundation, Fifth Floor Foundation , el Consulado General de Israel en Nueva York, la Fundación Kenneth A. Cowin, la Fundación para el Entendimiento Mutuo y los fondos públicos del Departamento de Asuntos Culturales de la Ciudad de Nueva York en colaboración con el Concejo Municipal y el Consejo de las Artes del Estado de Nueva York con el apoyo del Gobernador Andrew M. Cuomo y la Legislatura del Estado de Nueva York.M. Cuomo y la Legislatura del Estado de Nueva York.

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