Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Cornucopia

Charlie Billingham

Museo de Arte de Zapopan Charlie Billingham 02/05/2019 – 05/12/2019

Charlie Billingham, Cornucopia (2019). Installation view. Image courtesy of Museo de Arte de Zapopan

Charlie Billingham, Cornucopia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Museo de Arte de Zapopan

Charlie Billingham, Cornucopia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Museo de Arte de Zapopan

To create his paintings Charlie Billingham uses fragments of imagery from historic British drawings and etchings. His main interest is in the satirical prints of the late eighteenth and early nineteenth centuries, which mostly fall into the late Georgian and Regency eras. Drawing on imagery from the likes of James Gillray (1756-1815), Thomas Rowlandson (1756-1827) and George Cruikshank (1792-1878) among others, Billingham takes elements and aspects of the original caricatures.  Through cropping, manipulating and collaging, he reimagines them. By doing so he strips away much of the original politics and narratives, creating his own more ambiguous compositions.

Billingham often exhibits his paintings within installations that use printing and textiles, which reference domestic decorative interiors.  For this exhibition the walls have been printed by hand with stamps which are based on watercolour drawings by the artist. One of the paintings hangs on a tapestry which he designed and had produced in Belgium. The figures in that painting look out beyond the picture frame into a gestural abstract field of colours that are woven into the tapestry.

http://www.mazmuseo.com/

Charlie Billingham, Cornucopia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Museo de Arte de Zapopan

Charlie Billingham, Cornucopia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Museo de Arte de Zapopan

Charlie Billingham, Cornucopia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Museo de Arte de Zapopan

Para crear sus pinturas, Charlie Billingham recurre a fragmentos de imágenes de dibujos y bocetos históricos británicos. Se interesa sobre todo en  los grabados satíricos de finales del siglo XVIII y principios del XIX, que en su mayoría se produjeron durante la época georgiana tardía y la Regencia. Al echar mano de imágenes de artistas como James Gillray (1756-1815), Thomas Rowlandson (1756-1827) y George Cruikshank (1792-1878), Billingham toma elementos y aspectos de las caricaturas originales y las re-imagina recortándolas, manipulándolas e incorporándolas como collage. Al hacerlo, las despoja en gran medida de su contenido político y narrativo original para crear sus propias composiciones, más ambiguas.

Billingham suele exponer sus pinturas con instalaciones donde utiliza grabados y textiles que evocan interiores decorativos caseros. Para la presente exposición, se pintaron a mano las paredes con sellos basados en acuarelas del propio artista. Una de las pinturas cuelga sobre un gobelino que él diseñó y mandó elaborar en Bélgica. Las figuras de esa pintura miran hacia fuera del marco al campo gestural abstracto de los colores tejidos en el tapiz.

http://www.mazmuseo.com/

Tags: , , , ,

RECTUM

Soul of a Nation: Art in the Age of Black Power 1963-1983 at The Broad, Los Angeles, USA

Maintainers

Awkward Chairs VS Future King’s Feet