Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Afterglow

Esther Ruiz y Tony Cokes

Deslave Tijuana, Baja California Norte, México 01/26/2019 – 03/02/2019

Esther Ruiz, Well XVI (2018). Neon, plexiglas, MDF, hardware. Image courtesy of Deslave

Esther Ruiz, Well XXII (2018). Neon, plexiglas, MDF, hardware. Image courtesy of Deslave

Tony Cokes, Black Celebration (1988). 17:11 min, b&w, sound. Image courtesy of Deslave

Pairing Tony Cokes’ arresting video installation, Black Celebration, a rumination on the riots of the 1960’s in Black neighbourhoods of Watts, Boston, Newark, and Detroit, with the neon glow of Esther Ruiz’s minimalist sculpture, Afterglow addresses the mass media perception of political unrest as a threat to consumerism rather than centering the justifiable frustration of the oppressed. As the viewer is enveloped by the light of the video projection, the industrial material of Ruiz’s minimalist sculpture calls upon the urban spaces marked as landmarks of these historical uprisings. What is left after a riot and who or what do we choose to focus on when the people are tired of being silenced? Afterglow serves as a reminder of the power we hold in numbers: as workers, neighbours, brethren demanding social and economic justice. 

Tony Cokes lives and works in Providence, Rhode Island, where he serves as Professor in the Department of Modern Culture and Media at Brown University. Recent exhibitions include the 10th Berlin Biennale, Berlin; Hessel Museum, Annandale-on-Hudson; Whitechapel Gallery, London; ZKM, Karlsruhe; REDCAT, Los Angeles; SFMOMA, San Francisco; Whitney Museum of American Art, New York; Pera Museum, Istanbul; and the Louvre, Paris. His work is included in the collections of the Museum of Modern Art, New York; Centre George Pompidou, Paris; Kunsthallen, Copenhagen; Werner Center for the Visual Arts, Columbus, and Queensland Art Gallery, Brisbane, among many others. 

Esther Ruiz Received a Bachelor of Arts degree in Sculpture from Rhodes College in 2011. She has shown nationally and internationally at various galleries including The Schneider Museum of Art, HILDE, yours mine & ours gallery, New Release Gallery, Planthouse Galley, Brooklyn Academy of Music, Platform Baltimore, Vox Populi, Field Projects, Fridman Gallery, Reynolds Gallery, Regina Rex, and The American Center for Physics. In 2015, Spaceworks awarded her the Artist Grant and Williamsburg Studio Lottery. She was born in Houston, Texas, and currently lives and works in Los Angeles, California. 

—Curatorship by Lissa Corona and Marina Grize

https://deslave.art/

Esther Ruiz, Well XVI (2018). Neon, plexiglas, MDF, hardware. Imagen cortesía de Deslave

Esther Ruiz, Well XXII (2018). Neón, plexiglas, MDF, hardware. Imagen cortesía de Deslave

Tony Cokes, Black Celebration (1988). 17:11 min, b&w, sonido. Imagen cortesía de Deslave

Conjugando la atractiva instalación de video de Tony Cokes, Black Celebration —un recuento de las protestas que durante los años sesenta ocurrieron en los barrios afroamericanos de Watts, Boston, Newark y Detroit— con el brillo neón que las esculturas minimalistas de Esther Ruiz emanan; Afterglow aborda la percepción en los medios de comunicación en torno a la protesta política como una amenaza al consumismo en lugar de centrarse en la justificable frustración de aquellos que son oprimidos. 

Mientras el espectador se encuentra envuelto por la luz proyectada del video, los materiales industriales dentro de la obra de Ruiz enuncian referencias a los espacios urbanos en que estas protestas históricas ocurrieron. ¿Qué queda después de un levantamiento y en quién o en qué elegimos concentrarnos cuando las personas están cansadas de ser silenciadas? Afterglow sirve como un recordatorio del poder que tenemos en número: como trabajadores, vecinos, cuerpos que exigen justicia social y económica.

Tony Cokes vive y trabaja en Providence, Rhode Island, donde trabaja como profesor en el Departamento de Cultura Moderna y Medios en la Brown University. Sus exhibiciones recientes incluyen la 10th Berlin Biennale, Berlín; Hessel Museum, Annandale-on-Hudson; Whitechapel Gallery, Londres; ZKM, Karlsruhe; REDCAT, Los Ángeles; SFMOMA, San Francisco; Whitney Museum of American Art, Nueva York; Pera Museum, Estambul; y el Louvre, París. 

Su obra está incluida en las colecciones del Museum of Modern Art, Nueva York; Centre George Pompidou, París; Kunsthallen, Copenhague; Werner Center for the Visual Arts, Columbus; y Queensland Art Gallery, Brisbane, así como en otras más. 

Esther Ruiz cuenta con un título universitario en escultura por el Rhodes College de 2011. Su obra ha sido mostrada nacional e internacionalmente en distintas galerías incluyendo The Schneider Museum of Art, HILDE, yours mine & ours gallery, New Release Gallery, Planthouse Galley, Brooklyn Academy of Music, Platform Baltimore, Vox Populi, Field Projects, Fridman Gallery, Reynolds Gallery, Regina Rex, y The American Center for Physics. En 2015, Spaceworks le otorgó un mérito artístico y la Williamsburg Studio Lottery. Nació en Houston, Texas, y actualmente vive y trabaja en Los Ángeles, California.

—Curaduría por Lissa Corona y Marina Grize

https://deslave.art/

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