Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

La materia como estado mental

Mauricio Alejo

Galería CURRO Guadalajara, Jalisco, México 10/12/2017 – 12/22/2017

Installation view. Image courtesy of Galería CURRO.

Installation view. Image courtesy of Galería CURRO.

Installation view. Image courtesy of Galería CURRO.

Mauricio Alejo (Mexico City, 1969) is a Mexican artist with a Master’s degree in Fine Arts from New York University. His work is focused on the creation of ” sculptural moments or events” captured in time and presented in photography or video. Alejo seeks to position seemingly familiar objects in a new narrative that doesn’t follow the mere decontextualization or its (dis)functionality, but rather the artist’s intuition according to time and space, materiality, displacement and physical force.

For this exhibition, Alejo highlights his methods of image production by representing objects in an ambiguous space, between the artistic practice and the catalog execution or the editorial photography. The series of works seems to emphasize the malleable nature of the photographic discourse, while producing a dissonance between the futility of the object or the situation represented and the context of a specific photographic style, crossed by different social, political and economic practices.

These sculptural propositions may reach an idea of exhaustion of the object in the process of goods and information circulation, where everything acquires the value of merchandise. In this sense, the exhibition’s discourse happens within the conflictive relations between the artistic practice, the consumption of goods and the art market.

http://galeriacurro.com/

Installation view. Image courtesy of Galería CURRO.

Installation view. Image courtesy of Galería CURRO.

Installation view. Image courtesy of Galería CURRO.

Mauricio Alejo (Ciudad de México, 1969), es un artista mexicano con estudios de Maestría en Arte por la Universidad de Nueva York. Su trabajo se centra en la creación de “momentos o eventos escultóricos” capturados en el tiempo y presentados por medio de fotografía y video. Alejo busca insertar objetos aparentemente familiares en una nueva narrativa que no obedece a la mera descontextualización o a su (dis)funcionalidad, sino a la intuición del artista respecto al tiempo y el espacio, la materialidad, el desplazamiento y la fuerza física.

Para esta exposición, Alejo evidencia sus métodos de producción de la imagen al representar objetos en un espacio ambiguo entre la labor artística y la ejecución del catálogo o la fotografía editorial. El conjunto de obra parece subrayar lo maleable del discurso fotográfico; al tiempo que produce una disonancia entre la inutilidad del objeto o situación representada y el contexto de un estilo fotográfico de fines específicos, cruzada por distintas prácticas sociales, políticas y económicas.

Estas proposiciones escultóricas podrían acercarse a un sentido de extenuación de lo objetual en el proceso de circulación de bienes e información, en donde todo adquiere valor de mercancía. Así, el discurso de la exhibición sucede al interior de las relaciones conflictivas entre la práctica artística, el consumo de bienes, y el mercado del arte.

http://galeriacurro.com/

Tags: , , , , ,

Patrones de prueba

Bearing Witness

Frequency Room

I feel like a truck on a wet highway