Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Josephine Meckseper

Josephine Meckseper

Proyectos Monclova Mexico City, México 09/22/2017 – 10/28/2017

Installation view at Josephine Meckseper, PROYECTOSMONCLOVA, Mexico City, 2017, Courtesy of the artist and PROYECTOSMONCLOVA, Photo: Rodrigo Viñas

Untitled, 2013, Acrylic on wood, 56.5 x 21.6 x 21.6 cm Courtesy of the artist and PROYECTOSMONCLOVA © Josephine Meckseper

Dirty Hands, 2016, Acrylic on canvas, cast aluminum, stainless steel stand, wood, jewelry, and Chemetal laminated to ultralight-MDF shelf with steel bracket 79.7 x 152.4 x 35.6 cm, Courtesy of PROYECTOSMONCLOVA, © Josephine Meckseper

Meckseper’s practice is premised in a consideration of the visual and material cultures of consumerism, art history, counter-culture, and 20th century modes of display through installations, assemblages, and film.

Using methods of retail display such as glass vitrines, shelves, shop windows, combined with a methodical and confrontational use of mirrors and reflection, her work establishes a non-linear narrative that highlights capitalism’s infinite tendency to appropriate, replicate, and corrupt.

In her show at PROYECTOSMONCLOVA, Meckseper juxtaposes paradoxical elements such as a film still of Sharon Stone, references to Brancusi’s endless column, a mannequin hand, and a painting that reads AUSSTELLUNG [exhibition]. A series of paintings of casual brushy strokes made with toilet wands eludes to mid-century master works, but here the painter’s canvas has been substituted by blue denim, replacing the traditional bourgeois canvas for a working class and revolutionary signifier.

Her film DDYANLALSATSY is a supercut of footage from the 1980’s American culture touchstone television shows Dynasty and Dallas. Featuring scenes of exploding oil rigs, diamond necklaces, cowboys on horses, ejaculating champagne bottles, and protesters brandishing signs behind a chain-link fence that say “Americans GO HOME!”, these soft-focus media fantasies of dissent and affluence resonate now as self-fulfilling prophesies. Set to a Detroit acid house dance track and reflected in a mirror floor sculpture, the vintage TV footage hauntingly forecasts the current explosive political climate of the United States.

Kim Córdova

http://proyectosmonclova.com/

Vista de instalación en Josephine Meckseper, PROYECTOSMONCLOVA, Ciudad de México, 2017, Cortesía de Josephine Meckseper y PROYECTOSMONCLOVA, Foto: Rodrigo Viñas

Sin título, 2013, Acrílico sobre madera, 56.5 x 21.6 x 21.6 cm Cortesía de Josephine Meckseper y PROYECTOSMONCLOVA © Josephine Meckseper

Dirty Hands, 2016, Acrílico sobre tela, aluminio fundido, acero inoxidable, madera, joyas y Chemental laminado a estante de MDF-ultraligero con soporte de acero 79.7 x 152.4 x 35.6 cm, Cortesía de PROYECTOSMONCLOVA, © Josephine Meckseper

La práctica de Meckseper tiene como premisa la cultura de consumo visual y material, la historia del arte, la contra-cultura, y distintos métodos de exhibición del siglo XX, por medio de instalaciones, assemblages y películas.

Al usar plataformas comerciales de exhibición como vitrinas, estanterías y escaparates, combinados con un metódico y polémico uso de espejos y reflejos, su trabajo establece una narrativa no linear que sobresalta la tendencia infinita de apropiación, reproducción y corrupción del capitalismo.

En PROYECTOSMONCLOVA, Meckseper yuxtapone elementos paradójicos como lo son el still de una película de Sharon Stone, algunas referencias a la columna infinita de Brancusi, la mano de un maniquí, y una pintura en donde se lee AUSSTELLUNG [exhibición]. Una serie de pinturas con brochazos casuales hechos con cepillos para inodoros, aluden a obras maestras de mediados de siglo, aunque aquí los lienzos han sido sustituidos por mezclilla azul, reemplazando la tela burguesa tradicional por un significante de la clase trabajadora y revolucionaria.

Su película DDYANLALSTSY es un montaje de secuencias editadas de Dynasty y Dallas, dos programas angulares de la cultura norteamericana de los ochenta. Presentando escenas de plataformas petroleras explotando, collares de diamantes, vaqueros a caballo, botellas de champaña eyaculatorias, y manifestantes, que detrás de un alambrado, balancean pancartas que dicen “Americans GO HOME!” [váyanse a casa, americanos], fantasías mediáticas blandas de disidencia y opulencia que resuenan ahora como profecías autocumplidas. Montadas sobre una pista de acid house de Detroit y reflejadas sobre una escultura de espejos al nivel del piso, las antiguas secuencias televisivas pronostican de manera apabullante el explosivo clima político actual de Estados Unidos.

Kim Córdova

http://proyectosmonclova.com/

Tags: , , , , ,

EN MAS’: Carnival and Performance Art of the Caribbean

Prepared Screen

Hábitat

Art Basel Miami Beach Art Week 2015