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Elusive Earths III

Jennifer Teets - Lorenzo Cirrincione

Parallel Oaxaca Oaxaca, México 04/29/2016 – 06/18/2016

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Elusive Earths B.A. Jennifer

Elusive Earths III is an ongoing in situ work, process, and dialogue between Jennifer Teets and Lorenzo Cirrincione, that looks to the elusiveness of rare clays, soils, and earths with forgotten origins. Over time this research has involved different forms of replication, extraction, and multiplication of processes and their distribution as “clay narratives”.

The first step of the earth works began over the summer of 2014 in Greece. The departure point was terra sigillata (sealed earth), edible medicinal clay pastilles sourced from Greek antiquity that one could attribute to one of the first lineages of pharmacology, and clearly involved an implicit performativity in their preparation. While searching for these antiquated earths on islands in the Aegean sea, other earths were discovered, including industrial clays currently being considered for use in the rare earth and pharmaceautical industries. The second phase of the work presented in Colombia in 2014, featured objects and earth paraphernalia as well as three core samples of Terra preta, also known as “Amazonian dark earth” or “Indian black earth”, a manmade anthropogenic soil of a pre-Colombian nature, created in the slash-and-char method, and controversial for its appropriation and commodification in biochar (carbon sequestring) circles.

For the third iteration in Oaxaca, an itinerary of local earth consumption is traced from seventeenth century Guatemala to one sole family from Tlacolula, who possess the remaining understanding of “pan de tierra bendita” production– an edible clay cake, bearing religious figures. It also brings attention to remaining modes of consumption of “chogosta,” a “mud candy” dug out, sculpted, barbequed, and eaten in Jáltipan, Veracruz. As a constantly transforming exhibition body, Elusive Earths takes inventory of such edible clays and their imaginaries, placing emphasis on the performativity of the extraction of natural resources and the moral economies in pharmacological panacea. A kind of world assemblage and information circuit which itself is embedded in various levels of cultural catalyzing forces: discoveries, trade, standardization processes, the shaping of local practices and the interlaced circulations of knowledge.

http://www.paralleloaxaca.com/

Photo documentation: Enrique Macías
Photo (invitation): Alexandre Guirkinger
Courtesy of the artists and Parallel Oaxaca

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Elusive Earths B.A. Jennifer

Elusive Earths III / Tierras Esquivas III es una serie de trabajos in situ, procesos y diálogos entre Jennifer Teets y Lorenzo Cirrincione, que mira lo sinuoso/esquivo en arcillas raras, suelos y tierras con orígenes olvidados. Con el tiempo esta investigación ha involucrado diferentes formas de replicación, extracción y multiplicación de procesos y distribución como “narrativas de arcilla”.

La primera etapa de los trabajos con tierras comenzó en el verano de 2014 en Grecia. El punto de partida era la terra sigillata (tierra sellada), pastillas de arcilla medicinales comestibles procedentes de la antigüedad griega que se podía atribuir a uno de los primeros linajes de la farmacología y que claramente supuso una performatividad implícita en su preparación. Al mismo tiempo de la búsqueda de estas tierras antiguas en las islas del mar Egeo, se descubrieron otras tierras, incluyendo arcillas industriales que actualmente se están considerando para su uso en la industria de tierras farmacéuticas. La segunda fase del proyecto presentada en Colombia en 2014, contó con objetos y tres muestras de Terra Preta, también conocida como “tierra amazónica oscura” o “tierra negra de la India”, un suelo antropogénico artificial precolombino, creado por el método del rociado, y controversial por su apropiación y mercantilización como biochar (para el secuestro de carbono en los suelos).

Para la tercera iteración en Oaxaca, un itinerario de consumo de tierra local se trazó desde el siglo XVII en Guatemala a una sola familia en Tlacolula, Oaxaca que posee el último conocimiento de la producción de “pan de tierra Bendita” –una galleta de tierra comestible con figuras religiosas. También acentúa la atención sobre el consumo en extinción de la “chogosta”, un “antojo de tierra” extraído, esculpido, cocinado y comido en Jáltipan, Veracruz. Como un cuerpo de exposiciones en transformación continua Elusive Earths realiza un inventario de tierras comestibles y el imaginario alrededor de éstas, haciendo un énfasis en la performatividad de la extracción de recursos naturales y las economías morales en la panacea farmacológica. Una especie de ensamblaje mundial y circuito de información que a su vez está integrado en los distintos niveles de las fuerzas culturales catalizadoras: descubrimientos, el comercio, los procesos de estandarización, la conformación de prácticas locales y las circulaciones entrelazadas de conocimiento.

http://www.paralleloaxaca.com/

Documentación fotográfica: Enrique Macías
Fotografía (invitación): Alexandre Guirkinger
Cortesía de los artistas y Parallel Oaxaca

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