Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Marginalia #45

Por Fiona Compton 02/01/2019 – 02/28/2019

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the identity of our guest is revealed and the whole series of images is unveiled.

 

The Know Your Caribbean initiative is a project geared at looking at the good, the bad and the beauty of our past. Intertwined with tragedy, the complexities of our past are actually deeper than we realize. Only through unearthing these stories do we come to understand many things about ourselves, from our mannerisms, dialects, the songs we sing, the food we eat, the way we marry, and our outlook on religion, and race. There is so much of what we do, and think, and do not know the root, all we know is that this is what we are—yet we do not know who we are or why we are.

Scratch the surface of any romanticized image of the Caribbean, and just below our shining skins lay the stories of our forefathers and mothers who bore the brunt of living and dying in one of the most inhumane societies in the world—and yet they sang the very songs we sing now, they danced the very dances we snap for ‘da gram—, from meager scraps they made the food we cherish the most, and somehow without us knowing, the drum beat will draw us to our feet via our heart, and for those few short moments we remember something that we never knew we had forgotten.

The Caribbean is not just black… and white, with long forgotten stories of its indigenous peoples. We are the mulattos born of rape, or outlawed love, as seen in Agostino Brunias’ paintings, we are the rebels who were written out of the history books like Carlota of Cuba, or Carib Warner of Dominica, or the three Queens of the Fireburn, we are the ivory white of John Stedman’s skin as he trudged through the rainforest of Suriname hunting the ebony black of our maroon forefathers, we are the red skinned lovers of liberty as described by Father Labat of the Kalinagos, and what grace and beauty we are, and how inherently we love, despite our most stormy past as shown in paintings by Victor Patricio Landaluze. The Caribbean is not one thing, one race, one story—yet it is a story of humankind, love, lust, greed, and our unending desire for freedom.

— Fiona Compton

Marginalia consiste en la invitación mensual a un artista, curador o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. A final de cada mes se revela la identidad del invitadx y se pueden descubrir las imágenes en conjunto.

 

La iniciativa Know Your Caribbean es un proyecto orientado a mirar lo bueno, lo malo y la belleza de nuestro pasado. Entrelazados con tragedia, las complejidades de nuestro pasado son en realidad más profundas de lo que creemos. Sólo al desenterrar estas historias llegamos a comprender muchas cosas sobre nosotrxs mismxs, desde nuestros modales, dialectos, las canciones que cantamos, los alimentos que comemos, la forma en que nos casamos y nuestra perspectiva sobre la religión y la raza. Hay mucho de lo que hacemos, y pensamos, y no conocemos la raíz, todo lo que sabemos es que esto es lo que somos, pero no sabemos quiénes somos ni por qué somos.

Rasca la superficie de cualquier imagen romántica del Caribe, y justo debajo de nuestras relucientes pieles yacen las historias de nuestros antepasados ​​y nuestras madres que sufrieron la peor parte de vivir y morir en una de las sociedades más inhumanas del mundo —y aún así ellxs cantaban las mismas canciones que cantamos ahora, ellxs bailaron los mismos bailes que hacemos para ‘da gram—, de las escasas sobras hicieron la comida que más apreciamos, y de alguna manera sin que lo sepamos, el ritmo del tambor nos llevará a nuestros pies a través de nuestro corazón, y por esos pocos momentos recordamos algo que nunca supimos que habíamos olvidado.

El Caribe no es sólo negro… y blanco, con historias olvidadas de sus pueblos indígenas. Somos lxs mulatxs nacidxs de la violación, o el amor prohibido, como se ve en las pinturas de Agostino Brunias, somos lxs rebeldes que fueron borradxs de los libros de historia, como Carlota de Cuba, o Carib Warner de Dominica, o las tres Reinas de Fireburn, somos el blanco marfil de la piel de John Stedman mientras caminaba a través de la selva tropical de Surinam cazando el negro ébano de nuestros antepasados ​​granates, somos los amantes de la libertad de piel roja como descritos por el padre Labat de los Kalinagos. Y qué gracia y belleza que somos, y cuán inherentemente amamos, a pesar de nuestro pasado más tormentoso como se muestra en las pinturas de Victor Patricio Landaluze. El Caribe no es una cosa, una raza, una historia —sin embargo, es una historia de la humanidad, el amor, la lujuria, la codicia y nuestro deseo infinito de libertad.

— Fiona Compton

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