Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Pale Fire

Marieta Chirulescu

kurimanzutto Mexico City, México 11/12/2016 – 12/17/2016
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Untitled, 2016, Inkjet print, paint on canvas. 180 x 115 cm. (70.87 x 45.28 in.). Credit Line: Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City. Photo: Nick Ash, 2016

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Vistas de instalación de Pale Fire, kurimanzutto, 2016. Cortesía de la artista y kurimanzutto, Ciudad de México. Foto: Abigail Enzaldo.

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Vistas de instalación de Pale Fire, kurimanzutto, 2016. Cortesía de la artista y kurimanzutto, Ciudad de México. Foto: Abigail Enzaldo.

Marieta Chirulescu’s work captures the technical irregularities and misregistrations that occur throughout digital and analog processes of image making, producing pieces that speculate on and question the inherent nature of painting. Her creative process is one of breaking down, erasing, recopying, rereading, re-searching, throwing away and rediscovering images in their own right, especially those that would seem to portray ‘nothing’. Scanned empty pieces of white paper with folds, scratches and subtle marks –traces of their physical existence– provide the source for many of her paintings.

In this exhibition Chirulescu will present her most recent works, which cultivate an ambiguity between painting and print that has become characteristic in her practice. While the canvases appear uniform in color, on close inspection they reveal rich nuance and depth, dissolving into blurred fields and textures. She is invested in process-based production, which for these works involves inkjet-printing digital images onto canvases that are partially painted over, sanded or erased. The artist reveals rather than conceals an editing practice that builds upon itself: the experience gathered while working on one painting informs the conception and realization of the next, providing the starting point for a new approach, but also the chance to look back and alter prior results. These inquiries have taken the artist from scanning scraps of paper, printing and editing them in a variety of ‘traditional’ painterly techniques, to experimenting with collage and laser-cuts in fabric.

Chirulescu’s explorations call attention to the very act of seeing in today’s world. The exhibition provides a space for contemplation, one that allows, in the words of French writer and poet Georges Perec, “to discover what you’ve never seen, what you didn’t expect, what you didn’t imagine. (…) Neither the grandiose nor the impressive, but rather the reverse, the familiar rediscovered.”

http://www.kurimanzutto.com/

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Untitled, 2016, Inkjet print, paint on canvas. 180 x 115 cm. (70.87 x 45.28 in.). Credit Line: Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City. Photo: Nick Ash, 2016

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Vistas de instalación de Pale Fire, kurimanzutto, 2016. Cortesía de la artista y kurimanzutto, Ciudad de México. Foto: Abigail Enzaldo.

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Vistas de instalación de Pale Fire, kurimanzutto, 2016. Cortesía de la artista y kurimanzutto, Ciudad de México. Foto: Abigail Enzaldo.

El trabajo de Marieta Chirulescu captura las irregularidades técnicas y los errores de registro que a veces ocurren durante procesos digitales y análogos de producción de imágenes. A partir de estos, produce piezas que cuestionan y especulan sobre la naturaleza inherente de la pintura. En su proceso creativo desglosa, borra, re-copia, re-lee, investiga, descarta y redescubre imágenes, incluso aquellas que parecerían no representar ‘nada’. Hojas de papel en blanco escaneadas, con dobleces, rasguños y marcas sutiles —trazos de su existencia física— son la fuente de muchas de sus pinturas.

En esta exposición Chirulescu presenta su obra más reciente, que cultiva la ambigüedad entre la pintura y el impreso; un tema recurrente en su práctica. A distancia, los lienzos pueden parecer de color uniforme, pero una inspección cuidadosa revela su profundidad rica en matices, donde se disuelven en campos borrosos y texturas. Los procesos para estas piezas incluyen la impresión con inyección de tinta de imágenes digitales en lienzo, que luego son parcialmente pintadas, lijadas o borradas. Sin intentar disimular, la artista revela una práctica de edición que se construye sobre sí misma: la experiencia obtenida durante la producción de una pieza informa la concepción y realización de la siguiente: proporciona un punto de partida pero también genera una oportunidad para mirar atrás y alterar los resultados anteriores. Estas investigaciones la han llevado a escanear pedazos de papel e imprimir y editarlos con una variedad de técnicas pictóricas ‘tradicionales’, pero también a experimentar con collage y el corte láser de telas.

Las exploraciones de Chirulescu dirigen nuestra atención hacia el acto de ver en el mundo actual. La exposición provee un espacio de contemplación, un espacio que permite, en palabras del escritor y poeta francés Georges Perec, “descubrir lo que nunca has visto, lo que no esperabas, lo que no imaginabas. (…) Ni lo grandioso ni lo impresionante, sino lo contrario, lo familiar re-descubierto.”

http://www.kurimanzutto.com/

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