Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Extinción de dominio

Jonathan Hernández

kurimanzutto Mexico City, México 09/22/2016 – 10/29/2016

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Over the course of two years, the artist attended public auctions in Mexico, acquiring a series of assets that had been seized from organized crime by the authorities. His acquisitions then became the primary material for the realization of the works currently on display.

In dissecting this inventory, Hernandez reflects on the turbulent reality of contemporary Mexico and the attending political, economic, social and cultural implications. Tracing the movement of these objects creates a picture of the national landscape; in a single transaction questions arise that extend beyond our specific context and circumstances: What is the relationship between legality and illegality in the global economy? How are illicit activities assimilated into daily life? How do the mechanisms of money laundering function? What is the role of art within this panorama?

Asset Forfeiture seeks to deactivate the daily information we are bombarded by, through our common sense and reflective capabilities. With intentional indifference to the morbidity associated with drug trafficking, the artist proposes emptiness and invisibility as rich territories for thought and reflection. Everything we can’t see, everything we intuit, everything that has disappeared from a place, calls us to observe and recognize the desert that surrounds us and to consider possible solutions: regeneration, reconstruction, and transformation of absence into presence and resiliency.

Formal qualities ranging from historical references to common art practices recall the mutating world of a kaleidoscope, where the invisible becomes visible, creating a landscape that reveals its own fiction. Similarly, the gallery becomes a scene of tension where Hernández scrutinizes both networks and paradoxes of power. This involves the myths that constitute it, as well as its various perversions, presenting evidence that allows us to glimpse the holes in the State which make up our society, situations in which we often live with a sense of indifference or denial. According to this plot, the artist does not exist outside the problem. On the contrary, he is part of the puzzle, one more link in the long chain of social decomposition.

www.kurimanzutto.com

Photo: Onnis Luque
Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City

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Durante poco más de dos años el artista adquirió en subastas públicas una serie de bienes incautados al crimen organizado en nuestro país, convirtiendo los lotes obtenidos en materia prima para la realización de las obras que conforman esta muestra.

A manera de disección a un inventario, Hernández reflexiona acerca de la turbulenta realidad mexicana y sus implicaciones políticas, económicas, sociales y culturales. El paisaje nacional queda retratado en las transacciones que trazan la vida de estos objetos, en un ir y venir se generan preguntas que van más allá de nuestro contexto y circunstancia: ¿cuál es la relación entre lo legal y lo ilegal en la economía mundial? ¿cómo ocurre la asimilación cotidiana de lo ilícito? ¿cómo funcionan los mecanismos de blanqueo de capitales? ¿qué es un paraíso fiscal? ¿y cuál es el papel del arte dentro de este panorama?

Extinción de dominio busca desactivar las bombas informáticas cotidianas a partir del sentido común y nuestra capacidad reflexiva. Con intencional desapego al carácter mórbido que contienen las vertientes del narcotráfico, el artista nos propone un camino donde el vacío y lo invisible son los motores del pensamiento. Todo lo que no vemos, todo lo que intuimos, todo lo que ha desaparecido de un lugar nos sugiere observar y reconocer el desierto en el que estamos inmersos para poder considerar una posible regeneración y reconstrucción, la transformación de la ausencia en presencia, en resiliencia.

Formalismos que van de referencias históricas hasta prácticas habituales en el arte nos hacen pensar en la transfiguración del mundo dentro de un caleidoscopio donde la visibilidad de lo invisible detona un paisaje que documenta su propia ficción. Así, la galería se convierte en un escenario de tensión donde Hernández indaga en las redes y paradojas del poder; tanto los mitos que lo constituyen como sus respectivas perversiones, evidencias que nos dejan entrever los vacíos de Estado que conforman nuestra sociedad, situaciones que vivimos muchas veces desde la negación o la indiferencia. En esta trama el artista es parte del complejo rompecabezas de la actualidad, no se ubica afuera del problema, al contrario, se considera un eslabón más de la extensa cadena de descomposición social.

www.kurimanzutto.com

Fotografía: Onnis Luque
Cortesía del artista y kurimanzutto, Ciudad de México

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