Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Yoo cua nuniri / Autosuficiencia

Edith Morales

Parallel Oaxaca Oaxaca, México October 26, 2019 – December 10, 2019

Edith Morales, Yoo cua nuniri / Autosuficiencia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Parallel Oaxaca

Edith Morales, Yoo cua nuniri / Autosuficiencia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Parallel Oaxaca

Edith Morales, Yoo cua nuniri / Autosuficiencia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Parallel Oaxaca

Edith Morales’ installation Yoo cua Nuniri / Self-sufficiency expands data as a critical illustration on how the bio-cultural traditional knowledge of native corn from Oaxaca, Mexico is currently exposed to a corporation-led extraction steered by transnational bio-chemical industry altering agricultural and territory laws.  Her installation at Parallel builds an observatory where counting and decoding information from the typologies of corn in Oaxaca, augments the visualization of a symbolic variety that enunciates and prevails the productive activity as a notion of life. When seeds are understood as the protagonists for the future, its value is registered as carriers of bio-cultural knowledge, as well as a network of relationships and movements of an ancient genetic geography.

Edith Morales’ works with communities in the state of Oaxaca to investigate the sovereignty and diversity of native corn species and the dangers they encounter due to the dismantling policies carried out by biotechnology and the capitalist production system.

The Milpa is an integral system. It comprehends the combination of corn, squash, beans, chili, tomato and medicinal crops planted together where they benefit each other from the mutualism between the species, generating its own mode of development. In a community all life is inside, there are no accidents, except for the external irruptions of the capitalist system; programs and policies that alter and destroy its system.  

Bio-capitalism in the productive sector intervenes in natural processes and compromises a transformation of millenary cycles of production for the benefit of monopolies, concessions and governments.  In Yoo cua Nuniri / Self-sufficiency the artist challenges a linear reading of information through a sculptural arrangement, articulating a drawing as a grid that classifies the heights and varieties of corn collected in Oaxaca. The graphical and volumetric materialization, situates the logic of diversity as composition and form, as well as data stimulates spatial and temporal qualities, which can be read as pages with the potential to become fields and a composition for self-sufficiency.

Edith Morales’s (Oaxaca, 1968) work has been exhibited at Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca MACO; Washington & Lee University; Staniar Gallery, Lexington, VA, U.S.; San Diego Mesa College Art Gallery, San Diego Californa U.S.; Fredonia University, Reed Library, Fredonia, New York, U.S.; Shinzaburo Takedan Gallery, Fine Arts School, Oaxaca;  Museo de Artes Populares, Mexico City.; Social and Public Art Resource Center SPARC, Los Ángeles CA. U.S.; Héctor García, Gallery Mexico City; Museo de los Pintores Oaxaqueños, Oaxaca; Natural History Museum, Mexico City; Manuel Álvarez Bravo Photographic Centre, Oaxaca; Lansing University Michigan, U.S.; Centro de Las Artes San Agustín, Oaxaca among others. 

She is a contributor to The space in defense of the native corn of Oaxaca.

www.paralleloaxaca.com

Edith Morales, Yoo cua nuniri / Autosuficiencia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Parallel Oaxaca

Edith Morales, Yoo cua nuniri / Autosuficiencia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Parallel Oaxaca

Edith Morales, Yoo cua nuniri / Autosuficiencia (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Parallel Oaxaca

La exposición Yoo cua Nuniri / Autosuficiencia de Edith Morales expande datos como una ilustración crítica de cómo el conocimiento tradicional del maíz nativo de Oaxaca, México, está actualmente expuesto a una extracción corporativa dirigida por la industria bioquímica transnacional que altera las leyes sobre agricultura y territorio. En su instalación en Parallel, la artista construye un observatorio para contar y decodificar información de las tipologías de maíz en Oaxaca, aumentado la visualización de una variedad simbólica que enuncia y prevalece la actividad productiva como una noción de vida. Entendiendo a las semillas como protagonistas del futuro, se registra su valor como portadoras de un conocimiento bio-cultural, así como una red de relaciones y movimientos de una geografía genética milenaria.

Edith Morales trabaja con comunidades en el estado de Oaxaca para investigar la soberanía y diversidad de las especies nativas de maíz y los peligros que enfrentan debido a las políticas de desmantelamiento llevadas a cabo por la biotecnología y el sistema de producción capitalista.

La Milpa es un sistema integral, comprende la combinación de maíz, calabaza, frijol, chile, tomate y cultivos medicinales plantados juntos para beneficiarse del mutualismo entre las especies, generando su propio modo de desarrollo. En una comunidad toda la vida está dentro, no hay partes accidentales, excepto por las irrupciones externas del sistema capitalista; programas y políticas que alteran y destruyen su sistema.

El bio-capitalismo en el sector productivo interviene en procesos naturales y compromete una transformación de los ciclos de producción milenarios en beneficio de los monopolios, las concesiones y los gobiernos. En Yoo cua Nuniri / Autosuficiencia, la artista desafía una lectura lineal de información a través de un arreglo escultórico, articulando un dibujo como una cuadrícula que clasifica las alturas y variedades de maíz recolectadas en Oaxaca. La materialización gráfica y volumétrica sitúa la lógica de la diversidad como composición y forma, así como los datos estimulan las cualidades espaciales y temporales que pueden leerse como páginas con el potencial de convertirse en campos y una composición para la autosuficiencia.

Edith Morales (Oaxaca, 1968) ha expuesto en espacios como el Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca MACO, la Washington & Lee University; Staniar Gallery, Lexington, VA, EEUU; San Diego Mesa College Art Gallery, San Diego Californa EEUU, Fredonia University, Reed Library, Fredonia, New York, EEUU; Galería Shinzaburo Takeda, Escuela Bellas Artes, Oaxaca;  Museo de Artes Populares, CDMX.; Social and Public Art Resource Center SPARC, Los Ángeles CA. EE UU; Galería Héctor García, D.F., Museo de los Pintores Oaxaqueños; Museo de Historia Natural,CDMX; Centro Fotográfico Manuel Álvarez Bravo, Universidad de Lansing Michigan, U.S.A., Centro de Las Artes San Agustín, Museo Textil de Oaxaca, entre otros. 

Es colaboradora de El espacio en defensa del maíz nativo de Oaxaca.

www.paralleloaxaca.com

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