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Centro Cultural de España en México presenta: «Ascensión y caída: un sacrificio», de Alberto Odériz

Alberto Odériz

Ciudad de México February 20, 2019 – May 5, 2019

ASCENCIÓN Y CAÍDA: UN SACRIFICIO
Alberto Odériz 

Opening: Wednesday, February 20 / 19 hrs
Centro Cultural de España en México
Guatemala 18, Centro Histórico
Mexico City, Mexico 06060

February 20 – May 5, 2019

More information:
CCEMX 
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In Ascensión y caída: un sacrificio, Odériz gives continuity to recent projects in which he re-signifies materials, building remains, urban waste or stones and rocks, found in the city or in its natural habitat, to challenge the own sculptural fact and the art mechanisms that legitimize it.

The piece works as a laboratory that reproduces sculptural processes to question and deconstruct them, in search of their own essence. He investigates the Mexica rituals as inspiration to conceive a project articulated around the idea of falling. The fall as closure of a previous act, the ascension. A fall that implies a break.

Within the Mexica cosmogony, the Coyolxauhqui divinity—found in 1978, a few meters from where the exhibition is located—is the one who best embodies this ascension-fall couple. According to the Mexica myth, Coyolxauhqui led his brothers to Coatepec where his mother, Coatlicue, the mother goddess, was pregnant by an unknown father. Coyolxauhqui and her siblings wanted to assassinate the goddess. However, at that time, Coatlicue gave birth to Huitzilopochtli, who was born dressed as a warrior, beheaded his sister Coyolxauhqui and threw her head to the sky (becoming the moon), while her body was thrown and fell down the mountain, dismembered.

The myth attached to its formal representation—the pink quarry stone with the image of Coyolxauhqui—illustrates in this context the transformation of a material into a symbol, acquiring a ritual function linked, in this case, to the idea of ​​sacrifice.

Alberto Odériz (Pamplona, ​​Spain, 1983)

He was born in Pamplona (Spain) in 1983. He is an architect by the ETSA of Barcelona in 2008 and has a Master in Analysis Theory and History of Architecture and the City by the UNAM, with a thesis on public space in Mexico City.

Since 2010, he has resided in Mexico where he combines his work as a sculptor with other disciplines, such as urban planning (urban consulting) or teaching (he directs the research seminar in the MA in City at CENTRO).

He has recently made exhibitions around the theme of La inexplicable roca, exploring from sculpture different actions that humans perform on the stones to signify them: the installation El Zócalo at Plaza de la Constitución (2014); Casa manifesto, a reconstruction of the ideology of the first functionalist house by O ‘Gorman (2017); Nueve(punto)ocho, on the relationship of objects with bodies (2018); Dolmen, levantar la piedra, in a town in the north of Spain (2018); or the installation Y al final, una piedra at Parque Lincoln, Mexico City (2018).

 

Imagen cortesía de Alberto Odériz / Image courtesy of Alberto Odériz

ASCENCIÓN Y CAÍDA: UN SACRIFICIO
Alberto Odériz

Inauguración: miércoles 20 de febrero / 19 hrs
Centro Cultural de España en México
Guatemala 18, Centro Histórico
Mexico City, Mexico 06060

Febrero 20 – Mayo 5, 2019

Más información:
CCEMX
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En Ascensión y caída: un sacrificio, Odériz da continuidad a proyectos recientes en los que resignifica materiales, restos constructivos, residuos urbanos o piedras y rocas encontrados ya sea en la ciudad o en su hábitat natural para desafiar el propio hecho escultórico y los mecanismos del arte que lo legitiman.

La obra funciona a modo de laboratorio que reproduce procesos escultóricos para cuestionarlos y deconstruirlos en busca de su propia esencia. Indaga en los rituales mexicas como inspiración para concebir un proyecto articulado en torno a la idea de caída, como cierre de un acto previo, la ascensión. Caída que implica una ruptura.

Dentro de la cosmogonía mexica, la divinidad Coyolxauhqui —encontrada en 1978 a pocos metros de donde se exhibe la muestra— es quien encarna mejor esta pareja ascensión-caída. De acuerdo al mito mexica, Coyolxauhqui guió a sus hermanos hasta Coatepec donde su madre, Coatlicue —la diosa madre— se encontraba embarazada de un padre desconocido. Coyolxauhqui y sus hermanos pretendían asesinar a la diosa. Sin embargo, en ese momento Coatlicue dio a luz a Huitzilopochtli quien nació vestido de guerrero, decapitó a su hermana Coyolxauhqui y lanzó su cabeza al cielo (convirtiéndose en la luna), mientras que su cuerpo fue arrojado y cayó montaña abajo, desmembrado.

El mito unido a su representación formal —la piedra de cantera rosa con la imagen de Coyolxauhqui— ilustra en este contexto la transformación de un material en un símbolo, adquiriendo una función ritual vinculada, en este caso, a la idea de sacrificio.
Alberto Odériz (Pamplona, España, 1983)

Nació en Pamplona (España) en 1983. Arquitecto por la ETSA de Barcelona en 2008 y Maestro de Análisis, Teoría e Historia de la Arquitectura y la Ciudad por la UNAM, con una tesis sobre el espacio público en la Ciudad de México.

Desde 2010, reside en México donde compagina su trabajo como escultor con otras disciplinas como el urbanismo (Consultorio urbano) o la docencia (dirige el seminario de investigación en la Maestría en Ciudad en CENTRO).

Recientemente ha realizado exposiciones alrededor de la temática de La inexplicable roca, explorando desde la escultura diferentes acciones que realizan los humanos sobre las piedras para significarlas: la instalación El Zócalo en la Plaza de la Constitución (2014); Casa manifiesto, una reconstrucción de la ideología de la primera casa funcionalista de O’ Gorman (2017); Nueve(punto)ocho, sobre la relación de los objetos con los cuerpos (2018); Dolmen, levantar la piedra, en un pueblo del norte de España (2018); o la instalación Y al final, una piedra en el Parque Lincoln, Mexico City (2018).

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