Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

MARGINALIA #25

By Maura Grimaldi 06/01/2017 – 06/30/2017

For Marginalia #25, Micro Centro de Estudos em Projeções [Micro Center for Studies in Projections] edits a sequence of images from the materials of its archives. Rescuing part of the memory of Brazilian education throughout the 20th century, the presented frames were extracted from the so-called diafilmes.

Diafilmes were 135 mm positive films to be projected frame by frame (fixed projection) and were produced by the Instituto Nacional de Cinema Educativo – INCE (National Institute of Educational Cinema), linked to the Brazilian Ministry of Culture and Education at the time, and years later, by the Instituto Nacional de Cinema – INC (National Cinema Institute).

These materials were used for decades in Brazil, approximately between the years 1930 and 1970, and had a didactic function. These films used to be employed in classrooms of basic education and also in universities as a support to the teacher. They were also accompanied by a supplementary text.

Diverse subjects were compiled: issues related to the natural and human sciences, cultural and technical contents, among others.

On this occasion, titles such as The Sea, Diffraction of Light, Water, and Currency were selected alongside content on the history of the Brazilian film industry, synthesis of Brazilian cinematography, among them the film Limite de Mário Peixoto, and finally, themes related to geography and economy in Brazil.

 

About MCEP
MCEP is a phantasmatic institution intended for the research, collection, collaboration and experimentation of the universe of projections. Working since 2016, the MCEP was created and is held by the artist Maura Grimaldi.

www.mauragrimaldi.com

www.facebook.com/microcentrodeestudosemprojecoes/

Para Marginalia #25, Micro Centro de Estudos em Projeções [Micro Centro para Estudios en Proyecciones] edita una secuencia de imágenes a partir de los materiales de sus archivos. Rescatando parte de la memoria de la educación brasileña del siglo XX, los cuadros presentados fueron extraídos de los llamados diafilmes.

Los diafilmes eran películas en positivo de 135 mm diseñadas para ser proyectadas cuadro por cuadro (proyección de bastidor fijo) y fueron producidas por el Instituto Nacional de Cinema Educativo – INCE, parte del Ministerio Brasileño de Cultura y Educación en ese momento, y años después, por el Instituto Nacional de Cinema – INC.

Estos materiales fueron utilizados por décadas en Brasil, aproximadamente entre los años 1930 y 1970, y tenían una función didáctica. Estas películas eran utilizadas en los salones de clase de educación básica y también en universidades como soporte para el profesor. También iban acompañadas de un texto suplementario.

Diversos temas fueron recopilados: temas relacionados a las ciencias naturales y humanas, contenidos culturales y técnicos, entre otros.

En esta ocasión, títulos como El mar, Difracción de la luz, Agua, Moneda fueron seleccionados junto a contenido sobre la historia de la industria del cine brasileño, síntesis del cine brasileño, entre ellos la película Limite de Mário Peixoto, y finalmente, temas relacionados a la geografía y economía en Brasil.

 

Sobre MCEP
MCEP es una institución fantasmática dirigida a la investigación, colección, colaboración y experimentación del universo de proyecciones. Trabajando desde 2016, el MCEP fue creado y se encuentra a cargo de la artista Maura Grimaldi.

www.mauragrimaldi.com

www.facebook.com/microcentrodeestudosemprojecoes/

Tags: , , , ,

La Quema

At the Center of the World

The Reason We No Longer Speak

Abstracción de Cartón y Carnaval