Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Las pesca del día / The catch of the day

Wolf von Kries

Museo Experimental El Eco México City, México 04/18/2015 – 06/28/2015

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Let us imagine a possible history of transformations of matter between infinite variables.

A stone upon a stone: a pyramid.
A piramid covered by wild herbs: a mountain.

A bucket filled with water, a vessel.
A vessel filled with concrete placed on the street: an obstacle.

After six weeks of residence in Mexico city, Wolf von Kries exhibits the unstable results of his experiments. Objects and thoughts collected during extensive wandering walks, now arranged in this exhibition. Following cracks on the sidewalks and streets that may have been caused by the tectonic shifts, the perpetual sinking of the ground or the roots that keep breaking through the concrete. One extends to the next and so forth until they form a grid of loose plates.

The works in this exhibition are only loose arrangements and reconfigurations that do not intend to petrify, they are not paralyzed nor fixed and will continue the perpetual process of matter. In this becomings, some may see in a stone nothing but a stone, some may see in it the geological layers of acummulated time, and in that a reflection of the cosmos.

In the Japanese technique of the Kintsugi the fissures of a bowl are repaired with laquer dusted with powdered gold. The crack is not treated as a flaw of the vessel, rather it becomes more valuable in its display of transience.

There is something similar in the way Wolf von Kries deals with his environment and the way he has conceived this exhibition. Strolling around in the city with no goal or destination, mending a hole in a sweater, breaking a crate to bits and pieces or drawing lines on a piece of paper until it is black is no different to spending the day on a public square on a bench, watching the traffic and the people passing by or birds and other animals living their lives. There is always something that is happening (and it is happening most when nothing seems to be happening at all).The actions and inactions of Wolf von Kries propose to overcome the culturally established opposition of work as opposed to leisure and the value we assign to things. Better, magmatic transformations, a dance of atoms in the void.

If you want to know what these creations are, you will not get here any answer. You won’tbe told what to think or feel. The objects in display are not buckets or branches. Nor are they a metaphor for the city and its grids, the mushrooming skyscapers under construction and the real estate developers reshaping entire districts or the people that are claiming the cracks in between, finding their temporary lot to make ends meet. They don’t intend to respond to where this megalopolis is heading, nor to investigate the consequences of its hypergrowth in us, its inhabitants. And yet they are echoing in these fleeting arrangements and some sense might crystallize from the noise and then dissolve back into it.

As a constant breathing or a city that pulsates.

Mauricio Marcin

http://eleco.unam.mx/eleco/

Courtesy of Museo Experimental el Eco

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Imaginemos una posible historia de las transformaciones de la materia entre infinitas variables.

Una piedra sobre otra piedra: una pirámide.
Una pirámide cubierta por hierbas silvestres: un monte.

Una cubeta con agua: un recipiente.
Un recipiente lleno de cemento que aparta un lugar en la calle: un estorbo.

Tras seis semanas de residencia en la ciudad de México, Wolf von Kries exhibe el resultado inestable de sus experimentos. Pensamientos y objetos, dispuestos ahora en el museo, recogidos durante extensas caminatas errantes siguiendo las grietas en las aceras que causan los movimientos tectónicos, el hundimiento constante de la tierra o las raíces que rompen el concreto. Una se extiende a la siguiente y a la otra para formar una rejilla de placas sueltas.

Los objetos en esta exhibición son reconfiguraciones y manipulaciones que no pretenden petrificarse, no están paralizados ni fijos y continuarán el perpetuo proceso de la materia. En este devenir se puede observar en una piedra nada más que una piedra, se pueden percibir en la piedra las capas geológicas, el tiempo acumulado y en ellas la reflexión del cosmos.

En la técnica japonesa del Kintsugi las fisuras en una vasija se rellenan con barniz de resina espolvoreado con oro. Las grietas no son tratadas como un defecto en la vasija y evidencian su transitoriedad.

Hay similaridades en la forma en la que Wolf von Kries media con su entorno y la forma en la que ha concebido esta exhibición. Vagabundear por la ciudad sin meta ni destino, enmendar un hoyo en una falda, romper un guacal en pedazos o dibujar líneas en un trozo de papel hasta que se torna negro, no difiere de pasar el día en una banca de una plaza pública, mirar el tráfico, a la gente paseando o descansando, o a los pájaros y otros animales viviendo sus vidas. Siempre hay algo sucediendo y sucede más cuando en apariencia nada sucede. Las acciones e inacciones de Wolf von Kries proponen superar las oposiciones culturales entre lo ordinario y lo extraordinario y entre el trabajo y el ocio. Mejor, una actividad magmática, una danza de átomos en el vacío.

Si quieren saber qué son estas creaciones, no obtendrán aquí respuesta. No se les indicará qué pensar ni sentir. Los objetos no son cubetas ni ramas. Tampoco son una metáfora de la ciudad y sus tramas, o de las construcciones de rascacielos que proliferan ni de los especuladores inmobiliarios que reforman barrios enteros, ni de las personas que reclaman los intersticios y luchan porlotes temporales que les permiten existir. No pretenden responder hacia dónde se dirige esta megalópolis ni indagar las consecuencias de su hipercrecimiento en nosotros, sus habitantes. Sin embargo hacen eco de estos acuerdos fugaces y algún sentido podría cristalizarse a partir del ruido para disolverse de nuevo en él. Como una respiración constante o una ciudad que palpita.

Mauricio Marcin

http://eleco.unam.mx/eleco/

Cortesía del Museo Experimental el Eco

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