Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Solid Abstraction. Disobedience strategies in contemporary Cuban art

Curated by Aldeide Delgado

Miami Biennale Miami, Florida, USA 04/19/2018 – 05/25/2018

Group show. Exhibition view of Solid Abstraction. Disobedience strategies in Contemporary Cuban Art, Miami Biennale, Miami, 2018. Cortesía Alejandro Taquechel

Group show. Exhibition view of Solid Abstraction. Disobedience strategies in Contemporary Cuban Art, Miami Biennale, Miami, 2018. Cortesía Alejandro Taquechel

Group show. Exhibition view of Solid Abstraction. Disobedience strategies in Contemporary Cuban Art, Miami Biennale, Miami, 2018. Cortesía Alejandro Taquechel

Miami Biennale and Henrique Faria Fine Art present Solid Abstraction. Disobedience strategies in contemporary Cuban art featuring ten Cuban artists that work with different media ranging from painting, photography, installation, sculpture to site-specific interventions, and adopt methodologies from diverse disciplines, including anthropology, sociology, history, graphic design, data analysis and architecture, and urbanism.

Solid Abstraction. Disobedience strategies in contemporary Cuban art is presented as part of the Miami Biennale´s interest in developing an annual exhibition program about Cuban art in Miami. It is curated by Aldeide Delgado, art historian and curator recipient of the Research and Production of Critic Essay Fellowship (Teor/ética, 2017) for her project Solid Abstraction. Political Paths in Central American and the Caribbean. This exhibition is the result of a concern about how abstract art can be radical today and is the first public presentation in Miami of a year´s worth of research.

Solid Abstraction supposes the transgression of the modern epistemic paradigm of abstraction and the reduction of its studies—particularly in Cuban art—to the group initiatives of the fifties. From this perspective, the show brings together a group of contemporary artists from various generations and levels of international recognition whose work could be understood since the abstract language and problematize the traditional idea of what abstraction is.

Being disobedient relates to the idea of detachment and resistance, and is connected to the Jacques Rancière´s conceptualization of dissent. It implies a reconfiguration of the consensual obedient logics through the re-articulation of totally new questions. Disobedience does not only mean to disagree with the aesthetic, social, economic or official authority but also, rethinking proposals, redefining spaces and transgressing discursive formalisms. Thus, the political character of the disobedience.

Featured Artists: Yaima Carrazana | Aurora De Armendi | Rafael Domenech | Filio Gálvez | Quisqueya Henríquez | Reynier Leyva Novo | Francisco Masó | Glexis Novoa | Ernesto Oroza (Collaboration with Gean Moreno, Ana Olema and Annelys PM. Casanova) | Rodolfo Peraza

http://miamibiennale.org

Group show. Exhibition view of Solid Abstraction. Disobedience strategies in Contemporary Cuban Art, Miami Biennale, Miami, 2018. Cortesía Alejandro Taquechel

Group show. Exhibition view of Solid Abstraction. Disobedience strategies in Contemporary Cuban Art, Miami Biennale, Miami, 2018. Cortesía Alejandro Taquechel

Group show. Exhibition view of Solid Abstraction. Disobedience strategies in Contemporary Cuban Art, Miami Biennale, Miami, 2018. Cortesía Alejandro Taquechel

Miami Biennale y Henrique Faria Fine Art presentan Abstracción Sólida. Estrategias desobedientes en el arte cubano contemporáneo, una exposición que reúne a diez artistas cuyo trabajo recorre un amplio espectro de medios desde la pintura, la fotografía, la instalación hasta la intervención en el espacio. Los artistas adoptan metodologías provenientes de diversos campos de estudio como la antropología, la sociología, la historia, el diseño gráfico, la estadística, el urbanismo y la arquitectura. Abstracción Sólida… es presentada como parte de una iniciativa de Miami Biennale orientada al desarrollo de un programa de exhibición anual sobre arte cubano en Miami.

Curada por Aldeide Delgado, investigadora e historiadora del arte galardonada con la Beca de Investigación y Producción de Texto Crítico (Teor/ética, 2017) por su proyecto Abstracción Sólida. Derroteros políticos en Centroamérica y el Caribe, esta exhibición constituye la primera presentación pública en Miami de un año de investigación. Abstracción Sólida genera un discurso que salva el riesgo de limpieza estética generado por una saturación formal del lenguaje abstracto, a la vez que posibilita atender la creación de los artistas en un contexto local/regional. En este sentido, resulta una provocación en torno a la interrogante ¿cómo la abstracción puede ser radical hoy?

Abstracción Sólida supone la transgresión del paradigma epistemológico moderno de la abstracción y la reducción de su estudio – particularmente en el arte cubano- a las iniciativas grupales de los cincuenta. La muestra problematiza el propio concepto a partir de una serie de proyectos que asumen la desobediencia como estrategia de creación. Ser desobedientes se relaciona con la idea de desprendimiento y resistencia y se conecta a la conceptualización del disenso en Jacques Rancière. Ello implica una reconfiguración de las lógicas obedientes consensuales a través de la rearticulación de preguntas totalmente nuevas. Desobedecer no es solo desacordar con la autoridad estética, social, económica u oficial, sino también, repensar las propuestas, redefinir los espacios y transgredir los formulismos discursivos. De ahí, entonces, su carácter político.

Artistas: Yaima Carrazana | Aurora De Armendi | Rafael Domenech | Filio Gálvez | Quisqueya Henríquez | Reynier Leyva Novo | Francisco Masó | Glexis Novoa | Ernesto Oroza (Colaboración con Gean Moreno, Ana Olema y Annelys PM. Casanova) | Rodolfo Peraza

http://miamibiennale.org

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

La propagación del mal

Unsettled Landscapes

Then They Form Us

Pretty/Dirty