Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Islas Nuevas

Curated by Tanja Baudoin and Maricruz Alarcón

Galería Macchina Santiago, Chile 05/04/2016 – 06/28/2016

Install view de Buenos Tiempos Int - A walk 1 (photo by Benjamin Matte)

Install view de Entwistle - Monuments 4 (photo by Benjamin Matte)

-Still de Untitled (A Song) de Katarina Zdjelar, 2015

Islas Nuevas is an exhibition of recent films by contemporary artists presented at Galería Macchina, Campus Oriente UC. The selection of works investigate ways of telling stories and alternative temporal forms, often by re­assessing or reclaiming past occurrences and utopian models. The films are presented in an exhibition format of two separate programmes of about two hours in length, that run for half of the duration of the show. These programmes include works by Pauline Boudry & Renate Lorenz, Buenos Tiempos Int., Redmond Entwistle, Emma Hedditch, Claudia del Fierro, Cassandra Guan, Adelita Husni­Bey, Daniel Jacoby, Sophie Nys with Arto Lindsay, Alex Martinis Roe, Cecilia Vicuña, and Katarina Zdjelar. Islas Nuevas is a collaborative project by Maricruz Alarcón and Tanja Baudoin, who introduced the works in a conversation panel on May 3rd 2016 at the second floor of the gallery.

The project Islas Nuevas grew from a desire to show a variety of recent film and video works by an international group of artists in the context of Santiago. The works presented here each have their own particular approach to ‘time’ as either the content of the work, or as an experimental structure that determines its form. The programme includes films that reclaim odd, queer temporalities, excluded from cultural or economic regimes, films that imagine failed futures and alternative pasts; films observing the twilight on modernist architectures and monuments in contemporary cities; as well as films that reread, both intergenerationally and collectively, historical documents and political developments.

Inspired by the concept of the cinematographic interval as proposed by Vietnamese theorist and filmmaker Trinh T. Minh­ha, the exhibition features works problematizing the ways in which western societies have conceived time as a homogeneous, progressive, linear structure. The selection of works in Islas Nuevas suggest that there is not one utopia, not one story, no singular doctrine or fantasy that can sustain us, but rather an archipelago, a network or a constellation of discontinuous centers, themselves internally decentered. Through distances projected forwards and backwards, through suspensions, lapses or instantaneous thrills, these works tell stories and evoke a state­of­being in which past legacies and possible futures are considered through the prism of the current moment. Moreover, the act of showing film and video can itself be thought as an invitation and proposition to experience a shared present.

http://galeriamacchina.uc.cl/

Photo: María Alarcón and Benjamin Matte
Courtesy of the artists and Galería Macchina, Santiago

Install view de Buenos Tiempos Int - A walk 1 (photo by Benjamin Matte)

Install view de Entwistle - Monuments 4 (photo by Benjamin Matte)

-Still de Untitled (A Song) de Katarina Zdjelar, 2015

Islas Nuevas es una muestra de trabajos en cine y video de artistas contemporáneos, en exhibición en Galería Macchina, Campus Oriente UC. La muestra consta de dos programas de exhibición de alrededor de dos horas de duración cada uno e incluye el trabajo de Emma Hedditch, Redmond Entwistle, Claudia del Fierro, Cecilia Vicuña, Cassandra Guan, Adelita Husni­Bey, Daniel Jacoby, Alex Martinis Roe, Katarina Zdjelar, Pauline Boudry & Renate Lorenz, Buenos Tiempos, Int. y Sophie Nys en colaboración con Arto Lindsay. Islas Nuevas es el resultado de una investigación colaborativa entre Tanja Baudoin y Maricruz Alarcón, quienes introdujeron el proyecto y los filmes el día martes 3 de mayo. En el marco de la exhibición se realizarán, también, una serie de workshops conducidos por las curadoras y la artista invitada Cassandra Guan.

Cada una de las obras presentadas en el programa constituye una aproximación particular a la idea de tiempo, tanto en su contenido como en su construcción formal. El ciclo agrupa obras que rescatan temporalidades dispares, subjetivas, excluidas por los regímenes económicos y culturales; obras que imaginan futuros fallidos y pasados alternos; obras que observan el ocaso de monumentos y arquitecturas modernistas en las ciudades contemporáneas; obras que releen, intergeneracional y colectivamente, documentos históricos y procesos políticos. Inspirándose en la lectura que la teórica y cineasta vietnamita Trinh T. Minh­ha hace del concepto de intervalo cinematográfico, Islas Nuevas reúne filmes que problematizan las formas en que las sociedades occidentales han pensado el tiempo como una estructura homogénea, progresiva y lineal. No existe ya una única utopía, una sola historia, una doctrina singular que pueda sostenernos; pero un archipiélago, una red o una constelación de centros discontinuos que están descentrados internamente entre sí. A través de interrupciones, proyecciones, transiciones; a través de suspensiones, lapsos y estremecimientos espontáneos, estos filmes relatan y evocan un estado de conciencia en el cual futuros fallidos o pasados posibles son observados a través del prisma del momento presente. La instancia de proyectar imágenes movimiento es, también, una invitación y la proposición a tener la experiencia de un presente compartido.

http://galeriamacchina.uc.cl/

Fotografía: María Alarcón y Benjamin Matte
Cortesía de los artistas y Galería Macchina, Santiago

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Mutual Support

Cae la tarde

Elusive Earths III

Ellipsis