Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Djamil

Lin May Saeed

Lulu Mexico City, México 09/30/2017 – 11/18/2017

Lin May Saeed, Mural, 2017. Charcoal drawing in situ, Dimensions variable. Image courtesy of Lulu.

Installation view. Image courtesy of Lulu.

Lin May Saeed, Teneen Albaher Relief III, 2017. Styrofoam, steel, acrylic paint, 33,5 x 47 x 12,5 cm. Image courtesy of Lulu.

Lin May Saeed makes sculptures, sculptural reliefs, drawings, works on paper and video. Known to use non-traditional materials, such as and especially styrofoam, Saeed’s work is directly linked to and thematically informed by her interest in animals and her commitment to animal activism. Her work deals with the exploitation of animals, their depiction, liberation, and potentially harmonious relationship with human beings, and the self-seeking meanness of the latter. Saeed’s iconographic frame of reference is rich and varied. It includes Egyptian statuary, Greco-Roman sculpture, and scientific and natural history museum displays, among other things. She is a sculptor in the truest sense of the term. By which is meant that her work critically interrogates what a sculpture can be, both materially and conceptually, and how it relates to three-dimensional representations of orders of knowledge. Generally eschewing noble materials, such as marble and wood, she is drawn to styrofoam precisely because it is an essentially ugly and difficult material, which she seeks to aesthetically redeem, despite and because of its essentially ruinous use of and impact upon nature. Generally speaking, the work becomes especially relevant in our post-enlightenment, anthropocene paradigm, where the relationship between the so-called natural world and humanity is being radically re-evaluated. Apparently naïve and enchanting, her colorful representations of animal life are nevertheless suffused with a scientific understanding of her subject and aim for an identifiable likeness. Hers is a sculpture in which there is virtually no gap between her political convictions and the formal and conceptual considerations of her medium.

http://www.luludf.com/

Lin May Saeed, Mural, 2017. Charcoal drawing in situ, Dimensions variable. Image courtesy of Lulu.

Installation view. Image courtesy of Lulu.

Lin May Saeed, Teneen Albaher Relief III, 2017. Styrofoam, steel, acrylic paint, 33,5 x 47 x 12,5 cm. Image courtesy of Lulu.

Lin May Saeed hace escultura, relieves escultóricos, dibujos, trabajos en papel y video. Conocida por su uso de materiales no convencionales, principalmente unicel, la obra de Saeed proviene y está directamente ligada temáticamente a su interés en animales y su compromiso con el activismo animal.  Su trabajo trata la explotación de animales, su representación, liberación y su posiblemente armoniosa relación con los seres humanos y la mezquindad egoísta de este último. El marco de referencia iconográfico de Saeed es rico y variado. Incluye estatuaria egipcia, escultura Greco-romana, y exhibiciones de museos de historia natural y de ciencia, entre otras cosas. Es una escultora en el más completo sentido de la palabra. Por lo que se refiere a que su trabajo interroga críticamente lo que la escultura puede ser, tanto material como conceptualmente, y cómo se relaciona con representaciones tridimensionales de órdenes de conocimiento. Generalmente evitando materiales nobles, como es el caso de la madera y el mármol, Saeed es atraída por el unicel, precisamente porque es un material esencialmente feo y difícil, que ella busca redimir estéticamente, a pesar y debido a su uso ruinoso y a su impacto sobre la naturaleza. En términos generales, su trabajo se vuelve especialmente relevante en nuestro paradigma Antropoceno Post-Ilustración, donde la relación entre el mundo natural y la humanidad está siendo re-evaluada radicalmente. Aparentemente ingenuas y encantadoras, sus representaciones coloridas de la vida animal están sin embargo impregnadas de una comprensión científica de su objeto de estudio y apuntan hacia una semejanza identificable. La suya, es una escultura en la cual no existe brecha entre sus convicciones políticas y las consideraciones formales y conceptuales de su medio.

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