Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Deserto – Modelo

Lucas Arruda

Lulu Ciudad de México, México 09/18/2015 – 11/22/2015

Lucas Arruda L1561540

Lucas Arruda L1561555

Lucas Arruda L1561567

Known principally for his paintings, Arruda has developed a pictorial practice that is, paradoxically, as complex as it is apparently simple. For the past several years, his work has revolved largely around the frontal portrayal of seascapes. Moody, liminal and atmospheric, these seascapes range from the stormy to the foggy to the airy to the quiescent, taking place at what seem to be differing times of the day and night. Contrary to what might be supposed, these images are not formed from direct observation, but are entirely imagined. The sheer range of variety, nuance and unending, nautical expansion that Arruda manages to continually wrest his own mind is impressive. However, the work is less about personal experience than it is about painting, perception and light. In the artist’s seemingly pathological commitment to a single pictorial subject, he deftly collapses painting’s long-standing binary of the spiritual and secular, while addressing other binaries such as illusion and materiality, not to mention abstraction and figuration, as well as interior and exterior. Canvases are built up in such in a way that light, however muted, veiled or incandescent, is always at their center, as if it, in pictorial, metaphorical, and even existential terms, were really the subject matter of the work. Indeed, what Arruda does speaks to a journey that is both outward and inward, gesturing toward a threshold, which, like the unattainable horizon itself, irradiates a certain existential angst while touching upon the romantic sublime. Such a series of preoccupations places Arruda at the center of international debates about painting which are simultaneously current and perfectly timeless.

http://www.luludf.com/

Courtesy of the artist, Lulu, Mexico City and Mendeswood DM, São Paulo

Lucas Arruda L1561540

Lucas Arruda L1561555

Lucas Arruda L1561567

Conocido principalmente por sus pinturas, Arruda ha desarrollado una práctica pictórica que es paradójicamente tan compleja como aparentemente simple. Durante los últimos años, su trabajo ha girado en gran parte alrededor de la representación frontal de paisajes marinos. Temperamentales, liminales y atmosféricos, estos paisajes van de lo tempestuoso a lo brumoso, de lo aireado a lo quieto, desplegando distintos momentos del día y de la noche. Contrario a lo que podría suponerse, estas imágenes no son realizadas a partir de la observación directa, más bien son imaginadas por completo. La gran gama de variedades y matices de la expansión náutica interminable que Arruda logra arrebatar continuamente a su propia mente es impresionante. Sin embargo, su trabajo trata menos de su experiencia personal que de la pintura, la percepción y la luz. El compromiso aparentemente patológico del artista con un solo tema pictórico permite que hábilmente derrumbe la tradicional posición binaria de la pintura entre lo espiritual y lo secular, aproximándose así a otras exploraciones binarias como la ilusión y la materialidad, por no hablar de la abstracción y la figuración, así como de lo interior y de lo exterior. Los lienzos son construidos de tal manera que la luz por más silenciada, velada o incandescente que se presente, ocupa siempre el centro del cuadro, como si en términos pictóricos, metafóricos, e incluso existenciales, fuera realmente la materia de la obra. De hecho, la práctica de Arruda habla de un viaje que es a la vez hacia el exterior y hacia el interior, apuntando hacia un umbral que, como el propio horizonte inalcanzable, irradia una cierta angustia existencial mientras toca en lo sublime romántico. Dicha serie de preocupaciones coloca Arruda en el centro de los debates internacionales sobre la pintura, que son al mismo tiempo actuales y perfectamente intemporales.

http://www.luludf.com/

Cortesía del artista, Lulu, Ciudad de México y Mendeswood DM, São Paulo

Tags: , , , ,

“Don’t Forget I’m from the Tropics”: Myth and Nation in Maria Martins

Mastur Bar

L’1%, c’est moi

One month without filming