Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Como fantasmas que vienen de las sombras… y en las sombras, se van

A project by Juan Caloca and Andrés Villalobos

ESPAC Ciudad de México, México 10/30/2015 – 02/14/2016

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ESPAC is a private non-profit organization dedicated to encouraging and promoting the artistic practices through the creation of knowledge, taking as starting point our contemporary art collection. Three programs define our work: Audiovisual Art, Contemporary Painting and New Proposals.

In anticipation of the presentation of the program dedicated to new proposals, which will begin this year, ESPAC commissioned to Juan Caloca and Andrés Villalobos an exhibition. The result was Like ghosts that come out of the shadows and in shadows … they go, an art show which raises questions on the processes of representation and art display devices using Grutas, an installation made by artists Jonathan Miralda and Andrés Villalobos.  The works of seventeen artists are on display in this cave.

Like ghosts that come out of the shadows and in shadows … they go is a contemporary art exhibition immersed in the deepest caverns of the present. Contrary to the obvious, this cave is not the result of a primal search. This cave is a threshold, a passageway to other worlds, a new way of seeing and feeling. The cave serves as a metaphor for processes of representation, is an expanded drawing, a giant texture. This cave refers to the interior, to the depths of the hidden thoughts behind screens, images and humans. This cavity serves as an analogy to talk about television, and split the thought of being. Somehow this cave represents the origin, but not of humanity or of the term used in philosophy.

The intervention requires an effort from the viewer. The routes for transit will not be easily accessible, demanding an active interaction with both the space and the art pieces contained therein. Parts of the exhibition affect one another, form part of a whole conglomerate. They are not isolated pointing his artistic aura but are implemented in the cockpit to form one cannibalistic idea. Some of them eating the other, some being the other.

The artists in the exhibition are Daniel Aguilar Ruvalcaba (León, México, 1988), Esteban Alderete (Ciudad de México, 1984), Maj Britt Jensen (Berlín, Alemania, 1978), Christian Camacho (Ciudad de México, 1985), Ramiro Chaves (Córdoba, Argentina, 1979), Carolina Esparragoza (Ciudad de México, 1977), Andrés García Riley (Ciudad de México, 1992), Cynthia Gutiérrez (Guadalajara,  México, 1978), Rodrigo Hernández (Ciudad de México, 1983), Mauricio Marcin (Tapachula, México, 1980), Jonathan Miralda (Ciudad de México, 1984), Jazael Olguín (Ciudad de México, 1987), Rita Ponce de León (Lima, Perú, 1982), Emiliano Rocha (Ciudad de México, 1990), José Luis Sánchez Rull (Ciudad de México, 1964) and Daniel Steegmann (Barcelona, España, 1977).

http://www.espac.org.mx/

Courtesy of ESPAC, Mexico City

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ESPAC es una Asociación Civil sin fines de lucro, dedicada a fomentar y promover las prácticas artísticas por medio de la creación de conocimiento, tomando como punto de partida su colección de arte contemporáneo. Los tres programas que definen las rutas de trabajo son de arte audiovisual, nuevas propuestas y pintura contemporánea.

En anticipación a la presentación del programa dedicado a nuevas propuestas en el campo del arte, que comenzará este año, ESPAC comisionó a Juan Caloca y Andrés Villalobos una propuesta expositiva. El resultado fue Como fantasmas que vienen de las sombras… y en las sombras, se van, la cual plantea reflexiones sobre los procesos de representación y visualización del arte usando como dispositivo expositivo la instalación Grutas de Jonathan Miralda y Andrés Villalobos, una cueva en la que se insertan las obras de diecisiete artistas.

Contrario a lo evidente esta cueva no es el resultado de una búsqueda primigenia. Esta caverna es un umbral. Un pasaje a otros mundos, una nueva forma de ver y sentir. La cueva en este caso sirve como metáfora de procesos de representación. La cueva es un dibujo expandido, una textura gigante. Esta caverna alude a lo interior, a lo más profundo de los pensamientos escondidos detrás de las pantallas, las imágenes y los seres humanos. Esta cavidad sirve de analogía para hablar de la televisión, el pensamiento y los desdoblamientos del ser. De algún modo esta cueva representa el origen, pero no el de la humanidad, ni mucho menos el de la filosofía como en la de Platón.

La intervención plantea un esfuerzo para el espectador. Los recorridos probables para transitar la exposición no serán de fácil acceso, requiriendo un esfuerzo extra en los participantes, exigiéndoles una interacción activa tanto con el espacio como con las piezas contenidas en éste. Es así que las piezas de la exhibición se afectarán una a otra, formarán parte de un todo conglomerado. No estarán aisladas señalando su aura artística sino que se implantarán en este habitáculo para formar una sola idea antropofágica. Unas comiéndose a los otras. Unos siendo los otros.

Los artistas presentes en la exhibición son Daniel Aguilar Ruvalcaba (León, México, 1988), Esteban Alderete (Ciudad de México, 1984), Maj Britt Jensen (Berlín, Alemania, 1978), Christian Camacho (Ciudad de México, 1985), Ramiro Chaves (Córdoba, Argentina, 1979), Carolina Esparragoza (Ciudad de México, 1977), Andrés García Riley (Ciudad de México, 1992), Cynthia Gutiérrez (Guadalajara,  México, 1978), Rodrigo Hernández (Ciudad de México, 1983), Mauricio Marcin (Tapachula, México, 1980), Jonathan Miralda (Ciudad de México, 1984), Jazael Olguín (Ciudad de México, 1987), Rita Ponce de León (Lima, Perú, 1982), Emiliano Rocha (Ciudad de México, 1990), José Luis Sánchez Rull (Ciudad de México, 1964) y Daniel Steegmann (Barcelona, España, 1977).

http://www.espac.org.mx/

Cortesía de ESPAC, Ciudad de México

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