La deriva de un gesto post-romántico

3DlightPrinter_Plastic, Hugo Martínez-Tormo, 2017, instalación

3DlightPrinter_Plastic, Hugo Martínez-Tormo, 2017, installation

La deriva de un gesto post-romántico

Hugo Martínez-Tormo
Hugo Martínez-Tormo

Sala Donceles del Centro Cultural de España en México

Ciudad de México, México

3DlightPrinter_Plastic, Hugo Martínez-Tormo, 2017, installation

Free entrance

More information:
Centro Cultural de España en México
FacebookTwitterInstagram

What happens if we throw a bottle with a message into the sea?

The amount of plastic waste that ends up drifting in the seas and oceans is growing exponentially every decade. How can we reverse this pattern in order to live in a sustainable way?

With the aim of generating a space for reflection on the environmental problems that we are currently facing and envisioning possible alternatives through art, the Centro Cultural de España en Mexico presents the itinerancy of the exhibition by Hugo Martínez-Tormo that was presented in 2017 at the Centre del Carme in Valencia, Spain; organized by the Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

La deriva de un gesto post-romántico is a project that gives visibility to a new socioeconomic situation and the amount of waste that ends up scattered along the coast and the territory, at the same time that it tries to awaken the visitor’s interest to visualize the magnitude of said pollution.

Based on the discovery of two bottles, one in the Albufera Natural Park and the other in the Cabo de Gata in Spain, Hugo Martínez-Tormo develops an investigation composed of a series of facilities in which the contamination process is analyzed and where the use of new technologies is also questioned. Installations that, at the same time they denounce the process of degradation of the environment, transfer to the exhibition all their beauty, in the sound of the waves of the sea, the caustic caused by the reflection of the sun, which could be a ten-foot sperm whale or the possibility of taking the helm and directing the movement of the tides.

The romantic vision of throwing a bottle into the sea with a message inside it is relegated by a more ecological and respectful vision with the environment. What message are we launching with such a romantic gesture? The message has stopped being in the content to be in the continent. The bottle is the message.

Hugo Martínez-Tormo (Valencia, Spain, 1979)

Agricultural engineer and titular of a Bachelor’s degree of Fine Arts with Master’s degree in Multimedia and Visual Arts from the Universidad Politécnica de Valencia and the Interface Culture de Linz in Austria, the artist’snew media and multidisciplinary practice focuses on the relationship between art, science, ecology and technology, addressing issues such as the environmental problem and the human tendency towards self-destruction. He has shown and exhibited his work at, among others, the Ars Electronica Festival de Linz (Austria), Ayudas Fundación BBVA a Investigadores y Creadores Culturales (Spain), LABoral de Gijón (Spain), Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana (Spain), Amber Festival de Estambul (Turkey), Digital Art Biennale NFC (Poland), Espacio Enter de Tenerife (Spain), IKAS_Art de Bilbao (Spain), Art in the City de Mainz (Germany) and the Festival Incubarte de Valencia (Spain).

Public program

Inaugural talk between Mexican curator Doreen A. Ríos and the artist
February 5 / 7 pm

Workshop. Creative Processes around New Technologies and Ecology
February 7 and 8 / 4 pm to 7 pm / Registration on ccemx.org before January 27

Guided tours
February 27, March 27, April 24, May 18 and 29 / 7 pm

The exhibition is co-organized with the Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana
Facebook / Twitter / Instagram

3DlightPrinter_Plastic, Hugo Martínez-Tormo, 2017, instalación

Entrada libre

Más información:
Centro Cultural de España en México
FacebookTwitterInstagram

¿Qué pasa si lanzamos una botella al mar con un mensaje?

La cantidad de residuos plásticos que acaban a la deriva en los mares y océanos está creciendo exponencialmente cada década. ¿Cómo podemos revertir esa tendencia para poder vivir de una manera sostenible?

Con el objetivo de generar un espacio de reflexión en torno a las problemáticas medioambientales a las que nos enfrentamos actualmente y vislumbrar posibles alternativas a través del arte, el Centro Cultural de España en México presenta esta itinerancia de la exposición de Hugo Martínez-Tormo que se presentó en 2017 en el Centre del Carme de Valencia, España, organizada por el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

La deriva de un gesto post-romántico es un proyecto que da visibilidad a una nueva situación socioeconómica y a la cantidad de residuos que acaban esparcidos por la costa y el territorio, al mismo tiempo que pretende despertar el interés del visitante para visualizar la magnitud de dicha contaminación.

A partir del hallazgo de dos botellas, una en el Parque Natural de la Albufera y otra en el Cabo de Gata en España, Hugo Martínez-Tormo desarrolla una investigación compuesta por una serie de instalaciones en las que se analiza el proceso de contaminación y donde se cuestiona también el uso que se les da a las nuevas tecnologías. Instalaciones que, al mismo tiempo que denuncian el proceso de degradación del medioambiente, trasladan a la exposición toda su belleza, en el sonido de las olas del mar, la cáustica provocada por el reflejo del sol, lo que podría ser un cachalote de diez metros o la posibilidad de tomar el timón y dirigir el movimiento de las mareas.

La visión romántica de lanzar al mar una botella con un mensaje en su interior queda relegada por una visión más ecológica y respetuosa con el medioambiente. ¿Qué mensaje estamos lanzando con tan romántico gesto? El mensaje ha dejado de estar en el contenido para estar en el continente. La botella es el mensaje.

Hugo Martínez-Tormo (Valencia, España, 1979)

Ingeniero agrícola y licenciado en Bellas Artes con estudios de máster en Multimedia y Artes Visuales por la Universidad Politécnica de Valencia y en el Interface Culture de Linz en Austria, su obra multidisciplinar se centra en la relación entre el arte, la ciencia, la ecología y la tecnología tratando temas como el problema medioambiental y la tendencia humana hacia la autodestrucción. Ha mostrado y expuesto su obra, entre otros, en Ars Electronica Festival de Linz (Austria), Ayudas Fundación BBVA a Investigadores y Creadores Culturales (España), LABoral de Gijón (España), Consorcio de Museos de la Comunidad Valenciana (España), Amber Festival de Estambul (Turquía), Digital Art Biennale NFC (Polonia), Espacio Enter de Tenerife (España), IKAS_Art de Bilbao (España), Art in the City de Mainz (Alemania) o el Festival Incubarte de Valencia (España).

Programa público

Charla inaugural entre la curadora mexicana Doreen A. Ríos y el artista
5 de febrero / 19 h

Taller. Procesos creativos en torno a las nuevas tecnologías y la ecología
7 y 8 de febrero / 16 a 19 h / inscripciones en ccemx.org antes del 27 de enero

Visitas comentadas
27 de febrero, 27 de marzo, 24 de abril, 18 y 29 de mayo / 19 h

La exposición se co-organiza con el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana
Facebook / Twitter / Instagram


Déjanos un comentario

Tu correo no será publicado.