Issue 9: After Brazil

Issue 9: After Brazil

Co-edited with Fernanda Brenner June 19 - September 18, 2017

In 1985, British movie director Terry Gilliam releases Brazil, a free adaptation of George Orwell’s novel 1984 (currently hitting again best-seller list in the USA). Borrowing its title from Ary Barroso’s song Brazil, after Gilliam allegedly heard it while scouting in a horrible small industrial town in the north of England, the movie is a fable about humanity’s alienation in contemporary bureaucratic and capitalist systems, and affirms the power of imagination, dream, and affect as potential tools of resistance and escape in a surrealistic, post-Monty Python tone. 2017: in Brazil, the repercussion of “Lava Jato Operation” now infiltrates all layers of the Brazilian upper class and beyond, and will likely force Michel Temer, Brazil’s coup-monger president, to move out of the presidential house imminently, and this time, not because of alleged ghosts. The “Brazilian Miracle” is definitely outdated, and the major non-Hispanic country of Latin America is experiencing the worst political and institutional crisis of its history. On the other hand, a national council of Mexican indigenous groups backed by the Zapatista rebels just selected Maria de Jésus Patricio Martínez, a Nahua woman, as the country’s first indigenous presidential candidate. This as Mexico is said to enter the world’s 10 largest economies in the next few years, dangerously challenging its northern neighbor, for better or for worse. Cards are shuffling quickly in the Americas and it seems that what we once expected from the north or the south might soon not matter anymore. Could it be time to reconsider our origins, to invent a new future, to finally get rid of our displaced modern ambitions and appropriate critically the performance of the exotic that cursed us for so long? In this issue of Terremoto, we will talk about places which don’t really exist as such, identities traded for others, landscapes that imprison us or, on the contrary, set us free, trying to set our landmarks aside as we look for a path towards new forms of consilience.

Co-editado con Fernanda Brenner
Junio 19 – Septiembre 4, 2017

En 1985, el director de cine británico Terry Gilliam estrena Brazil, una adaptación libre de la novela 1984 de George Orwell (volviendo a aparecer estos días en la lista de best sellers de Estados Unidos). Apropiándose el título de una canción de Ary Barroso después que Gilliam, según cuenta, lo hubiera oído mientras filmaba en una horrible pequeña ciudad industrial del norte de Inglaterra, la película es una fábula sobre la alienación del ser humano en los sistemas burocráticos y capitalistas contemporáneos, y afirma el poder de la imaginación, el sueño y los afectos como potentes herramientas de resistencia y evasión, a través de la mirada surrealista post-Monty Python.

2017: en Brasil, las repercusiones de la Operación Lava Jato están infiltrando todas las capas de las clases altas brasileñas y más allá, probablemente obligando a Michel Temer, su actual presidente golpista, a salir pronto de la casa presidencial, y esta vez no a causa de supuestos fantasmas. El milagro brasileño está definitivamente caduco, y el principal país no-hispánico de Latinoamérica experimenta la peor crisis política e institucional de su historia. Por otro lado, en México el recién formado Concejo Indígena de Gobierno, respaldado por los Zapatistas, acaba de elegir a María de Jesús Patricio Martínez, de origen Nahua, para ser la primer candidata indígena a la Presidencia de la República en 2018, en un momento en el que se dice que México pasará a ser una de las diez mayores economías del mundo en los próximos años, desafiando peligrosamente a su vecino del norte, para bien o para mal.

Las cartas se barajan rápidamente en las Américas y parece ser que lo que esperábamos del norte o del sur pronto no importará más. ¿Sería hora de reconsiderar nuestros orígenes, inventarnos un nuevo futuro, finalmente deshacernos de nuestras ambiciones modernas desplazadas y apropiarnos críticamente de la performatividad exótica que nos maldijo durante tanto tiempo? En este número de Terremoto hablaremos de lugares que en realidad no existen como tales, de identidades intercambiadas por otras, paisajes que nos aprisionan, o en lo contrario, nos liberan, tratando de dejar nuestros hitos a un lado a medida que buscamos un camino hacia nuevas formas de consiliencia.