Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

The Last Picture Show: Marginarios

Oscar Muñoz

(bis) | oficina de proyectos Cali, Colombia November 7, 2019 – February 15, 2020

Oscar Muñoz, The Last Picture Show: Marginarios (2019). Installation view. Image courtesy of (bis) | oficina de proyectos

Oscar Muñoz, The Last Picture Show: Marginarios (2019). Installation view. Image courtesy of (bis) | oficina de proyectos

Oscar Muñoz, The Last Picture Show: Marginarios (2019). Installation view. Image courtesy of (bis) | oficina de proyectos

The movie takes place in a small, forgotten and slight hidden town, formerly a centre of cultural and commercial activity, nowadays suffering from a steady decline, where three friends live: Oscar, an artist, and Lina and Sebastian, who exhibit art in an office they inherited.

Throughout his life, Oscar has been some kind of collector of photos taken by others, later to be used in his oeuvre. He misses to run into the fotocineros in the parks, as well as the photo studios that once could be found around everywhere. Some of the last studios remaining used to be in downtown, mainly around Gobernación, and were dedicated to taking pictures measuring 4×3 cm and used for passports. They all vanished away when the authority issuing the document started taking the pictures directly in its premises.

During the last five years, Lina and Sebastian have been reclusive in their office, putting up shows. Aside from noticing the vacant offices around theirs, for a long time they completely overlooked that day after day people were abandoning the town. After years of consideration, it is also time for them to leave. Not much is attaching them: their parents died and theirs friends fled before them. And what once was adventure today has become a mere habit. They plan a farewell with Oscar.

Before the downtown photo studios closed Oscar recovered there the edges of photographic paper discarded when the pictures were trimmed to then be handed over to the clients. Meticulously, one at a time and as much as the fragments available to him allowed, he built over again the photo frames to then photograph them.

Oscar, Lina and Sebastian meet one last time in the gallery to see the enlarged photos of those trimmings. They attempt to find in those margins a clue of the image of the person that once filled the photo frame. It is futile: they are photos of the vacuum left behind by the images that once occupied the space within the trimmings. They search for the missing image in vain, as if they were looking into a disturbing mirror producing no reflection, but Oscar’s pictures only reveal the trace of the previous photographer deleting the past snapshot.

It never really mattered what these images were before, it is all about the absence that remains after a separation: it is their farewell.

—Text by Juan Sebastián Ramírez

www.bis-bis.biz

Oscar Muñoz, The Last Picture Show: Marginarios (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de (bis) | oficina de proyectos

Oscar Muñoz, The Last Picture Show: Marginarios (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de (bis) | oficina de proyectos

Oscar Muñoz, The Last Picture Show: Marginarios (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de (bis) | oficina de proyectos

La acción transcurre en un pequeño pueblo, olvidado y algo escondido, otrora un centro de actividad cultural y comercial ahora afligido por un largo declive, en donde viven tres amigos: Oscar, un artista, y Lina y Sebastián, que exhiben arte en una oficina heredada.

A lo largo de su vida, Oscar ha sido una suerte de recolector de fotografías tomadas por otros, que luego usa en su obra. Extraña encontrarse los fotocineros en los parques y los estudios fotográficos que en algún momento abundaron. Algunos de los últimos estudios que quedaban solían estar en el centro, principalmente alrededor del edificio de la Gobernación y se dedicaban a la toma de fotografías para pasaportes de 4×3 cm. Desaparecieron casi todos cuando las fotos empezaron a tomarse directamente en las oficinas que expiden el documento.

Durante los últimos cinco años, Lina y Sebastián han estado recluidos en su oficina haciendo exposiciones. Aparte de notar las oficinas vacías a su alrededor, por largo rato pasaron completamente por alto que, día tras día, el pueblo se quedaba más solo. Para ellos también ha llegado, tras considerarlo por años, el momento de partir. Ya no tienen mucho que los amarre: sus padres murieron y sus amigos se fueron antes que ellos. Lo que en algún momento fue una aventura, ahora sólo es costumbre. Planean una despedida con Oscar.

Antes de que cerraran los estudios del centro, Oscar recuperó allí los bordes de papel fotográfico que eran desechados cuando se hacía el refilado de cada una de las fotografías que luego se entregaban a los clientes. Minuciosamente reconstruyó uno por uno los recuadros, tanto como le permitían los fragmentos a su alcance, para luego fotografiarlos.

Oscar, Lina y Sebastián se reúnen una última vez en la galería para ver las fotografías ampliadas, para contemplar estos bordes. Intentan encontrar en estos márgenes algún indicio de la imagen de la persona que ocupaba el recuadro, pero es fútil: son fotografías del vacío que dejó cada una de las imágenes contenidas antes por los bordes. Buscan infructuosamente la imagen faltante como si se estuvieran mirando en un perturbador espejo que no refleja imagen alguna, pero las fotografías de Oscar solo les revelan la huella del fotógrafo anterior borrando la instantánea pasada.

Nunca importó lo que fueron previamente estas imágenes, todo se trata de la ausencia que queda cuando las partes se separan: es su despedida.

—Texto por Juan Sebastián Ramírez

www.bis-bis.biz

Tags: , , , ,

Ways of doing: actions from TEOR/éTica

Mano alzada

Clemente Jacqs is not a brand of ketchup

Al objeto encantado