Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Regañando

Curated by Dorothée Dupuis

Squash Editions Mexico City 11/10/2017 – 11/12/2017

Regañando, 2017. View of the exhibition at Squash Editions. Courtesy of Squash Editions

Regañando, 2017. View of the exhibition at Squash Editions. Courtesy of Squash Editions

Regañando, 2017. View of the exhibition at Squash Editions. Courtesy of Squash Editions

A group show curated by Dorothée Dupuis.

With Fabienne Audéoud, Andrew Birk, Andrea Bowers, Dan Finsel, Ana Gallardo, Natalia Ibáñez Lario, Héctor Jiménez, Paloma Contreras Lomas, Érika Ordosgoitti, Lili Reynaud-Dewar, Betzabeth Torres, Claire Van Lubeek and a book by Sophie Calle.

Regañando invites 13 Mexican and international artists who employ in their work a rhetoric of “scolding”, using sound, voice, and text, but also drawing, video, song, and performance, in order to develop a specific relationship with the viewer that oscillates between guilt and affection. Assuming the self-hatred generated by the cries and other sermons that are the necessary tools of feminism and activism in general, the show sets in motion both silent, meditative figures and voices that seek to communicate messages that we often do not want to hear—also in a political sense. Amplified by the space and the special acoustics of the squash court, the works suggest other hierarchies between the thundery and the mute, the scream and the whisper, the executioner, and the victim. The dynamic “cacophony” of the exhibition suggests the cohabitation of utterances and supplications as a possible open door to an improved collective political life—and perhaps also personal.

Dorothée Dupuis (1980, Paris) is a French curator, writer, and editor based in Mexico City since 2012. Founder and editor of Terremoto, and co-director of Petunia magazine, Dupuis is a dedicated feminist, her curatorial practice and writings seek to expose, question and challenge power structures in the eld of art. In Mexico, she has curated exhibitions and projects at Lodos (Mexico City), Parallel Oaxaca (Oaxaca), IFAL Casa de Francia (Mexico City) and PAOS (Guadalajara). She is a regular contributor of Frieze (UK), Flash Art (IT) and Crash (FR). In Mexico, her writing has appeared in Terremoto, Harper’s Bazaar, I-D, Vice, and ANIMAL.

https://squasheditions.com

Regañando, 2017. Vista de la exposición en Squash Editions. Cortesía de Squash Editions

Regañando, 2017. Vista de la exposición en Squash Editions. Cortesía de Squash Editions

Regañando, 2017. Vista de la exposición en Squash Editions. Cortesía de Squash Editions

Una exposición colectiva curada por Dorothée Dupuis.

Con Fabienne Audéoud, Andrew Birk, Andrea Bowers, Dan Finsel, Ana Gallardo, Natalia Ibáñez Lario, Héctor Jiménez, Paloma Contreras Lomas, Érika Ordosgoitti, Lili Reynaud-Dewar, Betzabeth Torres, Claire Van Lubeek y un libro de Sophie Calle.

Regañando invita a 13 artistas mexicanos e internacionales que destacan en su obra una retórica del “regaño”, utilizando sonido, voz y texto, pero también dibujo, video, canción y performance, para desarrollar una relación específica con el espectador que oscila entre culpa y cariño. Asumiendo el odio a sí mismo que generan los gritos y otros sermones que son las herramientas necesarias del feminismo y del activismo en general, la muestra pone en escena tanto figuras silenciosas, meditativas, como voces que buscan comunicar mensajes que a menudo no queremos escuchar –también en un sentido político. Amplificadas por el espacio y la acústica especial de la cancha de squash, las obras sugieren otras jerarquías entre lo atronador y lo silencioso, el grito y el susurro, el verdugo y la víctima. La “cacofonía”, dinámica que conforma la exposición, sugiere la cohabitación de enunciaciones y súplicas como posible puerta abierta a una vida política colectiva –y tal vez personal– mejorada.

Dorothée Dupuis (1980, París) es curadora independiente, escritora y editora basada en la Ciudad de México desde 2012. Es fundadora y editora de Terremoto, y co-directora de la revista Petunia. Feminista dedicada, su práctica curatorial y sus escritos buscan exponer, cuestionar y desafiar estructuras de poder en el campo del arte. En México ha curado exposiciones y proyectos en Lodos (CDMX), Parallel Oaxaca (Oaxaca), IFAL Casa de Francia (CDMX) y PAOS (Guadalajara). Colabora regularmente con Frieze (UK), Flash Art (IT) y Crash (FR). En México sus escritos han sido publicados en Terremoto, Harper’s Bazaar, I-D, Vice y ANIMAL.

https://squasheditions.com

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Imaginaria por Imaginaria

Loyalties

Un cuerpo no puede ser todos los cuerpos

Fratura