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Rancho Infierno

Luis Alonso Sánchez

Deslave Tijuana, Baja California, México 05/25/2019 – 06/22/2019

Luis Alonso Sánchez, Rancho Infierno (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Deslave

Luis Alonso Sánchez, Rancho Infierno (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Deslave

Luis Alonso Sánchez, Rancho Infierno (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Deslave

In Rancho Infierno, Luis Alonso Sánchez takes on the figure of Godzilla—a prehistoric monster created in Japanese cinema during 1954 as a metaphor for the nuclear disasters still fresh in the collective memory after the bombings of Hiroshima and Nagasaki—and relocates him to the sunny beaches of Baja California.

In this new adaptation, Sanchez creates a series of carbon drawings like the panels inside a graphic novel that illustrate the arrival of Godzilla in Tijuana, and the apparent terror it brings with him. If the Godzilian version created by the United States of America conveniently denied the monster of its origin as a nuclear catastrophe—caused, additionally, by that same country—and turned him into a military weapon that alongside the American army fights for the liberation of the whole world, what does it mean that Godzilla is now Mexican, and specifically, from the border city of Tijuana?

https://deslave.art

Luis Alonso Sánchez, Rancho Infierno (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Deslave

Luis Alonso Sánchez, Rancho Infierno (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Deslave

Luis Alonso Sánchez, Rancho Infierno (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Deslave

En Rancho Infierno, Luis Alonso Sánchez retoma la figura de Godzilla —un prehistórico monstruo creado en el cine japonés durante 1954 como metáfora a los desastres nucleares aún frescos en la memoria colectiva tras los bombardeos de Hiroshima y Nagasaki— y lo re-localiza a las costas playeras de Baja California. 

En esta nueva adaptación, Sánchez crea una serie de dibujos en carbón que a manera de paneles en una novela gráfica ilustran la llegada de Godzilla a Tijuana y el aparente terror que traería consigo. Si la versión Godziliana que Estados Unidos convenientemente creó, negó al monstruo de su origen en la catástrofe nuclear —ocasionada, además por dicho país— para convertirlo en un arma militar y aliado que junto al ejercito americano lucha por la liberación del mundo entero ¿qué significa que ahora Godzilla sea mexicano, y específicamente, tijuanense?

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