Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Nada es que no haya sido ya

Zazil Barba

Armen Daguer Guadalajara, Jalisco, México September 30, 2019 – November 9, 2019

Zazil Barba, Nada es que no haya sido ya (2019). Installation view. Image courtesy of Armen Daguer

Zazil Barba, Nada es que no haya sido ya (2019). Installation view. Image courtesy of Armen Daguer

Zazil Barba, Nada es que no haya sido ya (2019). Installation view. Image courtesy of Armen Daguer

“Achilles besieged Troy again; the same religions, the same ceremonies they will be reborn; human history repeats itself; nothing is that it has not already been ”.

Lucio Vanini in On the secrets of nature, emphasizes the cyclical nature of time and its future. The cause of time—to which we confer a linear and consecutive path—it is suspended after the untimely pause or abrupt breakdown of the event, that moment that bursts into the continuous course of temporality and gives guidelines for the consideration of new possibilities.

Zazil Barba in Nada es que no haya sido ya shows a brief but significant compilation of work that demonstrates his work as a visual artist; a series of installations, photographs and video give an account of its complex interpretation of the time, which invites you to consider elements as everyday as: a tube, a mirror or a glass, as symbolic resources to make tangible and visible the instant materialization.

Barba expresses in each of her small facilities the importance of implicit non-literal narrative that guides her work. As an audiovisual creator she conceives her work as a narrative of events that enable a result: “a glass on a bench, we don’t know if the glass was there or has just been placed, its liquid is poured slightly over the angle of fall, slips”. Zazil Barba’s works are composed as an anthology of moments, a sequence of images that within a daily scenario allow us to contemplate the reality of a more austere and focused way, reminding us the richness of the moment and proposing a theory of the image that does not stick to the visual, but that recognizes the unobservable dimensions of the intangible.

http://armendaguer.com/

Zazil Barba, Nada es que no haya sido ya (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Armen Daguer

Zazil Barba, Nada es que no haya sido ya (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Armen Daguer

Zazil Barba, Nada es que no haya sido ya (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Armen Daguer

“Aquiles asedió Troya de nuevo; las mismas religiones, las mismas ceremonias renacerán; la historia humana se repite; nada es que no haya sido ya”.

Lucio Vanini en Sobre los secretos de la naturaleza, enfatiza el carácter cíclico del tiempo y su devenir. El cause del tiempo, al cual conferimos un trayecto lineal y consecutivo, se suspende tras la intempestiva pausa o el abrupto rompimiento del acontecimiento, ese instante que irrumpe en el curso continuo de la temporalidad y da pauta para la consideración de nuevas posibilidades.

Zazil Barba en Nada es que no haya sido ya exhibe una breve pero significativa compilación de obra que evidencia su quehacer como artista visual; una serie de instalaciones, fotografías y vídeo dan cuenta de su compleja interpretación del tiempo, misma que la invita a considerar elementos tan cotidianos como: un tubo, un espejo o un vaso, como recursos simbólicos para hacer tangible y visible la materialización del instante.

Barba expresa en cada una de sus pequeñas instalaciones la importancia de la narrativa implícita no literal que guía su trabajo. Como creadora audiovisual concibe su obra como una narración de sucesos que posibilitan un resultado: “un vaso sobre una banca, no sabemos si el vaso estuvo allí o acaba de ser puesto, resbala. Su líquido se vierte ligeramente sobre el ángulo de caída”. Es así que sus obras se componen como una antología de instantes, una secuencia de imágenes que dentro de un escenario cotidiano nos permiten contemplar la realidad de una manera más austera y enfocada, recordándonos la riqueza del momento y a su vez, proponiendo una teoría de la imagen que no se ciñe a lo visual, sino que reconoce las dimensiones no observables de lo intangible.

http://armendaguer.com/

Tags: , , , , ,

Archivo de un cinefotógrafo

undercoverflowerporn

Tlalotlicuetlan

Ritmohéroe