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Matucana 100 presenta: «Poder» de Yoshua Okón

Yoshua Okón

MATUCANA 100 Santiago, Chile

Poder
Yoshua Okón

On view until June 2, 2019
Matucana 100
Matucana 100, Santiago
Estación Central, Región Metropolitana, Chile

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Matucana 100
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Poder [Power] is the name of the monographic exhibition by Mexican artist Yoshua Okón (1970). An exhibition that was inaugurated on April 10th, 2019 in the Galería Artes Visuales of Matucana 100 (Santiago de Chile), and that deals with the multiple social incarnations of power in the 21st century, especially those that are generated after the rise of governments of ultra-right to a post-capitalist Latin America. “The return of conservative governments, in a time dominated by corporations, has generated different mobilizations of the sectors affected by their skin color, their sex/biological condition and their place in the social scale”, explains the artist.

The Mexican artist proposes epoch documentation in which the notions of order, State, consumption and borders are the protagonists. The eleven works, in video installation format, photographs, photo installation, installation and sculpture, play parody in a crude manner. Proof of this are works like Chocorrol, which shows a Mexican dog, mounted on a pedigree dog (metaphor about the cultural gap between races and ethnic groups), or the image of a naked and morbid body on a McDonalds table, entitled Freedom Fries. The exhibition includes the work Chille inspired by the replica of the dictator Augusto Pinochet’s funeral, which the artist found in a neo-Nazi bar in Santiago.

“I think these strong nationalist tendencies are ironically a weapon that, in a very perverse way, the transnational corporations have been able to use for their own advantage. Although it may seem like a contradiction, in reality the system of global neoliberalism could not exist if it were not for the facade that nationalism offers. Chile is a perfect example of this global situation, since ironically it was the ultranationalist regime of Pinochet that laid the foundations of neoliberalism in the country,” says Okón.

For the Mexican artist, each work proposes the spectator to witness an era, taking a physical and emotional position in front of situations that affect us and reproduce them as subjects within a complex social plot. Okón’s work is characterized by being quasi-social experiments performed for the camera where acted situations, documentation and improvisation are mixed, questioning the habitual perceptions of reality and truth, individuality and morality.

Poder
Yoshua Okón

Hasta el 2 de junio, 2019
Matucana 100
Matucana 100, Santiago
Estación Central, Región Metropolitana, Chile

Para más información:
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Poder es el nombre de la exhibición monográfica del artista mexicano Yoshua Okón (1970). Una muestra que se inauguró el pasado 10 de abril en la Galería Artes Visuales de Matucana 100 (Santiago de Chile), y que trata sobre las múltiples encarnaciones sociales del poder en el siglo XXI, especialmente las que se generan tras el ascenso de gobiernos de ultraderecha a una Latinoamérica post-capitalista. “El retorno de gobiernos conservadores, en un tiempo de dominio de las corporaciones, ha generado distintas movilizaciones de sectores afectados por su color de piel, su condición sexo/biológica y su lugar en la escala social”, explica el artista.

El mexicano propone registros de época en donde las nociones de orden, Estado, consumo y fronteras son los protagonistas. Las once obras, en formato video instalación, fotografías, foto instalación, instalación y escultura, juegan a la parodia de una manera cruda. Prueba de esto son trabajos como Chocorrol, que muestra a un perro mexicano, montado sobre una perrita de pedigree (metáfora sobre el abismo cultural entre razas y etnias), o la imagen de un cuerpo desnudo y mórbido sobre una mesa de McDonalds, titulada Freedom Fries. La muestra incluye el trabajo Chille inspirado en la réplica a escala del funeral del dictador Augusto Pinochet que el artista encontró en un bar neonazi en Santiago.

“Creo que estas fuertes tendencias nacionalistas irónicamente son un arma que, de manera muy perversa, las corporaciones transnacionales han sabido utilizar para su propia ventaja. Aunque parezca una contradicción, en realidad no podría existir el sistema de neoliberalismo global de no ser por la fachada que brinda el nacionalismo. Chile es un ejemplo perfecto de esta situación global, ya que irónicamente fue el regimen ultranacionalista de Pinochet el que sentó las bases del neoliberalismo en el país”, señala Okón.

Para el mexicano, cada obra propone al espectador ser testigo de una época, tomando una posición física y emocional frente a situaciones que nos afectan y reproducimos como sujetos dentro de una compleja trama social. El trabajo de Okón se caracteriza por ser experimentos cuasi-sociales ejecutados para la cámara donde se mezclan situaciones actuadas, documentación e improvisación, cuestionando las percepciones habituales de la realidad y la verdad, la individualidad y la moralidad.

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