Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Marginalia #58

Por Paloma Contreras Lomas March 1, 2020 – March 31, 2020

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the whole series of images is unveiled.

 

As a child, I always wanted to be a ghostbuster. To date, what excites me most is when someone tells me horror stories. As I grew up, my perception of fear has changed: from the witches who left their feet in the slopes of the mountains and the black widows who sometimes appeared in the room I grew up in Guadalajara, to the Más Allá Mexicano [The Mexican Beyond.]

The Más allá [The Beyond] in Mexico can represent the warning of knowing yourself dead. The Mexican upside down has the power to suck us in, as a kind of portal that serves as a fantasy for what has long ceased to be El Padre Estado Piedra.

A man appeared to us on the road. Then I understood that, in that region, that those who appeared on the road were completely normal. They can appear with different objectives, this one had proselytizing ends. He did not like The Activist and he was in favor of creating the plant, he was going to give them jobs, he also supported the setting up of a Walmart—it meant progress and the arrival of products that were not in the region. The landscape did not matter, let whoever who wanted to be born on that landscape be born there. The man was wearing a PRD shirt and kneading something in his hand, that man reminded me of the dogs that followed us on the Mazunte road. I was terrified of those dogs that followed us for miles—I wish, now, I was only afraid of dogs. Those dogs announced that one of us was not going to live long after adolescence. Juan smelled of death many years ago and those dogs knew it. The appeared man that was kneading something, reminded me of that trip when Juan was a body and not guts on the South American asphalt.

In that childhood room, where I spent a lot of time alone, I used to write criminal cases to solve withs secret agendas and missions; now I think of artistic production in the same way, solving crimes as a production method. 

This series of images refers to two things, the first to a group of characters that I am currently producing, which are different landscape costumes: “El Monte [The Hill]”, “El Más Allá Mexicano [The Mexican Beyond]”, “La Niebla [The Mist]”, among other animated characters from a witness endowed with a non-anthropomorphic gaze. The second is a series of pop images, which I feel close to as being the first landscape reference I had: that of television.

The aforementioned characters are part of a landscape science fiction-thriller novel—with laminated furniture included—written from my middle class, vulgar imagery.

— Paloma Contreras Lomas

 

Marginalia consiste en la invitación mensual a unx artista, curadorx o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. Al final de cada mes se revela el conjunto de las imágenes publicadas y un texto que las contextualiza.

 

Desde niña, siempre quise ser cazafantasmas. A la fecha, lo que más me emociona es que me cuenten historias de terror. Conforme fui creciendo, mi percepción del miedo ha ido cambiando: desde las brujas que dejaban los pies a las faldas del monte y las viudas negras que a veces aparecían en el cuarto en el que crecí en Guadalajara, hasta el Más Allá Mexicano

El Más allá en México puede significar la advertencia de saberte muerta. El upside down mexicano tiene la facultad de succionarnos, como una especie de portal que sirve de fantasía para lo que desde hace mucho dejó de ser El Padre Estado Piedra.

Un señor se nos apareció en el camino. Luego entendí que, en esa región, los aparecidos en el camino son completamente normales. Pueden ser aparecidos con distintos fines, éste tenía fines proselitistas. No le caía bien El Activista y estaba a favor de la creación de la planta, les iba a dar empleos, también apoyaba que pusieran un Walmart —significaba progreso y la llegada de productos que no había en la región. No importaba el paisaje, que naciera en aquel paisaje quien quisiera. El señor traía una camiseta del PRD y amasaba algo en la mano, ese señor me recordaba a los perros que nos seguían en la carretera de Mazunte. Me asustaban muchísimo esos perros que nos seguían por kilómetros —ojalá, ahora, sólo le tuviera miedo a los perros. Esos perros anunciaron que uno de nosotros no iba a llegar mucho después de la adolescencia. Juan olía a muerto hace muchos años y aquellos perros lo sabían. El aparecido que amasaba algo, me recordaba aquel viaje cuando Juan era un cuerpo y no vísceras en el asfalto sudamericano.

En aquel cuarto de mi infancia, donde estaba muchísimo tiempo sola, me la pasaba escribiendo casos criminales para resolver en agendas y misiones secretas; ahora pienso la producción artística de la misma manera: resolver crímenes como método de producción.  

Esta serie de imágenes hace referencia a dos cosas, la primera refiere a un conjunto de personajes que actualmente me encuentro produciendo, los cuales son distintos vestuarios de paisaje: “El Monte”, “El Más Allá Mexicano”, “La Niebla”, entre otros personajes animados de aquel testigo dotado de una mirada no antropomórfica. La segunda, es una serie de imágenes pop, las cuales siento cercanas por conformar la primera referencia de paisaje que tuve: el de la televisión. 

Los personajes antes mencionados son parte de una novela de ciencia ficción-thriller paisajístico —con muebles plastificados incluidos— escrito desde mi imaginario vulgar y clasemediero. 

— Paloma Contreras Lomas

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