Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Marginalia #56

ASMA

January 1, 2020 – January 31, 2020

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the whole series of images is unveiled.

 

The image of the Chimera comes originally from the Medieval latin name of a mythical fire-breathing creature with a lion’s head, a goat’s body, and a dragon’s tail. As a word it has also evolved to contain the image of any fantastic creature with fragments from different animals, and furthermore, anything composed of very disparate parts. In the study of Genetics it means an organism with genetically distinct cells originating from two or more zygotes. This figure of a composed entity embodies the intersection of the multiples within our contemporary times, and talks about a certain state of monstruocity that ecompases difference and integration. This integration is often not moral or pure, it contains the different idiosyncrasies of life itself.

As a collaborative project we are interested in the metaphoric qualities of the chimera and the way it gives us access to the simple form of unity where all things affect each other and contaminate their essence. It is a constant process that melts both logical and conscious research with banal and unconscious serendipity. Therefore, any cohabitation becomes a chimera, a container that can be inclusive of both critical thinking and affective experience. All that we each consumes becomes integrated into our own constellation of parts. It includes the more apparent forms of education such as texts and conversation plus all the miniscule forms of recollection, including internet, memes, tattoos, albures and all aspects of everyday life. 

— ASMA

Marginalia consiste en la invitación mensual a unx artista, curadorx o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. A final de cada mes se revela el conjunto de las imágenes publicadas y un texto que las contextualiza.

 

La imagen de la Quimera proviene originalmente del nombre latín medieval de una criatura mítica con cabeza de león, cuerpo de cabra y cola de dragón, que escupe fuego. Como palabra, también ha evolucionado para contener la imagen de cualquier criatura fantástica con fragmentos de diferentes animales y, además, cualquier cosa compuesta de partes muy dispares. En el estudio de la genética significa un organismo con células genéticamente distintas que se originan a partir de dos o más cigotos. Esta figura de una entidad compuesta encarna la intersección de lo múltiple dentro de nuestros tiempos contemporáneos, y habla de un cierto estado de monstruosidad que abarca la diferencia y la integración. Esta integración a menudo no es moral o pura, contiene las diferentes idiosincrasias de la vida misma, que es salvaje y plural.

Como proyecto colaborativo, nos interesan las cualidades metafóricas de la quimera y la forma en que nos da acceso a una forma simple de unidad donde todas las cosas se afectan entre sí y contaminan su esencia, en un proceso constante que funde la investigación lógica y consciente con la casualidad banal e inconsciente. Por lo tanto, cualquier convivencia se convierte en una quimera, un contenedor que puede incluir tanto el pensamiento crítico como la experiencia afectiva. Todo lo que cada uno consume se integra a nuestra propia constelación de partes. Incluye las formas más aparentes de educación, como textos y conversaciones, además de todas las formas minúsculas de recolección, incluidos el internet, memes, tatuajes, albures y aspectos de la vida cotidiana. 

— ASMA

Tags: , , , ,

INITIALISM (From Obscurantism to Enlightenment)

Exterminio

Drifting on a Dream

¡Fiesta Tropitrap por Onda MX + Stromboli, hoy en el Centro Histórico!