Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Marginalia #53

Por La imagen puede contener October 1, 2019 – October 31, 2019

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the whole series of images is unveiled.

 

The image may contain

It just happens that, in a day like many others, Instragam falls. The social network conceived to exhibit visual delights of perfect unrealistic lives, suddenly is incapable of loading images.

Virtual chaos is unleashed, a frivolous and undervalued panic. People take shelter in Twitter, Facebook or whatever it is that fills their existential void; meanwhile I remain fixedly staring at my cellphone’s screen.

“The image may contain: clouds, sky, ocean, nature and exterior” reads the description of a gray square that occupies the place of a photograph that Instagram could not load. Then I imagine what a social network would be like if we could only describe the images instead of seeing them.

The image may contain—confine, suspend, capture—something somewhere:

a bonsai elephant

a museum of clouds

electric stairs that disembark in a lake

a sunset that sighs

An error in the virtual would becomes an opportunity and magic is revealed through short characters. They are dreams, metaphors and experiences; they are everything that makes up an image when it is not restricted by pixels.

The image may contain is an exercise that calls for the construction of universes that, perhaps, we never imagined possible.

Marginalia consiste en la invitación mensual a unx artista, curadorx o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. A final de cada mes se revela el conjunto de las imágenes publicadas y un texto que las contextualiza.

 

La imagen puede contener

Sucede que, un día de tantos, Instagram falla. La red social concebida para exponer las delicias visuales de vidas irrealmente perfectas, de pronto es incapaz de cargar imágenes.

Se desata el caos virtual, un pánico frívolo y sobrevalorado. La gente se refugia en Twitter, Facebook o lo que sea que cure su vacío existencial, mientras yo me quedo mirando fijamente la pantalla de mi celular.

“La imagen puede contener: nubes, cielo, océano, naturaleza y exterior” dice la descripción de un recuadro gris que ocupa el lugar de una fotografía que Instagram no pudo cargar. Entonces imagino cómo sería una red social en la que solo pudiésemos describir nuestras imágenes en vez de verlas.

La imagen puede contener —encerrar, suspender, capturar— un algo en alguna parte:

un elefante bonsái

un museo de nubes

escaleras eléctricas que desembocan en un lago

un atardecer que suspira

Un error del mundo virtual se convierte en oportunidad y la magia se revela en caracteres cortos. Son sueños, metáforas y vivencias, son todo lo que cabe en una imagen cuando no está delimitada por pixeles.

La imagen puede contener es un ejercicio que invita a la construcción de universos que, quizás, jamás imaginamos posibles.

Tags: , ,

Micromegas

El CCEMX presenta la muestra «¿No oyes ladrar a los perros?», curada por Rigoberto Reyes Sánchez: ¡Inauguración el próximo 30 de octubre a las 19 hrs!

Dominican Dreams

Geometry of the Absurd