Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Marginalia #48

Por FIEBRE Ediciones 05/01/2019 – 05/31/2019

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the whole series of images is unveiled.

 

Snakes and Ladders

Seeing the scar of a tattoo erased on the arm of a Honduran boy crossing Tapachula, the wreaths of flowers watching over the dead women from the collapsed maquila in Chimalpopoca street, or the news of the pre-Hispanic burial discovered in Tetecolala, Morelos, that which was confused with a narcofosa; one can have the ominous feeling of contemplating the whole history of this country happening simultaneously, condensed in gestures and moments that manifest themselves at the margins of time.

Hidden beneath the earth of this region that is agitated and sinking along with its revolutions, there is a common history that remains visible in the stature, language and skin color of the people who inhabit it. To know the history of Latin America is to recognize itself as part of a permanent struggle between invisible forces, enormous compared to the scale of our individualities. According to the morning climate, the quality of the sleep obtained and the general mood with which it dawns, this understanding can resonate with us for its dignity and pride, or assume with the oppression of a sentence: while we are alive, there will be no rest.

Today it was cloudy, and the headlines of the newspaper weigh as much as the five tons of the Bendegó meteorite, the rock of Sisyphus in our tropical imaginaries, standing intact among the ashes and rubble of the National Museum of Brazil. By force of habit, we confuse with smog the dark clouds of the looming storm, and we advance stunned by the signs of the inevitable, while by the streets and squares descend the tributaries of streams long asleep. Very late we realize that we should have left home long ago. We rush to gather our most precious belongings, knowing that, for every photo, letter, document or treasured journal, many more memories will be lost underwater.

The karma of the story that turned into an overflowed river, drags us all and everything. The speed of its waters suffocates us, taking away the necessary breath to reach the shore. However, between the foam of the waves, the sediments that irritate our eyes and the branches torn from the jacarandas, we can distinguish that what at one time seemed to us the future, was only the reflection of our unresolved past repeating itself, and again, always in front, behind and with us.

We stop the kicking and, little by little, we accept the flow of circumstances. Gone was the submerged city and with it, the subterranean drag of that ground in which even pyramids, cathedrals and airports were buried. We no longer feel the current, we are in the open sea. We start swimming.

FIEBRE Ediciones is an independent editorial project based in Mexico City, dedicated to research and difussion of creative practices in Latin America since the eighties.

Marginalia consiste en la invitación mensual a unx artista, curadorx o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. A final de cada mes se revela el conjunto de las imágenes publicadas y un texto que las contextualiza.

 

Serpientes y Escaleras

Viendo la cicatriz de un tatuaje borrado en el brazo de un muchacho hondureño que cruza Tapachula, las coronas de flores velando a las muertas de la maquila colapsada en la calle Chimalpopoca, o la noticia del entierro prehispánico descubierto en Tetecolala, Morelos, y que fue confundido con una narcofosa; uno puede llegar a tener la ominosa sensación de estar contemplando toda la historia de este país sucediendo simultáneamente, condensada en gestos y momentos que se manifiestan a los márgenes del tiempo.

Oculta bajo la tierra de esta región que se agita y se hunde a la par de sus revoluciones, hay una historia común que permanece visible en la estatura, la lengua y el color de piel de las personas que la habitan. Conocer la historia de Latinoamérica es reconocerse como parte de una pugna permanente entre fuerzas invisibles, enormes en comparación a la escala de nuestras individualidades. Según el clima de la mañana, la calidad del sueño obtenido y el humor general con el que se amanece, esta comprensión nos puede resonar por su dignidad y orgullo, o asumirse con la opresión de una condena: mientras estemos vivos, no habrá descanso.

Hoy amaneció nublado, y los titulares del periódico pesan tanto como las cinco toneladas del meteorito de Bendegó, la roca de Sísifo en nuestros imaginarios tropicales, sobresaliendo intacta entre las cenizas y escombros del Museo Nacional de Brasil. Por fuerza de costumbre, confundimos con smog los oscuros nubarrones de la tormenta que se cierne, y avanzamos aturdidos por las señales de lo inevitable, mientras que por calles y plazas bajan las afluentes de arroyos largamente dormidos. Muy tarde nos damos cuenta de que hace rato debimos haber salido de casa. Nos apresuramos por juntar nuestras pertenencias más preciadas, a sabiendas de que, por cada foto, carta, documento o diario atesorado, muchísimas memorias más quedarán perdidas bajo el agua.

El karma de la historia vuelta río desbordado, nos arrastra a todos y a todo. La velocidad de sus aguas nos sofoca, quitándonos el aliento necesario para llegar a la orilla. Sin embargo, entre la espuma de las olas, los sedimentos que nos irritan los ojos y las ramas arrancadas de las jacarandas, alcanzamos a distinguir que aquello que en algún momento nos pareció el futuro, era sólo el reflejo de nuestro pasado irresuelto repitiéndose, una y otra vez, siempre delante, atrás y con nosotros.

Dejamos el pataleo y, de a poco, vamos aceptando el flujo de las circunstancias. Atrás quedó la ciudad sumergida y con ella, el arrastre subterráneo de ese suelo en el que hasta pirámides, catedrales y aeropuertos quedaron enterrados. Ya no sentimos la corriente, estamos en mar abierto. Comenzamos a nadar.

FIEBRE Ediciones es un proyecto editorial independiente radicado en la Ciudad de México, dedicado a la investigación y difusión de las prácticas creativas realizadas en Latinoamérica a partir de la década de los ochenta.

Tags: , , ,

Autonomía y territorio. Reapropiación del conocimiento frente a la colonización interior

K.i beyoncé & The Shabaka Stone

Cities of Ys

TRAINS / PARIS LA