Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

MARGINALIA #41

Por Editorial Terremoto 10/01/2018 – 10/31/2018

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the identity of our guest is revealed and the whole series of images is unveiled.

 

Some notes around images that I found and found me

What is the relationship between physical dwelling and virtual dwelling?

A room is basically and commonly the variation of a cube. Our physical dwelling includes a virtual dwelling through screens, which are a flat face of the polyhedra that virtuality contains, are we inhabiting a hypercube

Is the algorithm the scaffolding of the hypercube? Am I a reflection of the algorithm or vice versa? Am I an architect or a construction worker?

The mining machine penetrates the earth. It rapes it. Copper and nickel to find cobalt. Slavery. Exploitation. Dispossession. Deterioration of the miner’s health. The new iPhone. A variation of the algorithm that nobody understands. Consumption of images. Inhabiting the screen. The virtual possibility is an extension of the (neo)colonial wound.

We talked about architecture in the city. The cell phone told this to the algorithm who began to show me “futuristic architecture”. Are cities condemned to the myopia of Western futuristic vision?

Activated by cobalt, the screens are neocolonizing tools: they show me images of hyperfast, spectacular, futuristic, modern, fantastic cities. The 21st century imagined through these images is a failure. Another empty promise of the western white man.

How does physical dwelling and virtual dwelling in Latin America materialize? Two examples: the cholets in Bolivia by architect Freddy Mamani and the free architecture in Mexico, registered by the photographer Adam Wiseman.

What images influenced those architectures?

The screen is inspiration. Neocolonization’s ironic charm?

I see the images of irregular settlements in the periphery of Latin American cities, and yes, we definitely live in the hypercube.

— Editorial Terremoto

Marginalia consiste en la invitación mensual a un artista, curador o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. A final de cada mes se revela la identidad del invitadx y se pueden descubrir las imágenes en conjunto.

 

Algunas notas alrededor de imágenes que me encontré y que me encontraron

¿Cuál es la relación entre el habitar físico y el habitar virtual?

Una habitación es básicamente y comúnmente la variación de un cubo. Nuestro habitar físico incluye un habitar virtual a través de pantallas, las cuales son una cara de los poliedros que la virtualidad contiene, ¿estamos habitando un hipercubo?

¿Es el algoritmo el andamiaje del hipercubo? ¿Soy un reflejo del algoritmo o viceversa? ¿Soy arquitecto u obrero?

La máquina minera penetra la tierra. La viola. Cobre y níquel para encontrar cobalto. Esclavitud. Explotación. Despojo. Deterioro de la salud de lxs minerxs. El nuevo iPhone. Una variación del algoritmo que nadie entiende. Consumo de imágenes. Habitar la pantalla. La posibilidad virtual es una extensión de la herida (neo)colonial.

Hablábamos sobre arquitectura en la ciudad. El celular se lo hizo saber al algoritmo quien me empezó a mostrar “arquitectura futurista”. ¿Las ciudades están condenadas a la miopía de la visión futurista occidental?

Activadas por cobalto, las pantallas son herramientas neocolonizadoras: me muestran imágenes de ciudades hiperveloces, espectaculares, futuristas, modernas, fantásticas. El siglo XXI imaginado a través de esas imágenes es un fracaso. Otra promesa vacía del hombre blanco occidental.

¿Cómo se materializa el habitar físico y el habitar virtual en Latinoamérica? Dos ejemplos: los cholets en Bolivia del arquitecto Freddy Mamani y las arquitecturas libres en México registradas por el fotógrafo Adam Wiseman.

¿Qué imágenes habrán influído esas arquitecturas?

La pantalla es inspiración. ¿Irónico encanto de la neocolonización?

Veo las imágenes de asentamientos irregulares en la periferia de las ciudades latinoamericanas, y pues sí, definitivamente vivimos en el hipercubo.

— Editorial Terremoto

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#1: Cartagena

Before Completion

, to fill the interlude without breaking it,

Drifting on a Dream