Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Fall Semester presents «Winter Break»

Fall Semester

Winter Break 
Fall Semester

For more information:
Fall Semester
Facebook / Instagram

Winter Break is the first bilingual edition that talks about the downtrodden nation, using Venezuela as an example, the territory, the idea and what seems to come from it. What is Venezuela today, apart from a contradiction between its brute political reality and an enlarged fictitious self-image? Within this contradiction, Winter Break imagines ways of relating to the current socio-political machinery without opting exclusively for the one-dimensional immersion in politics that has plagued in recent times. The regime in power has introduced a new form whose tactics are close to artistic practice, inventing parallel truths and questioning facts, which differ, but do not exclude previous governments. Therefore, those who are familiar with art and culture are in a unique position to offer an analysis of the specific forms that define the contemporary psycho-sociopolitical terrain in Venezuela. The composition of the veil of reality and fiction seems to have changed over time. How does this veil folded and knitted? What is its texture? How do you feel today? And how does it affect the aesthetics of the image?
THE BROKEN TERRITORY

Winter Break has structured this edition within four thematic axes:

The power of the false: The virtual/real image as a model of either invisibility or overexposure of the national identity. The visual spectacle and what the images circulating the physical and the virtual tell us about facts.

The rise of the abstract over the concrete: The modernist ideal and the neglected country. Infrastructure of the post-revolutionary Venezuela. The left as a model of destruction.

The immaterial and the corporeal: The bodily link with others as the fundamental dimension that sustains the production of the world. Immaterial relations and desensitization that separates minds from bodies. Inmaterial disseminators of violent bodies. Massive exodus to new lands.

Futurology as an exercise of image visualization: Testing grounds for possible exits. Aesthetics of the potential, the corporeal, and the rhizome. The future of Venezuelan civil society, systemic activism, scenarios for unification, and tentative changes of power.

Fall Semester brings together a diverse group of artists, theorists, critics, researchers, and interested individuals to engage in multifaceted discourse on contemporary society and culture. Through a digital platform, the third iteration of Fall Semester, Winter Break, addresses current intersections of what constitutes the real. After discussing the globalized city in its inaugural session in 2014, and the self in 2016, Fall Semester now turns its focus to the broken nation and those directly affected by its current social and economic turmoil. It has been carried out for the first time, free of payments to its participants in search of facilitating its production. Written essays and visual content was created by Ángela Bonadies, Amalia Caputo, Lorena González Inneco, Alexandra Kuhn, Elizabeth Marín, Celeste Olalquiaga, Érika Ordos, and Sandra Pinardi.

Winter Break has been conceived by Odalis Valdivieso, artist, teacher and curator whose practice is divided between the creation of works of art and theoretical research. Her interests are focused on abstraction, vectorization and the deconstruction of identities, among others.

Bosque Pino, Mérida / Photo: Paolo Quintero 
Imagen cortesía de Fall Semester / Image courtesy of Fall Semester

Winter Break 
Fall Semester

Para más información:
Fall Semester
Facebook / Instagram

Winter Break es la primera edición bilingüe que habla sobre la nación abatida, usando a Venezuela como ejemplo, el territorio, la idea y lo que parece venir de ello. ¿Qué es Venezuela hoy, aparte de una contradicción entre su realidad política bruta y una auto-imagen ficticia engrandecida? Dentro de esta contradicción, Winter Break imagina formas de relacionarse con la actual maquinaria socio-política sin optar exclusivamente por la inmersión unidimensional en la política que ha plagado en los últimos tiempos. El régimen en el poder ha introducido una nueva forma cuyas tácticas son cercanas a la práctica artística, inventando verdades paralelas y cuestionando hechos, que difieren pero no excluyen a los gobiernos anteriores. Por lo tanto, aquellos que están familiarizados con el arte y la cultura están en una posición única para ofrecer un análisis de las formas específicas que definen el terreno psico-sociopolítico contemporáneo en Venezuela. La composición del velo de la realidad y la ficción parece haber cambiado con el tiempo. ¿Cómo se dobla y teje este velo? ¿Cuál es su textura? ¿Cómo se siente hoy en día? ¿Y cómo afecta a la estética de la imagen?

EL TERRITORIO ABATIDO

Winter Break ha estructurado esta edición dentro de cuatro ejes temáticos:

El poder de lo falso: la imagen virtual/real como modelo de invisibilidad o sobreexposición de la identidad nacional. El espectáculo visual y lo que las imágenes que circulan lo físico y lo virtual nos hablan de lo hechos.

El surgimiento de lo abstracto sobre lo concreto: el ideal modernista y el país abandonado. Infraestructura de la Venezuela post-revolucionaria. La izquierda como modelo de destrucción.

Lo inmaterial y lo corpóreo: el vínculo corporal con otros como la dimensión fundamental que sustenta la producción del mundo. Relaciones inmateriales y desensibilización que separa las mentes de los cuerpos. Difusores Inmateriales de cuerpos violentos. El éxodo masivo a nuevas tierras.

La futurología como ejercicio de visualización de imágenes: pruebas de posibles salidas. Estética del potencial, lo corpóreo y el rizoma. El futuro de la sociedad civil venezolana, el activismo sistémico, los escenarios de unificación y los cambios tentativos de poder.

Fall Semester reúne a un grupo diverso de artistas, teóricos, críticos, investigadores e individuos interesados en participar en un discurso multifacético sobre sociedad y cultura contemporánea. A través de una plataforma digital, la tercera iteración del Fall Semester, Winter Break, aborda las intersecciones actuales de lo que constituye lo real. Después de hablar de la ciudad globalizada en su sesión inaugural en el 2014, y del ser en el 2016, esta edición se centra en la nación abatida y en aquellos directamente afectados por su  agitación social y económica actual. La misma ha sido realizada por primera vez, libre de pagos a sus participantes en búsqueda de facilitar su producción. Los ensayos escritos y el contenido visual fueron creados por Ángela Bonadies, Amalia Caputo, Lorena González Inneco, Alexandra Kuhn, Elizabeth Marín, Celeste Olalquiaga, Érika Ordos y  Sandra Pinardi.

Winter Break ha sido concebido por Odalis Valdivieso, artista, docente y curadora, cuya práctica se divide entre la creación de obras de arte y la investigación teórica. Sus intereses se centran en la abstracción, la vectorización y la deconstrucción de identidades, entre otros.

Tags: , , , ,

El equilibrio

Una modernidad polifónica

Manso

Touched for the very first time