Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

EKT

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein

Galería NAC Santiago, Chile August 22, 2020 –

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein, EKT (2020). Performance. Foto por Juan Pablo Ubilla

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein, EKT (2020). Performance. Foto por Juan Pablo Ubilla

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein, EKT (2020). Performance. Foto por Juan Pablo Ubilla

Advances occured during the Anthropocene epoch and the current information revolution, along with the change in organic rhythms due to the progress of the global city and consumerism, have destabilized the natural cycles that sustain the Earth as an organism. The planet is rapidly suffering exhaustion, due to the insatiable and anxious mindset of modern thinking, which understands growth as something infinite; yet, the planet is finite.

The rhythms of our human cycles accelerated and became more individual, even in the contemporary nebulous of relativity. All that is external to the individual has become unreachable and information technologies are the only ones capable to process this current complexity and, at the same time, create it. Every second, this digital organism learns and grows, expanding over the planet, both physically and virtually.

The naive or blind efficiency created, based on the control over ecological cycles by the human artifact, has caused a break between humans and their environment, which has been swept under the rug. This rottenness exploded and is now put on the table and questioned. We are going through the transition.

This global artifact has turned into an immaterial planetary entity, comparable to the cycle of the water, the mycelial network or the traveling of clouds. In order to “understand” it, we need to question the rational, linear and Cartesian ways of the current model, in order to move forward a more holistic, multidimensional ecosystem, where the sensory element is an unknown, yet powerful dimension. A planetary conscious state that is capable of sensing and perceiving this global artifact is the awareness required to exercise freedom, both individually and collectively.

The Global Overshoot Day is a date that moves each year, getting every time closer to each beginning of the year. This date represents the day in which the human demand for ecological resources and services surpasses what Earth is capable of regenerating throughout the cycle of a year. Is this an alert sign or evidence that we are moving backwards as humanity?

There is no pot or gold reserved for the future, it is indebted.

There is no saving in planets to sustain our current level of consumption.

Credits

Gallery: Nicole Andreu (Galería NAC)

Curatorial process: Thiago Verardi

Sound: Emilio Rojas, Constanza Valenzuela

Technical Team: Pablo Encina, Benjamín Encina

Costume Design: Marcella Cortez

Technical advisors: Benjamín Benavidez, Osvaldo Torres

Systems advisors: Galit Hojman, Juan Popelka, Sofía Serrano, Martin Lira, Camila Dominguez, Andrés Salazar

Photo and audiovisuals: Juan Francisco Guzmán, Pepe Alarcón, Juan Pablo Ubilla

Communications: Minerva Carrizo

http://www.galerianac.cl/

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein, EKT (2020). Performance. Foto por Juan Pablo Ubilla

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein, EKT (2020). Performance. Foto por Juan Pablo Ubilla

Le Vide AUM & Ki Niet A IK’tein, EKT (2020). Performance. Foto por Juan Pablo Ubilla

El avance del antropoceno, la arrogancia planetaria y la actual revolución informativa, junto a la modificación de los ritmos orgánicos debido al progreso de la ciudad global y el consumismo, han desestabilizado los ciclos naturales que sustentan la Tierra como organismo. El planeta se está rápidamente agotando para la insaciable y ansiosa mente moderna del crecimiento infinito; por algo básico, el planeta es finito.

Los ritmos de los ciclos humanos se aceleraron e individualizaron hasta la nebulosa relativa contemporánea. Todo lo externo al individuo se ha vuelto inabarcable; son las herramientas informáticas, las únicas capaces de abordar la complejidad actual, y quienes también la crean. Cada segundo este organismo digital aprende y crece, abarcando el planeta física y virtualmente.

La ingenua o ciega eficiencia construida, con base en el control de los ciclos ecológicos por el artefacto humano ha generado un quiebre entre este y su entorno, que se ha guardado bajo la alfombra. Putrefacto, esto ha explotado, puesto sobre la mesa y cuestionado. Vivimos la transición.

Este artefacto global se ha vuelto una entidad planetaria inmaterial, un hiperobjeto, comparable con el ciclo del agua, la red micelar o el viaje de las nubes. El modo para “comprenderlo” cuestiona el método racional, lineal y cartesiano del modelo actual, para avanzar a un ecosistema holístico, multidimensional, donde lo sensorial es una dimensión desconocida pero poderosa. Un estado de consciencia planetario que logra sentir y percibir este artefacto global, es la toma de consciencia requerida para el ejercicio de libertad actual, tanto individual, como colectiva.

El día del sobregiro es una fecha que cambia año tras año, acercándose cada vez más a los inicios del año. Esta fecha representa el día que la demanda humana por recursos y servicios ecológicos sobrepasa lo que la Tierra puede regenerar en un año. No hay reserva en oro para el crédito, su reserva es el futuro. No hay reserva en planetas para el actual consumo, entonces, ¿el futuro?

¿Una señal de alerta o una prueba de que estamos retrocediendo como humanidad?

Créditos

Galería: Nicole Andreu (Galería NAC)

Proceso curatorial: Thiago Verardi

Sonido: Emilio Rojas, Constanza Valenzuela

Equipo Técnico: Pablo Encina, Benjamín Encina

Vestimenta: Marcella Cortez

Asesoría técnica: Benjamín Benavidez, Osvaldo Torres

Asesoría sistémica: Galit Hojman, Juan Popelka, Sofía Serrano, Martin Lira, Camila Dominguez, Andrés Salazar

Fotografía y Audiovisual: Juan Francisco Guzmán, Pepe Alarcón, Juan Pablo Ubilla

Comunicación: Minerva Carrizo

http://www.galerianac.cl/

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Prolongación de un sueño

Cartografía Geométrica

We Dance, We Smoke, We Kiss

Una contrahistoria de los sesenta en México