Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Diario Públicco

Sandra Sánchez, Daniel Aguilar Ruvalcaba, Janila Castañeda, Andrea Cuevas, Daril Fortis y otrxs

Diario Públicco Ciudad de México July 17, 2020 – January 1, 2021

Crédito de imagen: Diario Públicco, 2020

Crédito de imagen: Diario Públicco, 2020

Crédito de imagen: Diario Públicco, 2020

Diario Públicco (Public Diary) is a performative writing in which the author collaborates weekly with another person to write entries in an online diary. It’s not clear for the spectator which of them belong to the author and which are written by the guest. Although most of the collaborators have some contact with contemporary art, the writing goes beyond that framework, moving from the everyday to the experimental, passing through a threshold of tones and stories yet to be discovered.

We call this exercise performance, taking into account that there is always a moving body behind any text, which is usually erased and forgotten. We want to emphasize that writing is also breathing, making gestures, having tics and moving hands, not just information and knowledge.

Although guests cannot observe the bodies, they do have access to the performance by its effects: through Google Docs, viewers—who we call voyeurs—can observe in real time the production of the entrances in the diary. It is likely that when a voyeur enters the document she’ll find someone writing the text—hesitating, erasing, editing, drawing or putting words together; it is also possible that nothing happens, in this case the collaborators may be offline. No one writes all the time.

In order to see the performance, people must send an email to diariopublicco@gmail.com. This request not only has a logistical intention, it is also a way of searching for a relationship with the viewer. Diario Públicco knows, at least, the names of the people with whom it interacts; there are those who tell us a little more about themselves, there are those who simply ask for access; we are happy to reciprocate equally.

In addition to an interest in performance writing, Diario Públicco intends to function as an active archive. The performance leaves a trace of written and visual information about what we are experiencing during COVID-19 (in Mexico), without having the pandemic as its main theme.

Diario Públicco will work until December 2020. The 1st of January 2021 will be the last entry and from the 2nd the link will stop working. The collaborators of Diario Públicco are close to contemporary art; some of them received an invitation, others asked to participate by email. All collaborations are already covered.

The collaborators include artists, writers, publishers, cultural managers, film critics and spectators such as Daniel Aguilar Ruvalcaba, Janila Castañeda, Andrea Cuevas, Daril Fortis, Hector García, Daniel Garza-Usabiaga, Christian Gómez, Andrés Gómez Servín, Antonia González Alarcón , Rafael Guilhem, Valentina Jager, Adriana Kong, Adriana Melchor Betancourt, Bruno Ruíz, Valeria Montoya, Ernesto Morales, María Olivera, Eva Posas, Alfonso Santiago, Paola Sánchez, Sandra Sánchez, Cristina Torres Valle Pons, Eric Valencia, among others.

To find out the collaboration of the week, please visit the Instagram account @diariopublicco.

Crédito de imagen: Diario Públicco, 2020

Crédito de imagen: Diario Públicco, 2020

Crédito de imagen: Diario Públicco, 2020

Diario Públicco es una performance escritural en el que la autora colabora semanalmente con otra persona para escribir entradas en un diario en línea sin dejar claro cuáles son del invitado y cuáles son de la plataforma. Si bien la mayoría de las colaboradoras tienen cierto contacto con el arte contemporáneo, la escritura desborda ese marco para ir de lo cotidiano a lo experimental, pasando por un umbral de tonos e historias aún por descubrir.

Llamamos a este ejercicio performance porque siempre hay un cuerpo en movimiento detrás de la escritura, que usualmente queda borrado ante los contenidos y sentidos del texto mismo. Al escribir hay respiración, gestos, tics y un constante movimiento de manos.

Si bien las invitadas no pueden observar los cuerpos, sí tienen acceso a los efectos de la escritura performática sobre el papel: mediante la aplicación Google Docs, las espectadoras, a quienes también llamamos voyeuristas, pueden observar en tiempo real la construcción de las entradas en el diario. Es probable que cuando una voyeurista entre al documento se encuentre con la redacción del texto mismo —con los titubeos, las borraduras, la edición, etc; también cabe la posibilidad de que sólo mire los textos, esto sucede cuando las colaboradoras están offline. Nadie escribe todo el tiempo.

Para poder ver la performance, el público interesado debe enviar un correo a diariopublicco@gmail.com. La solicitud no solo tiene una intención logística —obtener el correo del futuro vouyerista— también es una forma de buscar una relación con quien mira. Diario Públicco sabe, por lo menos, los nombres de las personas con quienes interactúa. Hay quienes en el correo de entrada cuentan un poco más de ellxs, hay quienes simplemente piden acceso; nos alegra corresponderles por igual.

Además de un interés por la escritura como performance, Diario Públicco tiene la intención de funcionar como un ejercicio activo de producción de archivo. La performance deja un resto de información escrita y visual sobre lo que estamos viviendo durante la COVID-19, sin tener como tema principal a la pandemia.

Diario Públicco funcionará hasta diciembre de 2020. El primero de enero de 2021 será la última entrada y a partir del día 2 dejará de funcionar la liga. Las colaboradoras de Diario Públicco se conforman de personas cercanas al arte contemporáneo elegidas por el propio diario y por personas que hicieron manifiesta, por correo, su intención de formar parte de la performance. Ya están cubiertas todas las colaboraciones.

Participan artistas, escritoras, editoras, gestoras culturales, críticas de cine y espectadoras como Daniel Aguilar Ruvalcaba, Janila Castañeda, Andrea Cuevas, Daril Fortis, Hector García, Daniel Garza-Usabiaga, Christian Gómez, Andrés Gómez Servín, Antonia González Alarcón, Rafael Guilhem, Valentina Jager, Adriana Kong, Adriana Melchor Betancourt, Bruno Ruíz, Valeria Montoya, Ernesto Morales, María Olivera, Eva Posas, Alfonso Santiago, Paola Sánchez, Sandra Sánchez, Cristina Torres Valle Pons, Eric Valencia, entre otras.

Para enterarte de cada colaboración semanal, visita la cuenta de Instagram @diariopublicco.

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