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Darkness at Noon

Javier M. Rodriguez

Proxyco New York, USA 05/03/2019 – 07/06/2019

Javier M. Rodríguez, Last year at Capri (2019). Installation view. Image courtesy of the artist

Javier M. Rodríguez, Totally Tenderly Tragically (2019). Installation view. Image courtesy of the artist

Javier M. Rodríguez, Darkness at Noon (2019). Installation view. Image courtesy of the artist

“I have always wanted basically, to carry out
investigations in the form of spectacle.”

—Jean-Luc Godard

The work of Javier M. Rodríguez focuses on questioning the formats and uses of the audiovisual apparatus, often borrowing content from narrative films to highlight the conventions and constructions of the cinematographic device. For this exhibition, the artist creates a body of work pulling from the film The Contempt (Le Mepris, 1963) by Jean-Luc Godard. In an almost archival exercise, the artist creates his works referencing directly or indirectly to the film, thus creating a game of allusions to literature, cinema and the visual arts. This transfer of information is apparent in the title of the show, Darkness at Noon, as in the titles of the pieces and arrangement of the artworks in the space of the gallery.

In Totally, tenderly, tragically (2019), the artist creates a tryptic of double prints. The first prints are fragments of directors´ films that have influenced Godard over his career. On the glass that protects the work, a silkscreen print with a frame from Contempt of Brigitte Bardot unfolds, fragmented, over the three pieces. The fragmentation of images in a single work not only creates multiple layers and readings, but also refers to a basic cinematographic construction in which a first image is determined by the sequence of images that precedes it.

This layered exercise is also visible in Godard´s work, with endless references that frame and permeate his narrative, constantly reminding us that there is an inside and an outside of the fiction we are observing; this is also a recurring resource in the making of French New Wave films. Establishing a link with this technique, Javier M. Rodríguez creates Last Year at Capri (2019), an installation that superimposes scenes from three different films that use audiovisual documentation of classical sculptures Journey to Italy (1954), by Roberto Rossellini, Last year at Marienbad (1961) by Alain Resnais, and The Contempt (1963) by Jean-Luc Godard. In a gesture that brings us back to the visual arts, the piece establishes a dialogue between photography, sculpture and cinema, advocating for the materiality of the audiovisual apparatus as both support and purpose. 

—Text by Laura Orozco

https://www.proxycogallery.com/

Javier M. Rodríguez, Last year at Capri (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía del artista

Javier M. Rodríguez, Totally Tenderly Tragically (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía del artista

Javier M. Rodríguez, Darkness at Noon (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía del artista

“Siempre quise, básicamente, hacer
investigación en forma de espectáculo”.
—Jean-Luc Godard

El trabajo de Javier M. Rodríguez se centra en cuestionar los formatos y usos del aparato audiovisual, usualmente tomando prestado contenido narrativo fílmico para evidenciar de manera directa las convenciones y construcciones del dispositivo cinematográfico. En esta ocasión, el artista crea un cuerpo de obra a partir de la película El desprecio (Le Mepris, 1963) de Jean-Luc Godard. En un ejercicio casi de archivo, el artista basa la construcción de sus obras en referencias directas o indirectas de la película. Creando un juego de alusiones provenientes de la literatura, del cine y de las artes visuales. Dicho traslado de información se hace evidente tanto en el título de la muestra, Darkness at noon, como en los títulos de las piezas y en la misma disposición de obras en el espacio de la galería.

En Totally, tenderly, tragically (2019), el artista genera un tríptico de impresiones dobles. La primera impresión son fragmentos de películas de directores que Godard a tomado como influencia general en su carrera. Sobre el vidrio que protege a la obra, otra impresión se hace presente, un encuadre de Brigitte Bardot en El desprecio, la cual se despliega fragmentada sobre las tres piezas. La descomposición de imágenes en una sola obra, no sólo crea múltiples capas de lectura, sino que también nos remite a la construcción básica cinematográfica en donde una primera imagen es determinada por la secuencia de imágenes que la precede.

Este ejercicio en capas también es visible en la obra de Godard, quien utiliza un sin fin de referencias que enmarcan y permean la narrativa, recordándonos constantemente que existe un adentro y un afuera de la ficción que estamos observando; un recurso recurrente en la realización de las películas que pertenecen a la Nueva Ola Francesa. Creando un vínculo con dicha técnica Javier M. Rodríguez crea Last year at Capri (2019), instalación en donde se superponen escenas de tres películas que utilizan registro audiovisual de esculturas grecorromanas, (Viaje en Italia, 1954 de Roberto Rossellini,  El año pasado en Marienbad, 1961 de Alain Resnais y El desprecio, 1963 de Jean-Luc Godard). En un gesto de retorno a las artes visuales, la pieza establece un diálogo entre la fotografía, la escultura y el cine; abogando por la materialidad del aparato audiovisual como soporte y fin.

—Texto por Laura Orozco

https://www.proxycogallery.com/

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