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Ayisyen and Catrachos en Tijuana

Olivia Vivanco

La Buena Estrella Ciudad de México 03/08/2019 – 03/23/2019

Olivia Vivanco, Ayisyen and Catrachos en Tijuana (2019). Installation view. Image courtesy of Gemma Argüello

Olivia Vivanco, Ayisyen and Catrachos en Tijuana (2019). Video. Image courtesy of Gemma Argüello

Olivia Vivanco, Ayisyen and Catrachos en Tijuana (2019). Video. Image courtesy of Gemma ArgüelloCentral America and the Caribbean have experienced political and humanitarian crisis that has not had enough recognition, and it has been repeatedly denied in the official annals of the history of Latin America. However, many people from these regions have came to Mexico running from the hunger, war, unemployment and violence they lived in their countries, some settling in the country, while others have managed to cross the border in order to reach the long-awaited “American Dream”.

Although the Central American diaspora to the United States has decades of history, the Haitian diaspora to the continent started in 2010 and it was not until 2018 when a large caravan coming from Central America crossed the southern border of Mexico with the intention of reaching the United States. Historically, Baja California has received migration from different regions of Mexico, as well as from different parts of the world, many of which, unable to cross “to the other side”, have settled in the state. Tijuana, as a border city, is important to our understanding of the complexities of the processes of migration in the country and to the United States, but also to the problems that forced migration has when it is settled temporarily or permanently in a place, most of which are the result of racism, classism, xenophobia, social and labor integration, in addition to the social and economic impact that it has when people arrive to a foreign border urban environment.

The work of Olivia Vivanco, reveals the unnoticed naunces of the Haitian and Honduran migration when they cross the country in the search of the “American Dream”. With the arrival of Donald Trump to the presidency of the United States, many Haitians were deported and thousands of others began to reside in Tijuana, building their own “Mexican Dream”. These situations are shown through the photography and videos of Olivia Vivanco, who portrays the radical change of the lives of these migrants, from their residence in temporary shelters, to their relatively rapid economic and social integration in different areas of Tijuana, despite the linguistic, religious and racial barriers they have faced in a Spanish-speaking and Catholic country that has denied their African descent. Her work also shows the recent impact of the migrant caravan in Tijuana, the contiditions of the shelters that receive the Hondurans –which look more like refugee camps– and how, although they have similar characteristics to the Mexican population, cultural and educational barriers leave them with an uncertain future in Mexico because the constant refusal of the US government to allow them to enter the country.

—Text and curatorship by Gemma Argüello Manresa

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Olivia Vivanco, Ayisyen and Catrachos en Tijuana (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Gemma Argüello

Olivia Vivanco, Ayisyen and Catrachos en Tijuana (2019). Video. Imagen cortesía de Gemma Argüello

Olivia Vivanco, Ayisyen and Catrachos en Tijuana (2019). Vista de instalación. Imagen cortesía de Gemma Argüello

La crisis política y humanitaria que ha vivido Centroamérica y el Caribe ha sido poco reconocida, sino es que ha sido reiteradamente negada en los anales oficiales de la historia de América Latina. Sin embargo, a México han llegado muchas personas de estas regiones huyendo del hambre, la guerra, el desempleo y la violencia, unos asentándose en el país, mientras que otros han logrado cruzar la frontera con el objetivo de alcanzar el tan ansiado “Sueño americano”.

La diáspora haitiana al continente arrancó en 2010, mientras que, si bien la Centroamericana lleva décadas, no ha sido sino hasta el 2018 cuando una gran caravana cruzó la frontera sur de México con la intención de llegar a los Estados Unidos. Históricamente Baja California ha recibido migración de distintas regiones de México, así como de diversas partes del mundo, muchos de los cuales, al no poder cruzar “al otro lado”, se han asentado en el estado. Tijuana, como una ciudad de frontera, es clave para entender la complejidad del fenómeno de la migración interna y hacia los Estados Unidos, pero sobre todo, para comprender los problemas que presenta la migración forzada al asentarse temporal o permanentemente en un lugar, los cuales van desde el racismo, el clasismo, la xenofobia, la integración social y laboral, además del impacto social y económico que tiene al llegar a un entorno urbano fronterizo extranjero.

En esta exposición el trabajo de Olivia Vivanco, revela los matices que han pasado desapercibidos del éxodo que han emprendido haitianos y hondureños al cruzar el país en búsqueda del “Sueño Americano”. Con la llegada de Donald Trump a la presidencia de Estados Unidos, muchos haitianos fueron deportados y miles de otros comenzaron a residir en Tijuana, construyendo su propio “Sueño Mexicano”. Éste es mostrado a través del trabajo fotográfico y en video de Olivia Vivanco, quien muestra cómo la vida de estos migrantes sufrió un cambio radical, de la residencia en los albergues temporales, a la relativamente rápida integración económica y social en distintas zonas de Tijuana, a pesar de las barreras lingüísticas, religiosas y raciales que enfrentan en un país hispanohablante, católico y que ha negado su afrodescendencia. Por otro lado, su obra también muestra el reciente impacto que tiene la caravana migrante en Tijuana, y como los hondureños que ahora viven en albergues -que parecen más campos de refugiados-, si bien tienen características similares a la población mexicana, las barreras culturales y educativas los dejan con un futuro incierto en México ante la constante negativa del gobierno estadonidense de permitirles el paso a su país.

—Texto y curaduría por Gemma Argüello Manresa

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