Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

wetworks

Tomás Díaz Cedeño

Yautepec Ciudad de México, México 05/20/2015 – 07/25/2015

TDC_EXT_01

TDC_INT_a07

TDC15-12c

There are nine sculptures which comprise Tomás Díaz Cedeño’s first individual exhibition at Yautepec. The sculptures are nearly identical. Each sculpture measures two meters high by eighty centimeters wide, its profile a slight three centimeters. Each sculpture features a sheet of pigmented dental plaster, draped like pale flesh over a stainless steel support structure electrostatically coated in that peculiar beige of the early personal computer.

The sculptures stand sharply erect, bolted to the gallery’s concrete floor. The walls of the gallery are bare. The sculptures have been distributed unevenly throughout the gallery, but all are angled such that they face the entrance to the gallery. That is to say, when one enters the gallery, one is literally confronted by the sculptures. This is the scripted beginning of the exhibition; what follows is far less determinate.

The sculptures are not mirrors, but they are intended to meaningfully reflect varied – and often repressed — human desires and fears. Formally, the sculptures are intended to evoke, frontally, the scale and presence of large human bodies; that the pigmented plaster of the sculptures suggests a white flesh is also no accident. Together, assembled as they are within the space of the gallery, the sculptures may read to some viewers as an abstraction of power, or of social hierarchies. Many will attribute typically human qualities to the sculptures.

The process of creating and assembling the sculptures requires alternating moments of extreme care and aggressive force. While the stainless steel element of the sculptures is resilient, the plaster surface of the sculptures is remarkably fragile and prone to a sustained entropy, or even a sudden deterioration provoked by external factors, requiring conscious discipline in their proximity. That noted, the sculptures will almost invariably change over time. This fact may also be construed by some to comment on the nature of power.

Tomás Díaz Cedeño (b. Mexico City, Mexico, 1983) is a Mexico City-based artist who primarily creates physical objects and occasionally digital ones. His work has been featured in the Museum of Contemporary Art in Oaxaca, The Wrong New Digital Art Biennial, as well as at various independent spaces across Mexico like Parallel Oaxaca, Lodos Contemporáneo, NO Space, La Compañía, and Otras Obras.

http://yau.com.mx/

TDC_EXT_01

TDC_INT_a07

TDC15-12c

La primera muestra individual de Tomás Díaz Cedeño en Yautepec está conformada por nueve esculturas casi idénticas. Cada escultura mide dos metros de alto por ochenta centímetros de ancho, con un perfil de apenas tres centímetros. Cada escultura presenta una capa de yeso para ortodoncia pigmentado, envuelto como piel pálida sobre una estructura de acero inoxidable recubierta electroestaticamente con ese peculiar tono beige de las primeras computadoras personales.

Las esculturas están erectas y atornilladas al piso de concreto de la galería. Las paredes de la galería están desnudas. Las esculturas están distribuidas de manera desigual a través de la galería pero en ángulos orientados hacia la entrada de la galería. Es decir que cuando alguien entra en la galería es confrontado, literalmente, por las esculturas. Este es el comienzo programado de la exposición, lo que le sigue está mucho menos determinado.

Las esculturas no son espejos, pero tienen la intención de reflejar significativamente varios deseos y miedos humanos que a menudo son reprimidos. Formalmente, las esculturas tienen la intención de evocar de manera frontal la escala y presencia de grandes cuerpos humanos y el hecho que el yeso pigmentado de las esculturas sugiera piel blanca no es ningún accidente. Juntas y ensambladas dentro del espacio de la galería, las esculturas pueden leerse como una abstracción del poder o de las jerarquías sociales. Muchos les conferirán atributos típicamente humanos a las esculturas.

El proceso de crear y ensamblar las esculturas requiere momentos que alternan entre el cuidado extremo y la fuerza agresiva. Mientras que su elemento de acero inoxidable es resistente, la superficie de yeso es notablemente frágil y propensa a la entropía o al deterioro repentino debido a factores externos. Todo esto requiere de una disciplina consciente cuando se está en su proximidad. Tomando nota de esto, las esculturas invariablemente cambiarán con el tiempo, y este hecho también puede interpretarse como un comentario acerca de la naturaleza del poder.

Tomás Díaz Cedeño (n. México D.F., México, 1983) es un artista basado en la Ciudad de México. Principalmente crea objetos físicos y ocasionalmente también objetos digitales, Su obra ha sido expuesta en el Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca, en la Wrong New Digital Art Biennial, así como en varios espacios independientes en México tales como Parallel Oaxaca, Lodos Contemporáneo, NO Space, La Compañía, y Otras Obras.

http://yau.com.mx/

Tags: , , , ,

Beneath the Surface

Exploring the Antillean Subject

Hesitating

Renaud Jerez