Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Urchin

Lewis Teague Wright

Lodos Mexico City 06/29/2017 – 08/26/2017

Installation view. Courtesy of Lodos, Mexico City

Installation view. Courtesy of Lodos, Mexico City

Communal (detail), 2017. Pine, Banak, Animatronics. 400 x 75 x 75 cm. Courtesy of Lodos, Mexico City

Down beneath the shimmering surface, our urchin was waking from his cozied slumber. Nestled between slowly quivering rocks, pulled by the ebb tide. As caustics danced across his barbed back, he let the larking swell bristle his outstretched spines, ringing out light melodies as they chattered together.

He would find a tall perch, and propel himself into a timed current, ferrying him above the bustling sea floor. Traveling from cove to cove, in search of others.

He had been thinking about the joys of touching another spine. He masticated the fantasy. ’Pitta Patta’; played in jest and enjoyed by two or more. The composition of spines clinking, a cacophonic strain that would pierce the aquatic planes.

Urchin presents a video made up of six chapters framed within fictionalized vignettes. Throughout the seemingly detached chapters and through his own musings the artist develops his character: Urchin.

The installation is made up of three parts that have transformed the gallery into an unconventional communal screening room for the video.

http://lodosgallery.info/

Installation view. Courtesy of Lodos, Mexico City

Installation view. Courtesy of Lodos, Mexico City

Communal (detail), 2017. Pine, Banak, Animatronics. 400 x 75 x 75 cm. Courtesy of Lodos, Mexico City

Bajo la superficie resplandeciente, nuestro erizo despertó de su sueño acogedor. Ubicado entre las rocas lentamente temblorosas, jaladas por la marea baja. Mientras los cáusticos bailaban sobre su espalda, él dejó que el oleaje jugueteara en sus espinas extendidas, sonando melodías ligeras al chocarse juntas.

Encontraría una estaca alta y se propulsaría calculadamente hacia una corriente que lo transportaría por encima del bullicioso fondo marino. Viajaría de cala a cala, en busca de otros.

Había estado pensando en las alegrías de tocar otra espina. Masticó la fantasía. ‘Pitta Patta’, tocaba en broma y disfrutada por dos o más. La composición de las espinas tintineando, una cepa cacofónica que atravesaría los planos acuáticos.

Urchin presenta un video compuesto de seis capítulos elaborados como viñetas de ficción. A través de los capítulos aparentemente ajenos y con sus propias reflexiones el artista desarrolla a su personaje: Urchin (Erizo).

La instalación se compone de tres partes que han transformado la galería en una sala de proyección comunal fuera de lo convencional.

http://lodosgallery.info/

Tags: , , , ,

El sonido de la palabra más allá del sentido

Poderes visibles e invisibles

One month without filming

Circa Trilogy