Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Untitled, 1995

Felix Gonzalez-Torres

Sonora 128 Ciudad de México, México 01/01/2018 – 02/28/2018

Installation view of Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995, billboard, dimensions vary with installation, private collection, New York. Courtesy of Felix Gonzalez-Torres Foundation. Photo: PJ Rountree

Installation view of Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995, billboard, dimensions vary with installation, private collection, New York. Courtesy of Felix Gonzalez-Torres Foundation. Photo: PJ Rountree

Installation view of Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995, billboard, dimensions vary with installation, private collection, New York. Courtesy of Felix Gonzalez-Torres Foundation. Photo: PJ Rountree

The eighth iteration of Sonora 128 presents the billboard work by Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995. From January through February 2018, a black and white image of a bird soaring through space will simultaneously appear on six billboards located throughout the metropolitan area of Mexico City. Dispersing itself throughout the urban environment in a final parting gesture, the once fixed billboard takes flight in Felix Gonzalez-Torres’s work, dissolving into the city, in celebration of both presence and absence.

Felix Gonzalez-Torres’s billboards are mutable works. Following the idea of movement, flux, and change, they manifest themselves in multiples across the urban landscape, always in at least six locations. The expansive, open nature of this work allows a broad cross-section of the population to encounter billboards in different social and economic contexts, allowing its spectators to question notions of urban landscape, as well as how and who can occupy public space.

Throughout his career, Gonzalez-Torres’s involvement in social and political causes fueled his interest in the overlap of private and public life. His aesthetic project was, according to some scholars, related to Bertolt Brecht’s theory of epic theater, in which creative expression transforms the spectator from an inert receiver to an active, reflective observer and motivates social action.

The extension of Gonzalez-Torres’s project amplifies the reach of the original Sonora 128 billboard, transforming its scope throughout the terrain of Mexico City. Since its inception in March 2016, Sonora 128 has formed a natural offshoot to kurimanzutto’s first experimental energy outside the white cube. Within a two year program, it has showcased works by eight artists at the fixed corner of Avenida Sonora and Nuevo León in colonia Condesa, in tandem with satellite exhibitions, conversations, and performances.

http://sonora128.com/

http://www.kurimanzutto.com/

Installation view of Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995, billboard, dimensions vary with installation, private collection, New York. Courtesy of Felix Gonzalez-Torres Foundation. Photo: PJ Rountree

Installation view of Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995, billboard, dimensions vary with installation, private collection, New York. Courtesy of Felix Gonzalez-Torres Foundation. Photo: PJ Rountree

Installation view of Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995, billboard, dimensions vary with installation, private collection, New York. Courtesy of Felix Gonzalez-Torres Foundation. Photo: PJ Rountree

La octava edición de Sonora 128 presenta la obra de Felix Gonzalez-Torres, Untitled, 1995. Durante enero y febrero de 2018, la foto en blanco y negro de un ave que remonta el vuelo aparece simultáneamente en seis espacios publicitarios del área metropolitana de la Ciudad de México. En un gesto final de partida, la imagen se dispersa por el ambiente urbano; lo que una vez fue un espectacular fijo, despega en la obra de Felix Gonzalez-Torres, se disuelve en la ciudad y celebra tanto la presencia como la ausencia.

Los espectaculares de Felix Gonzalez-Torres son piezas mutables. Con la idea de movimiento, de flujo y cambio, se manifiestan a través del paisaje urbano, multiplicados, en al menos seis locaciones. La naturaleza expansiva de este trabajo permite que una población variada se encuentre con ellos en distintos contextos sociales, al mismo tiempo puede sugerir cuestionamientos sobre nociones de paisaje urbano y sobre cómo y quiénes ocupan los espacios públicos.

A lo largo de su carrera, el compromiso de Gonzalez-Torres con causas sociales y políticas estimuló su interés en la superposición de la vida pública y privada. De acuerdo con algunos estudiosos, su proyecto estético estuvo relacionado con la teoría del teatro épico de Bertolt Brecht: la expresión creativa transforma al espectador de un receptor inerte a un observador activo y reflexivo y motiva a la acción social.

La extensión del proyecto de Gonzalez-Torres aumenta el territorio original de Sonora 128, y transforma su alcance alrededor de la Ciudad de México. Desde su inicio en marzo 2016, Sonora 128 ha sido una expresión de la energía experimental fuera del cubo blanco característica de kurimanzutto. A lo largo de dos años de programación, se ha presentado la obra de ocho artistas en paralelo con exhibiciones satélite, conversaciones y performances en la esquina de Avenida Sonora y Nuevo León en la colonia Condesa.

http://sonora128.com/

http://www.kurimanzutto.com/

Tags: , , , ,

Déjà Vu

Body in Change

Deserto – Modelo

Boom