Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Uni- versos

María Edwards

Arróniz Arte Contemporáneo Mexico City, México 02/07/2017 – 04/05/2017
Artwork 4

María Edwards, Verse IV – Puntos luminosos (detail), 2017. Installation of intervened music sheets, guitar pegs, bicycle spokes, steel rods and black thread. Variable measurements. Courtesy: Arróniz Arte Contemporáneo. Photo credit: Rodrigo Villanueva.

Artwork 11

María Edwards, Artwork: Verse VI, 2017. Pitt pencil on two wooden blackboards. 122 x 76 cm (48 x 30 in) each. Courtesy: Arróniz Arte Contemporáneo. Photo credit: Otmar Osante.

Exhibition View 2

María Edwards, Vista de exposición, 2017. Courtesy: Arróniz Arte Contemporáneo. Photo credit: Otmar Osante.

Edwards’ work has been developed around the role of herself as an active observer of reality, an agent producing object-scenes from a collection of random elements she finds and selects. From these journeys she creates relationships and constellations between objects or fragments, guided by intuition and amazement that find their correlation in the strong influence of scientific and philosophical thinking. These constellations, which take the form of installations, notebooks and chalkboards, among others, relocate that which has been discarded or has gone unnoticed by others, giving it a new presence and appearance.

Continuing, but at the same time turning her research around one of the most transversal themes of her work, the astronomical universe, the artist presents three new installations, with subtle mention of the objectual world of music: a mobile construction, blackboards and a machine-like object. The first of these stands out for its scale by presenting us with a constellation of transfigured musical scores, which are invisible as such in their continuous, dynamic and innocent movement. This piece dialogues with the other two, which emphasize the tension between reinterpretation and objectual uselessness, generating an atmosphere of fragility, lightness and balance. The spacial and object organization of the room takes us to a place where time seems to have been suspended, where the viewer can read and experiment in his own journey.

The name of the show comes from these operations that oscillate between the scientific and the poetic; a view of the universe as an infinite framework composed of verses or phrases, that joined by a sometimes visible thread, connect the various pieces that roam free in the air, like the verses of a poem that has been marked in space, creating a logical as well as poetic work.

http://arroniz-arte.com/

Artwork 4

María Edwards, Verse IV – Puntos luminosos (detail), 2017. Installation of intervened music sheets, guitar pegs, bicycle spokes, steel rods and black thread. Variable measurements. Courtesy: Arróniz Arte Contemporáneo. Photo credit: Rodrigo Villanueva.

Artwork 11

María Edwards, Artwork: Verse VI, 2017. Pitt pencil on two wooden blackboards. 122 x 76 cm (48 x 30 in) each. Courtesy: Arróniz Arte Contemporáneo. Photo credit: Otmar Osante.

Exhibition View 2

María Edwards, Vista de exposición, 2017. Courtesy: Arróniz Arte Contemporáneo. Photo credit: Otmar Osante.

La obra de Edwards se ha desarrollado en torno al papel de ella misma como un observador activo de la realidad, un agente productor de escenas objetuales desde la recolección de elementos aleatorios que encuentra y selecciona. A partir de estos recorridos crea relaciones y constelaciones entre los objetos o fragmentos manipulados de ellos, guiada por la intuición y el asombro que encuentran su correlato en la fuerte influencia del pensamiento científico y filosófico. Estas constelaciones, que toman la forma de instalaciones, cuadernos y pizarras, entre otros, reubican aquello que ha sido descartado o ha pasado desapercibido para otros, dándole una nueva presencia y apariencia.

Continuando, pero al mismo tiempo dando un giro a su investigación en torno a uno de los temas más transversales de su obra, el universo astronómico, la artista presenta tres instalaciones inéditas, en este caso con menciones sutiles al mundo objetual de la música: una construcción móvil, pizarras y un objeto “maquínico”. La primera de ellas destaca por su escala al presentarnos una constelación de partituras musicales transfiguradas, que se invisibilizan como tales en su dinámico e inocente movimiento continuo; ésta pieza dialoga con las otras dos, las que enfatizan la tensión entre reinterpretación e inutilidad objetual, generando una atmósfera de fragilidad, levedad y equilibrio. La organización espacial y objetual de la sala nos traslada a un lugar donde pareciera que el tiempo se hubiese suspendido, donde el espectador puede leer y experimentar desde su propio recorrido.

El nombre de la muestra ilustra ejemplarmente estas operaciones que oscilan entre lo científico y lo poético; una mirada del universo como un entramado infinito configurado a partir de versos o frases que unidas por un hilo algunas veces visible, van conectando las diversas piezas que flotan libres por el aire, como los versos de un poema que ha sido señalados en el espacio, creando una lógica al igual que la obra poética.

http://arroniz-arte.com/

Tags: , , , ,

Ícaro y otras mitologías

Interregnum

Inhuman Transformation of New Year’s Decoration, Obsolete Conception or 2

Talking Back to Power: Tania Bruguera at YBCA, San Francisco