Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Una red de líneas que se intersecan

Curated by Esteban King

ESPAC Mexico City, México 11/24/2016 – 02/28/2017
una-red-04

Installation view. Courtesy of ESPAC, Mexico City.

una-red-07

Installation view with Joaquín Torres García and Marco Treviño. Courtesy of ESPAC, Mexico City.

una-red-15

Madeline Jiménez, Retícula secuencial I, 2014. Drawing in graphite sealed with encausto on base of imprint of chalk. 30 independent pieces. Courtesy of the artist.

Artists: Omar Barquet, Slater Bradley, Christian Camacho, Julia Carrillo, Ricardo Cuevas, Óscar Garduño, Sergio Gutiérrez, Millree Hughes, Circe Irasema, Bayrol Jiménez, Madeline Jiménez, Robert Mars, Leo Marz, Otto Muehl, Nacho, Victoria Núñez, Michelangelo Pistoletto, Armando Rosales, Benjamín Torres, Joaquín Torres García, Marco Treviño, Eric Valencia, Peter Zimmerman

A network of lines that intersect consists of a curatorial exercise that explores some of the different ways to assemble an exhibition. Our first installment is based on three hubs: the reproduction and appropriation of images, experimentation with optical perception, and meta-reflections regarding the concept of exhibitions. Likewise, we have contemplated the inclusion of works from the ESPAC Collection that seek to generate a series of internal juxtapositions and non-linear dialogues.

At the outset, the show brings together the work of artists who look back on art history or pop culture imagery, parting from processes of reproduction and appropriation. Another of the hubs of this endeavor acts on a level of meta-exhibition, that is to say, by dealing with works that allude directly to other works found in the exhibition in order to comment on the institution that organized the project, or that invade the space more directly, seeking to break away from museographical conventions. Other works, lastly, cast doubt on our visual perception and signal how it is modified in turn by the technologies of vision and reproduction.

Through a series of interventions and rotations of works that will take place while the exhibition remains open to the public over these months, this project seeks to generate new curatorial articulations, gambling thus on the transmutation of the senses and the constant reconfiguration of our exhibition space.

http://www.espac.org.mx/es/

una-red-04

Installation view. Courtesy of ESPAC, Mexico City.

una-red-07

Installation view with Joaquín Torres García and Marco Treviño. Courtesy of ESPAC, Mexico City.

una-red-15

Madeline Jiménez, Retícula secuencial I, 2014. Drawing in graphite sealed with encausto on base of imprint of chalk. 30 independent pieces. Courtesy of the artist.

Artistas: Omar Barquet, Slater Bradley, Christian Camacho, Julia Carrillo, Ricardo Cuevas, Óscar Garduño, Sergio Gutiérrez, Millree Hughes, Circe Irasema, Bayrol Jiménez, Madeline Jiménez, Robert Mars, Leo Marz, Otto Muehl, Nacho, Victoria Núñez, Michelangelo Pistoletto, Armando Rosales, Benjamín Torres, Joaquín Torres García, Marco Treviño, Eric Valencia, Peter Zimmerman

Una red de líneas que se intersecan consiste en un ejercicio curatorial que propone distintas maneras en las que puede articularse una exhibición. La primera selección curatorial reúne piezas de artistas jóvenes de la escena local y funciona a partir de tres ejes: la reproducción y apropiación de imágenes, la exploración de la percepción óptica y meta-reflexiones sobre la exhibición misma. La propuesta contempla de igual forma la inclusión de piezas de la colección ESPAC, las cuales buscan generar una serie de yuxtaposiciones y diálogos no lineales con dicha selección.

En primer lugar, la muestra recoge el trabajo de artistas que aluden a momentos de la historia del arte o a imágenes de la cultura de masas a partir de procesos de reproducción y apropiación. Otro de los ejes funciona en un nivel meta-expositivo, es decir, se trata de obras que aluden directamente a otras obras que se encuentran en la misma exhibición, que realizan comentarios sobre la institución que organiza el proyecto o que invaden el espacio, buscando romper con las convenciones museográficas. Por último, algunas de las piezas ponen en entredicho la percepción visual y apuntan a cómo ésta se modifica también por las tecnologías de visión y reproducción.

A través de una serie de intervenciones y rotaciones de obra que sucederán durante los meses que la muestra permanezca abierta el público, el proyecto busca generar diversas articulaciones curatoriales, apostando así por la transmutación de sentido y la reconfiguración constante del espacio expositivo. Al cierre de la muestra se presentará una publicación que recoge el proceso y desarrollo del proyecto.

http://www.espac.org.mx/es/

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Con Ocho Puntos se Hace una Línea

We Dance, We Smoke, We Kiss

Sabroso veneno

Feast and Famine