Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Transitions

Naama Tsabar

Páramo Guadalajara, Jalisco, México 01/30/2016 – 03/19/2016

_DSC2831

_DSC2895

Transitions is comprised of three new bodies of work. The individual works are simultaneously independent and interconnected as they come together to form a provocative, reactive installation. Evoking questions of power and bravado found in musical and social environments, the works investigate the underlying themes of intimacy, performativity, sexuality and excess. Naama Tsabar and Fielded, a New York-based musician, will join a group of local musicians in activating the works for a space-specific performance on the opening night.

Continuing her ongoing Work On Felt sculptures, Tsabar moves the work from the floor to the wall with three new Felt Variations. The new wall-based pieces liken to a Minimialist tradition while also compelling a tactile approach, as they can be plucked and played by the participant. The pitch of the string can be changed through the act of pressing one’s body against the object, thereby introducing an erotic undercurrent to these new works. Extending or shortening the curvature of the work, allows an intimate experience between the object and its catalyst.

The Transitions works are an entirely new series in which the artist has inverted amplifiers and speakers by emptying out their inside components before reinserting the elements as visual components onto cotton and linen canvases. The wires punctured in and out of them to create a visual composition. When connected to power, each canvas retains its functional role with a set sound and volume level.

In the exhibition, four Transitions works will be hooked up to the work Barricade, a work composed by a set of sixteen microphones arranged in a square formation, each side feeding one of the canvases around, to create a performative negative space. The arrangement and structure of the microphone stands acts as both barrier and enabler as the performative space in Barricade is compressed both physically and sonically. The performer and performance are contained inside the border of the square, but upon activation the sound is funneled to the gallery walls, filling the architectural space of the gallery. The cables on the gallery floor double as a sketch or gallery plan of the transmitted sound.

A fifth Transitions canvas will be on view with dangling cables, unattached from any sound-making devices. The dual existence of these pieces is essential to their understanding, as the canvases constantly move from one field of reading to the other (much like the Felt Variations). They are visually surreal as they hold a potential of sound and continuously shift, maintaining a constant state of transition.

http://paramogaleria.com/

Photo: Cary Whittier
Courtesy of Páramo, Guadalajara

_DSC2831

_DSC2895

Transitions está compuesta por tres nuevos cuerpos de obra. Las piezas individuales que componen la exhibición son independientes y se encuentran interconectadas, formando una instalación reactiva y provocativa. Evocando preguntas sobre poder y fanfarronería encontrados en el entorno social y musical, las piezas investigan los temas subyacentes de intimidad, performatividad, sexualidad y exceso. Naama Tsabar y Fielded, músico neoyorquino, colaborarán con un grupo de músicos locales activando las piezas para un performance de sitio específico, durante la noche de inauguración.

Continuando con sus esculturas en proceso de la serie Work on Felt, Tsabar traslada las piezas del suelo a la pared, con tres nuevos Felt Variations (variaciones en fieltro). Éstas nuevas piezas a muro asemejan la tradición minimalista y al mismo tiempo persuaden un acercamiento físico ya que pueden ser tocadas por el participante punteando la cuerda. La tonalidad de la misma puede cambiar a través de presionar el cuerpo contra el objeto, introduciendo de esta manera un trasfondo erótico en las piezas; extendiendo o encogiendo su curvatura permiten una experiencia íntima entre el objeto y su catalizador.

Las piezas que componen Transitions son completamente una nueva serie en la cual la artista ha invertido amplificadores y bocinas, vaciando sus componentes interiores y re-insertándolos como elementos visuales en lienzos de algodón y lino, atravesándolos para crear una composición visual. Conectado a la corriente eléctrica, cada lienzo conserva su papel funcional con un sonido y nivel de volumen específico.

En la exhibición, cuatro obras de la serie Transitions serán conectadas a la pieza Barricade, la cual se compone de un conjunto de dieciséis micrófonos dispuestos en una formación cuadrada, cada lado alimentando uno de los lienzos alrededor, formando de esta forma un espacio negativo de performatividad. La disposición y estructura de los soportes para micrófonos funcionan como barrera y facilitador ya que el espacio performativo en Barricade se comprime tanto física como sónicamente. El ejecutante y la acción están contenidos dentro de las fronteras del cuadrilátero, que tras su activación, el sonido es canalizado a las paredes llenando el espacio arquitectónico de la galería. Los cables en el piso actúan como boceto y como plano del sonido transmitido en la galería.

Un quinto lienzo estará en exhibición con los cables colgando, independiente de cualquier dispositivo de sonido. La existencia dual de estas piezas es esencial para su entendimiento, ya que los lienzos constantemente se mueven de un campo de la lectura a otro (similar a Felt Variations). Son visualmente surrealistas ya que poseen un potencial de sonido y cambian continuamente, manteniendo un constante estado de transición.

http://paramogaleria.com/

Fotografía: Cary Whittier
Cortesía de Páramo, Guadalajara

Tags: , , , , ,

Till I Get It Right

Stillness in Motion — Cloud Cities

Tengo más almas que una. Soy más yos que yo mismo

Liberty Matter