Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

The Negative Hand

Michael Berryhill, Andrew Birk, Jess Fuller, Ted Gahl, Sadie Laska and more

Anonymous Gallery Ciudad de México, México 07/18/2015 – 08/29/2015

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Artists: Michael Berryhill, Andrew Birk, Jess Fuller, Ted Gahl, Sadie Laska, Jennie Jieun Lee, Sofia Leiby, Anthony Miller, Ken Okiishi, Josh Reames, Bill Saylor, Amy Sillman, Ross Simonini, Agathe Snow, Devin Troy Strother

The Negative Hand examines a group of artists whose contexts and processes vary broadly, yet who are inextricably linked by the common thread of reflexive markmaking.

While it is true that the murals in the caves at Lascaux offer masterfully hand-rendered charcoal drawings of prehistoric forms, they provide zero insight into the artist, who she was, and where her urge to speak came from. We can only carbon-date and speculate.

The negative hand painting found at Pech Merle, however, seems to be as concerned with creating an imprint of its maker as with forming a finished image. Not only was a human alive to reflect on nature, but She was alive, and the outline of her hand can be seen in blown pigment which is just as much a part of the objective result as the rock wall itself. It exists both as an exercise in figurative abstraction as well as a performative signature, and the body of the artist becomes concretized into a promethean mark-making archetype.

Through each artists’ particular fusion of technique and medium, the exhibition evaluates how individual gestures and marks connect to larger systems of communication that relate to the space and time in which each artist practices, a space and time through which their gestures and finally narratives are inevitably imprinted onto.

It can be said that many works of art, especially painting, are composed of marks where the hand of the artist is evident. However, it is important to indicate how these particular artists signify their expressions of style through the physical transference of information onto the work, or the lack thereof, and to recognize the unique dichotomy between figuration and abstraction. By defining themselves, artists often define the systems around them as well, and inversely, by defining the systems around them, artist begin to define themselves.

http://anonymousgallery.com/

Text by Andrew Birk & Joseph Ian Henrikon
Photo: Hernán Cortés
Courtesy of Anonymous Gallery, Mexico City

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Artistas: Michael Berryhill, Andrew Birk, Jess Fuller, Ted Gahl, Sadie Laska, Jennie Jieun Lee, Sofia Leiby, Anthony Miller, Ken Okiishi, Josh Reames, Bill Saylor, Amy Sillman, Ross Simonini, Agathe Snow, Devin Troy Strother

The Negative Hand, examina a un grupo de artistas cuyo contexto y proceso creativo varían ampliamente y sin embargo están intrínsecamente unidos por la necesidad común de reflexionar sobre las huellas que dejamos.

Si bien es cierto que los murales en las cuevas de Lascaux ofrecen magníficas representaciones de temas prehistóricos realizadas con pigmentos naturales como el carbón, éstas no proporcionan un mínimo acercamiento al autor, quién era, y qué fue lo que detonó su impulso por expresarse. Aproximaciones y especulaciones es lo poco que podemos obtener de ellas.

La pintura de la mano en negativo encontrada en Pech Merle, sin embargo, muestra una preocupación por dejar una huella como creador, hecho tan importante como la imagen final. No sólo era un ser humano reflexionando sobre la naturaleza, sino que se sabía vivo, y el contorno de su mano definido por el pigmento soplado es igual de importante que la misma roca en el resultado final. Existe tanto como un ejercicio de abstracción figurativa, como una firma performativa. De esta forma, el cuerpo del artista se concretiza en el arquetipo prometeico de una huella.

A través de la fusión particular entre la técnica y el medio de cada uno los artistas, la exposición evalúa cómo los gestos y las marcas individuales se conectan a sistemas más grandes de comunicación relacionados con el espacio y el tiempo en el que cada uno de ellos produce. Un espacio-tiempo específico detonador de narrativas individuales.

Es un hecho que todas las obras de arte, sobre todo en la pintura, se componen de marcas donde la mano del artista es evidente. Sin embargo, es importante señalar cómo estos artistas particularmente significan su estilo a través de esta transferencia física de la información sobre el objeto; reconociendo la dicotomía única entre la figuración y la abstracción. Definiéndose a sí mismo el artista suele también definir los sistemas de comunicación a su alrededor. E inversamente, mediante la definición de los sistemas a su alrededor, el artista comienza a definirse.

http://anonymousgallery.com/

Texto de Andrew Birk & Joseph Ian Henrikon
Fotografía: Hernán Cortés
Cortesía de Anonymous Gallery, Ciudad de México

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