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The Future Belongs to Philophotology

Diego Pérez

Galería Alterna Mexico City 06/10/2017 – 07/29/2017

Sin Título (fragmento de casa colonial). Concrete, metal, rocks, plants. 73.6 x 28.3 x 19.6 in. Courtesy of Galería Alterna, Mexico City

Installation view. Diego Pérez, The Future Belongs to Philophotology. Courtesy of Galería Alterna, Mexico City

Installation view. Diego Pérez, The Future Belongs to Philophotology. Courtesy of Galería Alterna, Mexico City

To inhabit the space has been a great dilemma of humanity, doing it represents depositing the memory, either of barbarity or affectivity, individual or collective. On the other hand, the act of imagining has to do with confronting that memory, because there is always hope of separating ourselves from what we are or what we represent as specie. The artistic object is about this, to question us from where to inhabit.

In that sense, the artistic practice of Diego Pérez (Mexico City, 1975) is based on the poetics of contemplation and appropriation. His relationship with gardening, carpentry, cookery and literature establishes his political stance before the art related to demystifying conceptual art that surrounds the world of ideas, to point out the imagination and profession as affective aptitudes to inhabit the space.

Hence, The Future Belongs to Philophotology is an emotional portrait of the artist’s garden, while the majority of the pieces included in the exhibition have a photographic origin –a series of objects created between 2015 and the last week–, in which he combines the relationship with his son and specific moments of the 20th century avant-garde art: game, imagination and surfeit.

The show’s title, as Pérez explained, “alludes a confession by Man Ray, in which fed up with the art exhibitions’ texts decides to copy letter by letter a text by Erik Satie and use it as text for the catalog of the show he presents, changing words allusive to Satie’s music with others analogous with the artist’s practice.” Fed up with the coldness of contemporary producers’ pretentions, Diego Pérez resorts to the imagination and the affectivity from the appropriation to ask whom the future belongs to.

Curated by / Text by Octavio Avendaño Trujillo

http://galeriaalterna.com/

Sin Título (fragmento de casa colonial). Concreto, metal, piedras, plantas. 187 x 72 x 50 cm. Cortesía de Galería Alterna, Ciudad de México

Vista de instalación. Diego Pérez, The Future Belongs to Philophotology. Cortesía de Galería Alterna, Ciudad de México

Vista de instalación. Diego Pérez, The Future Belongs to Philophotology. Cortesía de Galería Alterna, Ciudad de México

Habitar el espacio ha sido el gran dilema de la humanidad, hacerlo representa depositar la memoria, ya sea de la barbarie o de la afectividad; la individualidad o la colectividad. Por otro lado, el acto de imaginar tiene que ver con enfrentar esa memoria, pues siempre está la esperanza de deslindarnos de lo que somos o de lo que representamos como especie. Es de lo que trata el objeto artístico, preguntarnos ¿Desde dónde habitar?

En ese sentido, la práctica artística de Diego Pérez (Ciudad de México, 1975) parte de una poética de la contemplación y la apropiación. Su relación con la jardinería, la carpintería, la cocina y la lectura establecen su postura política ante el arte que tiene que ver con desmitificar el arte conceptual que circunda el mundo de las ideas, para señalar a la imaginación y el oficio como aptitudes afectivas para habitar el espacio.

De ahí que The Future Belongs to Philophotology sea un retrato emocional del jardín del artista, si bien la mayoría de las piezas incluidas en esta exposición tienen un origen fotográfico –una serie de objetos realizados entre 2015 y la semana pasada–, en los que conjuga la relación con su hijo y momentos específicos de las vanguardias artísticas del siglo pasado: juego, imaginación y hartazgo.

El título de la muestra, explica Pérez, “alude a una confesión de Man Ray, en la que harto de los textos de las exposiciones de arte, decide copiar letra por letra un texto de Erik Satie para usarlo como texto del catálogo de la exposición que presenta, cambiando las palabras con alusión a la música de Satie por otras análogas a la práctica del artista.” Harto de la frialdad de las pretensiones de productores contemporáneos Diego Pérez recurre a la imaginación y a la afectividad desde la apropiación para preguntarnos a quién le pertenece el futuro.

Curaduría de / Texto por Octavio Avendaño Trujillo

http://galeriaalterna.com/

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