Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Robando sombras

Ana Prvački

Ladera Oeste Guadalajara, Jalisco, México 07/15/2017 – 10/28/2017

Stealing Shadows, Bourgeois, 2007. [Robando sombras, Bourgeois]. Vinil / Vinyl. Image courtesy of Ladera Oeste.

Stealing Shadows, Michelangelo, 2007. [Robando sombras, Michelangelo]. Vinil / Vinyl. Image courtesy of Ladera Oeste.

Stealing Shadows, Bourgeois, 2007. [Robando sombras, Bourgeois]. Vinil / Vinyl. Image courtesy of Ladera Oeste.

 

Ana Prvački explores the inherent potential present in the act of emulating, measuring the symbolic distance that exists between the original object and the insinuation. The shadow is a gratuitous copy of the object, Prvački takes advantage of this availability in order to dematerialize the original and transform it into a portable presence. This gratuitousness is not only metaphorical, but it has incidence in reality. The cultural capital of sculptural artworks remains linked exclusively to the object itself, while the images that reproduce the object are valued and legitimized as the work in the realm of the faithful representation, the visual copy; the shadow appears in a very ambiguous dimension, as a byproduct that exists in the periphery of authorship, only as a suggestion.

Prvački’s stolen shadows are in constant tension, they displace themselves between the conceptual intangibility and the material impermanence that dominate the current production of art, they also offer a comical gesture towards the concept of the aura of the artwork developed by Walter Benjamin. This exercise of insinuation can also have democratizing consequences; artworks with their very diverse techniques, media and materials are placed in a situation of equal conditions, as simple negatives of the most basic relations between light and matter.

Ana Prvački’s oeuvre seeks to problematize the value systems that operate within contemporary societies; using poetic and comical strategies Prvački dismantles the mythologies that sustain the discursive realities of art, money and economic power. With a unique material lucidity the artist aims to untangle various forms of fetishism that determine our objectual reality in order to achieve a wider range of meaning and symbolic possibilities. The artist works with video, the construction of social situations, performance and drawing.

http://laderaoeste.org/

Stealing Shadows, Bourgeois, 2007. [Robando sombras, Bourgeois]. Vinil / Vinyl. Image courtesy of Ladera Oeste.

Stealing Shadows, Michelangelo, 2007. [Robando sombras, Michelangelo]. Vinil / Vinyl. Image courtesy of Ladera Oeste.

Stealing Shadows, Bourgeois, 2007. [Robando sombras, Bourgeois]. Vinil / Vinyl. Image courtesy of Ladera Oeste.

 

Ana Prvački explora la potencia inherente del acto de emular, midiendo la distancia simbólica que existe entre el objeto original y la insinuación. La sombra es una copia gratuita del objeto, Prvački aprovecha esta gratuidad para desmaterializar el original y convertirlo en una presencia portátil. Dicha gratuidad no es exclusivamente metafórica, sino también fáctica. El capital cultural de las obras escultóricas permanece vinculado exclusivamente al objeto en sí, mientras que las imágenes que reproducen al objeto siempre adquieren su valor funcionando como representación e imitación fidedignas; la sombra opera en terrenos mucho más ambiguos, es un producto colateral que se localiza al margen de la autoría, solamente como una sugerencia.

Las sombras robadas de Prvački están en tensión constante, se desplazan entre la intangibilidad conceptual y la impermanencia material que dominan la producción de arte actual y también ofrecen un guiño cómico al concepto del aura en la obra de arte de Walter Benjamin. Este ejercicio de insinuación puede incluso tener consecuencias democratizadoras, las obras de arte con sus diversas técnicas, medios y materiales son colocadas en igualdad de condiciones, como simples negativos de las relaciones más básicas entre materia y luz.

La obra de Ana Prvački busca problematizar los sistemas de valoración que funcionan en las sociedades actuales; haciendo uso de estrategias poéticas y cómicas Prvački desmantela las diferentes mitologías sociales que operan y sostienen los discursos referentes al arte, el dinero y el poder económico. Con una lucidez material radical busca desfetichizar las cosas que nos rodean o al menos permitir que tengan un rango de significados más amplio. La artista trabaja frecuentemente con video, la construcción de situaciones efímeras, peformance y dibujo.

http://laderaoeste.org/

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