Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake

Jorge Satorre

REDCAT Los Angeles, California, USA 05/12/2018 – 07/08/2018

Jorge Satorre. Vista de la exposición Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake, REDCAT, Los Angeles, 2018. Courtesy of REDCAT. Photo: Brica Wilcox

Jorge Satorre. Vista de la exposición Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake, REDCAT, Los Angeles, 2018. Courtesy of REDCAT. Photo: Brica Wilcox

Jorge Satorre. Vista de la exposición Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake, REDCAT, Los Angeles, 2018. Courtesy of REDCAT. Photo: Brica Wilcox

Pancha, the Colorful Bird and the Shining is the first solo exhibition by Mexican artist Jorge Satorre (Mexico City, 1979) in the United States.

The commissioned installation by Satorre consists of a series of sculptures and drawings that collectively portray alternative and subjective historical narratives, developed by the artist in contrast to standard, institutional versions of events and hegemonic discourse.

The central piece in the exhibit is a large installation of timber and metal that traverses the gallery to create a pointing machine, a measuring tool used by sculptors throughout history to create accurate wood or stone replications of plaster or terracotta models. Within the machine, Satorre arranges a series of handmade roof tiles he created in collaboration with the workers of a brickyard in the city of Ajalpan, Puebla (Mexico), who use traditional methods to mold the curved tiles, giving each one a unique quality and dimension. The objects reflect the fragility of the manual and traditional process that produces them, as well as chance and accident. A series of forged steel sculptures made from worn work tools are also incorporated into the installation, which evokes the scenario of a communal worksite, like the Brickyard, where co-workers with close bonds share long days, meals, and relaxed downtime.

Satorre’s creative process often includes collaboration with specialists from other fields, such as artisans, caricaturists, historians, and writers, who help inform and develop the project. The drawings in the exhibit serve as a conceptual tool to suggest the relationships between collaborators, objects, and fictional characters, which are present in the work and contribute to the narrative of the exhibition. The drawings featured in the installation include depictions of work sites or construction zones, sometimes including erotic illustrations.

Based on personal memory and collective stories, the components of the exhibition represent a kaleidoscopic method of incorporating personal sensations as well as external imaginaries into a depiction of factual events, to conceive a subaltern historiography. The many elements of the installation coalesce to suggest a history that does not intend to correspond to a linear and documentable succession of events.

Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake is organized by Ruth Estévez.

https://www.redcat.org

Jorge Satorre. Vista de la exposición Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake, REDCAT, Los Angeles, 2018. Courtesy of REDCAT. Photo: Brica Wilcox

Jorge Satorre. Vista de la exposición Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake, REDCAT, Los Angeles, 2018. Courtesy of REDCAT. Photo: Brica Wilcox

Jorge Satorre. Vista de la exposición Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake, REDCAT, Los Angeles, 2018. Courtesy of REDCAT. Photo: Brica Wilcox

Pancha, the Colorful Bird and the Shining Snake es la primera exposición individual del artista mexicano Jorge Satorre (Ciudad de México, 1979) en los Estados Unidos. Este proyecto de nueva comisión consiste en una serie de esculturas y dibujos que colectivamente reproducen narrativas alternas y subjetivas que difieren de las tradicionales versiones institucionales y el discurso hegemónico.

La pieza central es una gran instalación de madera y metal que atraviesa el espacio recreando el sistema de una máquina de puntos, una herramienta de medición utilizada desde la antigüedad por los escultores para copiar con exactitud los modelos de escayola y terracota en madera o piedra. En la instalación se incluyen una serie de objetos que el artista hizo en colaboración con los trabajadores de una ladrillera en Ajalpan, una pequeña ciudad en el estado de Puebla (México), poniendo especial interés en las anomalías registradas durante el proceso de producción. Estos objetos señalan, en su propia composición, la fragilidad de los procesos manuales  y tradicionales ligados a las pulsiones del cuerpo que los produce, así como el azar y el accidente. La instalación reconstruye la zona de convivencia y descanso de los trabajadores en la ladrillera, como si se tratase de un escenario reconstruido a través de la imaginación en el espacio de la galería. La exposición también incluye una serie de elementos y esculturas de acero forjado hechas a partir de la intervención en herramientas de trabajo desgastadas.

En sus proyectos, Satorre colabora con especialistas de otros campos de conocimiento como historiadores, caricaturistas, artesanos y escritores, que le ayudan a determinar la especificidad de cada proyecto. Los dibujos en la exposición le sirven como herramienta conceptual para establecer relacionales entre los colaboradores, objetos y personajes de ficción presentes en la obra, describiendo lugares y zonas de trabajo que se mezclan con ilustraciones eróticas.

Basados en los procesos de la memoria personal y el relato colectivo, los diferentes componentes de la exposición presentan un método caleidoscópico de incorporar sensaciones individuales,  así como imaginarios externos  para hablar de los hechos y construir una historiografía subalterna. Esta deriva de acontecimientos se presenta como una manera de ratificar otras formas de pensamiento para concebir la historia que no se corresponden con una sucesión documental y lineal de los hechos.

Esta exhibición está organizada por Ruth Estévez.

https://www.redcat.org

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