Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Murmullos de la Tierra

SANGREE

Museo Universitario del Chopo Ciudad de México, México 07/02/2015 – 11/01/2015

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This exhibition consists of a series of works that interweave the ancient past with the present via a process of historical misappropriation. Here, ancient columns are conflated with advertising gimmicks; pre-Hispanic ruins with teenage recreational spaces; and ancient sculptures with contemporary monuments. Much like “time capsules” found in archaeological excavations – which refer to specific moments of past lives and civilizations – this project presents a moment of contemporary humanity as perceived by SANGREE.

The starting point for the exhibition is an archive of drawings generated and maintained by the artists, reflecting bits and pieces of our quotidian existence. The carvings or tattoos made upon the surface of the stone anthropomorphic figure in the exhibition – based on a pre-Hispanic sculpture found at Mexico City’s Anthropology Museum –draw precisely from this archive. The choice of stone as a medium contrasts with the fragility and planned obsolescence of current storage technologies and functions as a document of our present for time to come.

The title of the exhibition refers to the book Murmurs of Earth, where Carl Sagan tells how a group of scientists, led by himself, launched two spaceships to outer space in 1978, destined to leave our solar system. Each carried aboard a golden record containing the location of the Earth and some features of the human species. Much like a vinyl record, the “Side B” of this intergalactic emissary contained 90 minutes of musical recordings from different parts of the world, as well as a cosmic greeting in different languages from humanity, aimed at an unimaginable interstellar interlocutor. In the book, Sagan tells how these spacecraft worked as time capsules of humanity to a remote and unlikely encounter with extraterrestrial beings. To put it in his own terms, it was like sending “a bottle into the Cosmic Ocean.”

The time capsule created by SANGREE is not meant to be a transparent representation, but rather picks up strategies of the oopart  – a name given to objects that are implausible and clearly don’t belong to the historical context in an archeological excavation. Here, visitors will find an energetic exercise of anachronistic distortion based on the artists’ own cosmology; a misrepresented documentation of the world, an impossible time capsule.

http://www.chopo.unam.mx/

Text by Esteban King Alvarez. Translated by Diana Dillon
Photo: Ramiro Chaves
Courtesy of the artist, Museo Universitario del Chopo, and Yautepec, Mexico City

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Esta exhibición está conformada por una serie de piezas que entrelazan el pasado remoto con el presente a partir de un proceso de malversación histórica. Aquí, columnas milenarias se confunden con dispositivos publicitarios; ruinas prehispánicas con espacios de recreación juvenil; y esculturas antiguas con monumentos contemporáneos. A la manera de las “cápsulas de tiempo” encontradas en las excavaciones arqueológicas -las cuales remiten a un momento determinado de pueblos y civilizaciones del pasado- este proyecto presenta un momento de la humanidad contemporánea desde la óptica de SANGREE.

El punto de partida de la muestra es un archivo de dibujo generado por estos artistas, en el cual aparecen reflejados aspectos de nuestra vida cotidiana. Las inscripciones o tatuajes realizados sobre la superficie de la figura antropomorfa de piedra que se encuentra en la exhibición – basada a su vez en una escultura prehispánica ubicada en el Museo de Antropología – remiten justamente a este archivo de dibujo. La elección de la piedra como soporte se contrapone a la precariedad y obsolescencia de los dispositivos de memoria actuales, y funciona como un documento de nuestro presente para el tiempo por venir.

El título de la exhibición remite al libro Murmullos de la tierra, en el cual Carl Sagan narra cómo un grupo de científicos, encabezados por él mismo, enviaron en 1978 dos naves al espacio exterior, destinadas a abandonar nuestro sistema planetario. Cada una llevaba consigo un disco de oro que contenía la ubicación de la Tierra y algunas características de la especie humana. A la manera de un disco de vinil, el “Lado B” de este emisario intergaláctico contenía 90 minutos de grabaciones musicales de diferentes puntos del planeta, así como un saludo cósmico de la humanidad en diferentes lenguas, dirigido a un inimaginable interlocutor interestelar. En el libro, Sagan narra cómo estas naves espaciales funcionaban como cápsulas del tiempo de la humanidad para un remoto e improbable encuentro con seres extraterrestres. Para ponerlo en sus propios términos, se trataba de “una botella en el Océano Cósmico”.

La cápsula del tiempo presentada por SANGREE no busca ser una representación transparente, sino que  retoma más bien las estrategias del oopart – nombre dado a los objetos que son inverosímiles y que no pertenecen al contexto histórico en una excavación arqueológica. Aquí, el espectador encontrará un enérgico ejercicio de distorsión anacrónica fundamentado en la cosmología de los artistas; una documentación tergiversada del mundo, una cápsula del tiempo imposible.

http://www.chopo.unam.mx/

Texto de Esteban King Alvarez
Fotografía: Ramiro Chaves
Cortesía del artista, Museo Universitario del Chopo & Yautepec, Ciudad de México

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