Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

MARGINALIA #23

by Jamison Chas Banks 04/01/2017 – 04/30/2017

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Jamison Chas Banks (1978, Arkansas City, Kansas) is a multi-disciplinary artist who creates films, paintings, performances, and installations. His works often explore the history of war and territorial expansion, both literal and psychological. Banks appropriates and alters symbols employed in propaganda and popular culture and redeploys them in contexts that subvert their original meanings.  He usually begins with an area of investigation that spawns a series of interrelated artworks in different media. For example, during his residency at the Museum of Contemporary Native Arts, Santa Fe in 2013, Banks created a film, screen prints, and a performance as part of the project Territories: The Frontier. Initially inspired the history of service in the armed forces by members of the artist’s family, this project explored the recent wars that the United States has been engaged in not as singular incidents, but part of a cyclical history.

For Unsettled Landscapes, Banks was commissioned to create a new installation, the first chapter in a larger project that will culminate in a film. Retour des Cendres Vol. 1 (Return of the Ashes) explores the interrelationship between the Louisiana Purchase, Napoleon’s exile, the exile of the Cherokee in Oklahoma and the artist’s own Cherokee / Cayuga- Seneca family history.

Banks is an Adjunct Professor of Printmaking at the Institute of American Indian Arts in Santa Fe, New Mexico, where he currently lives. Banks is also a dual citizen of the Seneca-Cayuga Tribe, and the Cherokee Tribe of Oklahoma.

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Jamison Chas Banks (1978, Arkansas City, Kansas) es un artista multidisciplinario que crea películas, pinturas, performances, e instalaciones. Su trabajo explora continuamente la historia de la guerra y la expansión territorial, ambos en un sentido literal y psicológico. Banks se apropia de los símbolos empleados en la propaganda y la cultura popular, los altera y los redistribuye en contextos que subvierten su significado original. Usualmente, comienza con un área de investigación que genera una serie de obras de diversas técnicas interrelacionadas. Por ejemplo, durante su residencia en el Museum of Contemporary Native Arts, Santa Fe en 2013, Banks hizo una película, impresión serigráfica, y un performance como parte del proyecto Territories: The Frontier. Inicialmente inspirado en la historia del servicio en las fuerzas armadas por parte de algunos miembros de la familia del artista, este proyecto exploró las guerras recientes en las que Estados Unidos se ha visto involucrado, no como incidentes singulares sino como parte de una historia cíclica.

For Unsettled Landscapes, se le comisionó crear una nueva instalación, el primer capítulo de un proyecto más grande que culminará en una película. Retour des Cendres Vol. 1 (Regreso de las cenizas) explora la relación entre la compra de Louisiana, el exilio de Napoleón, el exilio de la población Cherokee en Oklahoma y la historia familiar Cherokee / Cayuga-Seneca del propio artista.

Banks es Profesor adjunto de grabado en el Institute of American Indian Arts en Santa Fe, New Mexico, donde actualmente vive. Banks también tiene doble ciudadanía de la tribu Seneca-Cayuga y la tribu Cherokee de Oklahoma.

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